Min körning till Narvik...(Bilder och VIDEO)

Startat av Patrik, 07 juni 2011, 03:34:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Lördagen den 4 juni så drabbades norrland av lite tromber som gjorde att tågen inte kunde köras eller att dom blev väldigt sena.

Så jag fick köra en ersättningsbuss från Kiruna till Narvik.

Det blev att köra ca 35 personer med stopp i Stenbacken, Abisko Ö, Abisko turiststation, korsningen E10/E6 i Norge och Narvik.

Resan blev ganska spännande eftersom det blåste ganska ordentligt, minst kuling iaf. Det regnade nästan hela tiden och ibland snöade det samt att temperaturen mestadels var under 5 grader.

Jag hade med mig en fotograf som tog lite bilder och även filmade delar av resan.
Hans namn är Fredrik Hägglund och detta är således hans bilder och filmer.



Länk till video nr 1, denna video är ganska kort och visar en del av sträckan på E6 in mot Narvik:
http://www.youtube.com/watch?v=m_gCoEoqFIQ


Länk till video nr 2, denna video är längre och visar delar av sträckan på E10 i Norge t.o.m. Riksgränsen:
http://www.youtube.com/watch?v=FcKVqFoSUE4


Glöm INTE att kolla i HD-kvalitet för att få ut det mesta av filmerna!


Jag börjar med upphämtning av fotografen i Tuolluvaara, Kiruna


Strax utanför Krokvik


En bild på Torneträsk

Det blev ett snabbt stopp i Stenbacken men dessvärre ingen bild därifrån.


I Abisko Ö var det dags att lämna lite tidningar till Lapporten stormarknad och släppa av en passagerare

Sen gjorde vi ett stopp vid Abisko turiststation, även där utan bild.


Här stannade vi vid en parkeringsplats strax innan korsningen E10/E6 på norska sidan, dessa passagerare skulle få skjuts vidare norrut


Framme vid Narvik jernbanestasjon


Lättad förare som tyckte att den starka vinden var väldigt irriterande


Efter att alla passagerare blivit avsläppta så behövdes en kortare rast så man kunde utforska Narviks obefintliga nattliv denna lördagskväll. Här vid bussterminalen (AMFI)






Innan vi lämnade Narvik så mötte vid en väldigt glad norsk bussförare, om han tyckte det var kul att en svensk buss var där eller om han gillade att det stod Stockholm vet jag inte...


På väg tillbaka till Sverige








På en parkering längs E10 i Norge innan Björnefjell


I Vassijaure


Tillbaka i Tuolluvaara, Kiruna





Länk till video nr 1, denna video är ganska kort och visar en del av sträckan på E6 in mot Narvik:
http://www.youtube.com/watch?v=m_gCoEoqFIQ


Länk till video nr 2, denna video är längre och visar delar av sträckan på E10 i Norge t.o.m. Riksgränsen:
http://www.youtube.com/watch?v=FcKVqFoSUE4


Glöm INTE att kolla i HD-kvalitet för att få ut det mesta av filmerna!
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Marc

Tack för en vackert inlägg från norr!! :)
Om knappt två veckor anfaller jag Narvik med buss norrifrån, förhoppningsvis är bussterminalen lite mer levande och vädret lite soligare då.
(natten 20-21/6 tillbringas i Narvik om du har körning dit då)

Susanne

Trevligt repotage. Det märks att det är midnattsol där upp nu, det är dom värda efter en mörk vinter.
Synd på vädret och någon trafik var ju inte att tala om ser jag.

Patrik

Citat från: jocke skrivet 07 juni 2011, 03:42:05 AM
Trevlig repotage :)

Tack!

Citat från: Marc skrivet 07 juni 2011, 09:31:10 AM
Tack för en vackert inlägg från norr!! :)
Om knappt två veckor anfaller jag Narvik med buss norrifrån, förhoppningsvis är bussterminalen lite mer levande och vädret lite soligare då.
(natten 20-21/6 tillbringas i Narvik om du har körning dit då)

Tack! Den 20-21/6 kör jag både till Nikkaluokta och stadstrafiken så det blir nog svårt att få in Narvik samma dag  :)

Citat från: Susanne skrivet 07 juni 2011, 09:36:36 AM
Trevligt repotage. Det märks att det är midnattsol där upp nu, det är dom värda efter en mörk vinter.
Synd på vädret och någon trafik var ju inte att tala om ser jag.

Ja, det var ett j***a väder och det var ju en av anledningarna till att tåget blev försenat. Och någon trafik en lördag kväll var det som sagt inte.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Frostbubblan

Jättefina bilder och roligt med filmerna. Fantastisk natur. Hur många bussar går den där sträckan?


Patrik

Citat från: Frostbubblan skrivet 07 juni 2011, 13:07:17 PM
Jättefina bilder och roligt med filmerna. Fantastisk natur. Hur många bussar går den där sträckan?

