Snart lite nyheter på gång i Kumla!

Startat av bisquit, 26 juni 2011, 19:04:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

Weidermans Buss har 3 linje-bussar som börjar bli för gamla. De skall nu bytas ut mot 1 ny.
Vilket är tråkigt. Trodde det skulle bli fler. Men de flyttar istället upp 2 bussar ifrån Askersund.
Där Länstrafiken har dragit ner på trafiken.
Så det blir troligtvis 1 ny Volvo 8900.
Sen så skall 19 bytas ut mot en ny! Det vill säga en ny snygg Setra.  8) Så lite nya saker att få på bild. Kommer det framåt hösten.

Bernt Talbrant

Citat från: bisquit skrivet 26 juni 2011, 19:04:56 PM
Weidermans Buss har 3 linje-bussar som börjar bli för gamla. De skall nu bytas ut mot 1 ny.
Vilket är tråkigt. Trodde det skulle bli fler. Men de flyttar istället upp 2 bussar ifrån Askersund.
Där Länstrafiken har dragit ner på trafiken.
Så det blir troligtvis 1 ny Volvo 8900.
Sen så skall 19 bytas ut mot en ny! Det vill säga en ny snygg Setra.  8) Så lite nya saker att få på bild. Kommer det framåt hösten.


Ser nu att DAB:en är avställd sedan i vintras - då innebär väl det att det inte längre finns några DAB-Silkeborg 11-0860S kvar i linjetrafik i Sverige?

j-a

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 26 juni 2011, 19:56:15 PM
Ser nu att DAB:en är avställd sedan i vintras - då innebär väl det att det inte längre finns några DAB-Silkeborg 11-0860S kvar i linjetrafik i Sverige?
Finns det inte någon kvar hos Nobina i Karlstad i 43xx serien,har för mig att jag såg någon i Uppsala med GUB lack i april också?

Bussmicke

j-a, det gällar DAB som är servicelinjebuss 10 meters..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Citat från: Bussmicke skrivet 26 juni 2011, 23:34:00 PM
j-a, det gällar DAB som är servicelinjebuss 10 meters..

Precis - de större finns det ju ännu hyfsat många kvar av. Men nu när de små försvann i både Ängelholm och Ulricehamn undrar jag om inte denna modell är historia.


bussfan

den HAR funnits i karlstad men försvann rätt snart

bisquit

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 26 juni 2011, 19:56:15 PM
Ser nu att DAB:en är avställd sedan i vintras - då innebär väl det att det inte längre finns några DAB-Silkeborg 11-0860S kvar i linjetrafik i Sverige?


Då stämmer ej uppgifterna. För så sent som i förra veckan. Så Rulla DAB:en på som vanligt på linje 780. Så vitt jag vet har den inte varit avställd någon längre tid. Möjligen när den stod trasig i vintras! Den bussen har de inte planerat på att byta ut en på ett tag! 8)

Staffan Sävenfjord

Citat från: bisquit skrivet 27 juni 2011, 01:37:52 AM

Då stämmer ej uppgifterna. För så sent som i förra veckan. Så Rulla DAB:en på som vanligt på linje 780. Så vitt jag vet har den inte varit avställd någon längre tid. Möjligen när den stod trasig i vintras! Den bussen har de inte planerat på att byta ut en på ett tag! 8)

Är det Weidermans DAB i Kumla du menar? Det lär nog vara den sista kvarvarande, ja.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: bisquit skrivet 27 juni 2011, 01:37:52 AM

Då stämmer ej uppgifterna. För så sent som i förra veckan. Så Rulla DAB:en på som vanligt på linje 780. Så vitt jag vet har den inte varit avställd någon längre tid. Möjligen när den stod trasig i vintras! Den bussen har de inte planerat på att byta ut en på ett tag! 8)

I bilregistret finns följande om Weidermans nr 14, CEX185:  "Fordonsstatus:  Avställd (2010-12-22) "

Bussföraren

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 27 juni 2011, 11:14:47 AM
I bilregistret finns följande om Weidermans nr 14, CEX185:  "Fordonsstatus:  Avställd (2010-12-22) "

Men det går ju lika bra att köra ändå  ;)  Det finns det ju många bevis på....

"Polisen till den stoppade bussföraren  Kan jag få se på upphörande beviset?  Föraren: Vadå? vad är det? Polisen: Jo din buss är avställd serru.  Bussföraren på telefon med trafikchefen: Polisen säger att bussen är avställd och att vi får gå härifrån? TC: Det hade jag ingen aning om?  Det trodde jag att NN hade fixat etc"
Detta var varianten med många kockar etc, sedan finns det ju sådana som av ekonomiska skäl fuskar men oftast beror sånt här på bristande intern kommunikation.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bisquit

Sedär ja Fotad på min hemmaplan. Precis utanför mitt gamla hus! Ibland fattar jag inte att ja kunde flytta ifrån station och alla bussarna. Dock Är det ny chaufför. På buss 14, Samt lite mer lappat på den! Den rullar just nu på Övertid! I väntan på utredning om hur trafiken i Kumla skall se ut samt hur många bussar som behövs. 8)

Mustman

"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

bisquit

Har för övrigt Pratat med Ivan, Trafikledningen. han skulle kolla upp det omgående. Så att det inte blir några problem. Tydligen, så har något missat ställa på den! Får väl gå ner i morgonbitti efter jobbet och gnälla på Bärnström  & Company i verkstaden!   8)

Bernt Talbrant

Citat från: bisquit skrivet 27 juni 2011, 17:22:00 PM
Har för övrigt Pratat med Ivan, Trafikledningen. han skulle kolla upp det omgående. Så att det inte blir några problem. Tydligen, så har något missat ställa på den! Får väl gå ner i morgonbitti efter jobbet och gnälla på Bärnström  & Company i verkstaden!   8)

Nu anger bilregistret bussen i trafik från den 27 juni.  :)