Vit buss på UL806 (Arlanda-Knutby)

Startat av Mikael T Nilsson, 18 juni 2011, 14:22:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussföraren skrivet 19 juni 2011, 10:53:07 AM
Precis, men... jag antar att det är här som det uppstår förvirring, om det är någonstans vill säga.
Söker man i hastigheten på fel ställe så får man svar efter detta.

Jo, men det är väl en egenhet som alla sökmotorer har. Någon som kan tänka ut vad man menar finns väl knappast än. Möjligen då att Google och liknande ger ett alternativ om man råkar skriva fel.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussföraren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juni 2011, 21:11:27 PM
Jo, men det är väl en egenhet som alla sökmotorer har. Någon som kan tänka ut vad man menar finns väl knappast än. Möjligen då att Google och liknande ger ett alternativ om man råkar skriva fel.


Att man söker på fel ställe eller i fel ände av strukturen, inte att man skriver fel sökord.

Om skribenten som blev rådd att söka innan han skrev nu råkade söka gm sökrutan och då befann sig på "fel" ställe så skulle hans sökning inte resultera i rätt resultat, om han däremot använt sök i menyn hade han fått svar.

Eftersom han tydligen försökt att söka så ligger svaret till ett uteblivet sökresultat här, inte att han skulle ha skrivit fel och att sökmotorn inte var intelligentare än honom.

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juni 2011, 21:11:27 PM
Jo, men det är väl en egenhet som alla sökmotorer har. Någon som kan tänka ut vad man menar finns väl knappast än. Möjligen då att Google och liknande ger ett alternativ om man råkar skriva fel.


Ett sökfönster på sidan brukar väl vanligen söka på hela webbplatsen? Om jag vill göra en begränsad sökning (t ex söka i en specifik tråd) brukar jag skriva flera sökord, det begränsar sökningen på rent logisk väg. Jag förstår inte poängen med att tillhandahålla en sökmotor för en sida i taget, det finns ju i webbläsaren. Men visst, nu förstår jag lite bättre hur det är avsett att fungera, tack för förklaringen. Det var den sortens tips jag efterlyste, och det kunde kanske anges tydligare på forumet (om det nu inte redan står någonstans där jag inte hittat det).

Bussföraren

Citat från: JDS skrivet 21 juni 2011, 00:42:14 AM
Ett sökfönster på sidan brukar väl vanligen söka på hela webbplatsen? Om jag vill göra en begränsad sökning (t ex söka i en specifik tråd) brukar jag skriva flera sökord, det begränsar sökningen på rent logisk väg. Jag förstår inte poängen med att tillhandahålla en sökmotor för en sida i taget, det finns ju i webbläsaren. Men visst, nu förstår jag lite bättre hur det är avsett att fungera, tack för förklaringen. Det var den sortens tips jag efterlyste, och det kunde kanske anges tydligare på forumet (om det nu inte redan står någonstans där jag inte hittat det).

Precis!

Jag framförde detta för typ 2 år sedan att det kanske var en idé att förklara för massan hur det fungerade

Jacob

Men det jag är irriterad på angående sökfunktionen är när man t.ex söker "gub". Då kommer massa träffar på inlägg där någon skrivit "gubbe". Nu var detta ett exempel, och söker man på "gub" så kommer först och främst träffar på GUB (Gamla Uppsala Buss). Men jag tror ni fattar vad jag menar.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!