Ja, det är det.
Det går bara en busslinje vissa tider på året mellan Kiruna och Narvik, på somrarna går en ersättningsbuss för tåget och så går en skolbuss mellan Kiruna och Torneträsk.

Citat från: Dieselsmurfe skrivet 07 juni 2011, 17:37:34 PM
Gud så vackert.

Japp, det är det.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Frostbubblan

Citat från: Patrik skrivet 07 juni 2011, 18:42:16 PM
Ja, det är det.
Det går bara en busslinje vissa tider på året mellan Kiruna och Narvik, på somrarna går en ersättningsbuss för tåget och så går en skolbuss mellan Kiruna och Torneträsk.

Japp, det är det.

Tack för svar! :)

Jag är ny medlem här för jag fick tips om det här forumet. Men jag är lite besviken på den låga aktiviteten. Här har du gjort ett jättearbete med bilder och filmer med väldigt många som läst tråden. Men det är riktigt dåligt med respons från övriga medlemmar. Är inte forumet till för att man ska skriva och kommentera i trådar man läser?

/ Johan

jocke

Citat från: Frostbubblan skrivet 07 juni 2011, 22:00:17 PM
Tack för svar! :)

Jag är ny medlem här för jag fick tips om det här forumet. Men jag är lite besviken på den låga aktiviteten. Här har du gjort ett jättearbete med bilder och filmer med väldigt många som läst tråden. Men det är riktigt dåligt med respons från övriga medlemmar. Är inte forumet till för att man ska skriva och kommentera i trådar man läser?

/ Johan

Oftast så skriver inte folk, för att det är i princip en regel att man inte bara ska skriva "Fina bilder". Iaf har jag uppfattad moderatorerna så. Det finns heller ingen gillaknapp, men jag tycker ändå man ska vara nöjd om man har flera hundra visningar :-) Självklart är kommentarer alltid roligast.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Bussmicke

Precis så är det för mig med, ibland har man engagerat sig som 17 med något så får man inte ens en enda kommentar med detta var trevligt att få se.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Patrik

Ja, det är synd att man inte får veta vad folk tycker.
Även om ett par stycken gillade det så får man anta att de andra inte tyckte det var tillräckligt intressant.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

MartinMartin

Citat från: Patrik skrivet 08 juni 2011, 17:56:38 PM
Ja, det är synd att man inte får veta vad folk tycker.
Även om ett par stycken gillade det så får man anta att de andra inte tyckte det var tillräckligt intressant.

Det tror Jag är ett felaktigt antagande. Jag tittar gärna på dina bilder, men har inte så mycket att säga om dom,
därmed inte sagt att det inte var "tillräckligt intressant".

Patrik

Citat från: MartinMartin skrivet 08 juni 2011, 18:07:40 PM
Det tror Jag är ett felaktigt antagande. Jag tittar gärna på dina bilder, men har inte så mycket att säga om dom,
därmed inte sagt att det inte var "tillräckligt intressant".


Okej, jag kan väl gå med på det.
Dock är jag ändå för att man skriver t.ex. "Fina bilder" etc.
Allt blev mycket tråkigare när någon kom på idén att man inte fick skriva så...
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Ersa

Citat från: jocke skrivet 07 juni 2011, 22:47:27 PM
Oftast så skriver inte folk, för att det är i princip en regel att man inte bara ska skriva "Fina bilder". Iaf har jag uppfattad moderatorerna så. Det finns heller ingen gillaknapp, men jag tycker ändå man ska vara nöjd om man har flera hundra visningar :-) Självklart är kommentarer alltid roligast.

Det jag inte förstår är varför man inte kan/vill komma på något mer utförligt att skriva, än bara "fin bild". Och när man inte får skriva enbart "fin bild", utan bör framlägga lite lite mera än så. Ja då slutar alla helt att berömma istället. Är världen enbart svart eller vit? Jag minns hur Svenskt Tågforum parodierade just dessa "fin bild-inlägg" i flera år genom att avsiktligt missbruka just denna fras om och om igen, för att skapa parodier på vissa andra forum.

Även jag tycker att responsen på de flesta nya trådar minskat rejält. Och därmed har min motivation att lägga upp de bilder jag fortfarande tar minskat i samma takt. Igår hade jag ett längre inlägg på gång, med nästan alla Carrusmodeller jag kört i de (igår exakt) 10 åren jag haft D-behörigheten. Men då jag förmodligen bara skulle få ett enda svar med en fråga, i stil med "Varför är den vita randen två cm för bred på bussen på bild nummer 7?", så var det nog lika bra att låta bli att ens leta upp bilderna.

Avslutningsvis får denna bild 10 poäng av 10 möjliga, med motivationen att vidvinkeln gör att man både ser föraren i profil, samt vägens "slut" vid backkrönet i horisonten. Sällsynt urläckert! :)

Visst var det roligare att läsa ovanstående motovation, istället för enbart "fina bilder"? 8)