Lennakattens veteranbuss

Startat av Jessika, 30 september 2007, 16:21:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

En tur till Fjällnora hanns med under ett besök i Uppsala i början av september.
Ångtåg till Selknä och där blev det byte till veteranbuss.
/Jessika










Också avslutningsvis några tågbilder...
Den som absolut bara vill se bussbilder får alltså sluta titta här! :)









Nicklas Vasa

Mysig buss....

Vem äger rälsbussen.....?

Karsten

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 30 september 2007, 16:57:16 PM
Mysig buss....

Vem äger rälsbussen.....?

Bussen ägs sedan september av SSS (Svenska spårvägssällskapet) Rälsbussarna ägs väl av SRJmf som bedriver trafiken på Uppsala-Lenna Järnväg.

Nicklas Vasa

Vad står förkortningen för ? Och hur många rälsbussar har dom ?

mjtag

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 30 september 2007, 17:54:32 PM
Vad står förkortningen för ? Och hur många rälsbussar har dom ?
Nu kanske det börjar bli lite väl tågrelaterat men i alla fall.

SRJmf=Museiföreningen Stockholm Roslagens Järnvägar och ULJ=Uppsala-Lenna Järnväg.
Hur många rälsbussar dom har kan du säkert kolla på deras hemsida.
www.lennakatten.nu
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Danne B.

Vilken fin buss!!! När och var körs den?

//Danne

Ersa

Mycket trevliga bilder, Jessika!  :D Jag får väl lov att erkänna att jag, trots att jag som bussförare och bussnörd samt boende i Rimbo 2003-06 och där engagerat i återuppbyggelsen av rälsen Kårsta-Rimbo... varken tog mig tid att åka Lennakatten eller att köra veteranbuss från SSS Uppsalaavdelning.  :(  Nåja, en resa med dessa vagnar till Österskär, samt ett enda besök vid Faringe stn blev det dock 2006.

Nej, det får bli fler smalspårsresor på ULNJ samt järnvägsarkekologi på de upprivna banvallarna vid nästa Roslagssemester!

Karsten

Citat från: Danne B. skrivet 30 september 2007, 18:44:28 PM
Vilken fin buss!!! När och var körs den?

//Danne

Bussen är en av de bussar SSS använder för trafiken Selknä-Fjällnora. Samtrafik med ULJ. Bussen kan kanske dyka upp på Durgårdslinjen under hösten för att lösa av de andra bussarna som just nu ersätter spårvagnarna.

Danne B.

Citat från: Karsten skrivet 30 september 2007, 19:33:27 PM
Bussen är en av de bussar SSS använder för trafiken Selknä-Fjällnora. Samtrafik med ULJ. Bussen kan kanske dyka upp på Durgårdslinjen under hösten för att lösa av de andra bussarna som just nu ersätter spårvagnarna.

Ah! Trevligt! Vore himla skoj att åka den!!!

//Danne

Karsten

Om just denna inte använd så kan vi locka med Leyland Dubbeldäckare, Scania Capitol, eller Volvo Hägglund (SL litt. H80).

Simon A

En forumit bakom ratten var det också ;D Trevliga bilder från järnvägen, råkar vara aktiv på den så kanske ser dig då Verspieder om du ska ut och åka.

//Simon

Danne B.

Citat från: Simon A skrivet 30 september 2007, 21:56:54 PM
En forumit bakom ratten var det också ;D Trevliga bilder från järnvägen, råkar vara aktiv på den så kanske ser dig då Verspieder om du ska ut och åka.

//Simon

Då kanske du vet mer exakt när man kan åka med just den bussen på bilderna? Scanian alltså...

//Danne

Ersa

Citat från: Simon A skrivet 30 september 2007, 21:56:54 PM
En forumit bakom ratten var det också ;D Trevliga bilder från järnvägen, råkar vara aktiv på den så kanske ser dig då Verspieder om du ska ut och åka.

Håll ögonen öppna sommaren 08 då!  :)

Simon A

Nja, föreningarna kör ju paralellt med varandra så vilka bussar som går när och var rör inte lennakatten så det kommer jag inte veta mycket om. Niklas Bygdestam vet nog mer om det som kör bussarna. Jag är förvisso med i Spårvägssällskapet också men brukar inte ha så stor koll.

//Simon

Simon A