Huvudmeny

SL depåer

Startat av bisquit, 23 oktober 2010, 21:02:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

Är det en stor depå, som SL (Busslink) Skall ha i Frihamnen?? 8)

buskörare

Citat från: bisquit skrivet 23 oktober 2010, 21:02:02 PM
Är det en stor depå, som SL (Busslink) Skall ha i Frihamnen?? 8)

Runt 50 bussar tror jag, så den är relativt liten.

buskörare

Snygg ju!! Kanske hade en mer anatomiskt formad ryggsäck varit bättre? MAN vinner priset där so far, men annars är den riktigt fin kan jag tycka.

Men trafikera 73:an? Är det ändringar på gång, eller handlar det om Hornsbergs få turer på den?

Ted Selander

Citat från: buskörare skrivet 23 oktober 2010, 21:27:08 PM
---
Men trafikera 73:an? Är det ändringar på gång, eller handlar det om Hornsbergs få turer på den?

Det senare.

/Ted

buskörare


Mikael T Nilsson

Citat från: buskörare skrivet 23 oktober 2010, 21:05:07 PM
Runt 50 bussar tror jag, så den är relativt liten.

Blir Frihamnen ett "satellitgarage" till Hornsberg eller Söderhallen? Vilka linjer ska depåns bussar trafikera? Linje 73 (som kanske övertas från Lidingö?), 56, 72, 76?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ted Selander

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 24 oktober 2010, 14:59:09 PM
Blir Frihamnen ett "satellitgarage" till Hornsberg eller Söderhallen? Vilka linjer ska depåns bussar trafikera? Linje 73 (som kanske övertas från Lidingö?), 56, 72, 76?

Det blir en fristående enhet, dock kommer tungt underhåll att göras i Hornsberg. Det handlar om överflyttning av trafik från Hornsberg, som minskar motsvarande i volym. Orsaken är att området inom kort kommer att krympa i storlek till följd av i första skedet gatuombyggnader (Linhagensgatan/Essingeleden).

/Ted

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 24 oktober 2010, 16:27:39 PM
Det blir en fristående enhet, dock kommer tungt underhåll att göras i Hornsberg. Det handlar om överflyttning av trafik från Hornsberg, som minskar motsvarande i volym. Orsaken är att området inom kort kommer att krympa i storlek till följd av i första skedet gatuombyggnader (Linhagensgatan/Essingeleden).

/Ted

Tack för uppgifterna. De (för Frihamnen) närliggande Hornsbergslinjerna är bl a linje 1, 42, 56 och 72, men jag antar att Frihamnen inte ska ha stomlinjebussar, så 1:an lär väl fortsättningsvis trafikeras av Hornsberg. Det ska i alla fall bli spännande att se vilka linjer som Frihamnen tar över från Hornsberg.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Optimal

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 24 oktober 2010, 16:42:37 PM
Tack för uppgifterna. De (för Frihamnen) närliggande Hornsbergslinjerna är bl a linje 1, 42, 56 och 72, men jag antar att Frihamnen inte ska ha stomlinjebussar, så 1:an lär väl fortsättningsvis trafikeras av Hornsberg. Det ska i alla fall bli spännande att se vilka linjer som Frihamnen tar över från Hornsberg.

1an och 4an ska Frihamnen köra. Då 1an startar vid Frihamnen vorde det dumt att skicka Hornsberg dit :). Även 1 omlopp på 2an ska frihamnen köra.

Martin S

Vilket datum är det trafikstart från den nya depån i Frihamnen?

Ted Selander

Citat från: Martin S skrivet 24 oktober 2010, 21:32:38 PM
Vilket datum är det trafikstart från den nya depån i Frihamnen?


Om en vecka, den 1 november, enligt gällande plan.

/Ted

Mikael T Nilsson

Citat från: Jim skrivet 24 oktober 2010, 16:49:52 PM
1an och 4an ska Frihamnen köra. Då 1an startar vid Frihamnen vorde det dumt att skicka Hornsberg dit :). Även 1 omlopp på 2an ska frihamnen köra.

Tack för uppgifterna! Ska inte Frihamnen bli ett 100%-igt gasbussgarage? Kommer gasledbussar (stombussar) från Söder att flyttas till Frihamnen och motsvarande antal etanolledvagnar flyttas från Hornsberg till Söder?

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Omnilasse

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 24 oktober 2010, 14:59:09 PM
Blir Frihamnen ett "satellitgarage" till Hornsberg eller Söderhallen? Vilka linjer ska depåns bussar trafikera? Linje 73 (som kanske övertas från Lidingö?), 56, 72, 76?
Mellan Hornsberg och Frihamnen ska väl iaf linjefördelningen vara (de uppgifter jag lyckats luska fram)
Hornsberg:
1, 2, 4, 40 , 42, 49, 52, 53 ,56, 62, 65, 70, 72, 77, 91, 94, 133, 134, 147, 152, 153, 507
Frihamnen:
1, 2, 4, 40, 49, 62, 65, 70, 72, 73, 94, 507, 515, 608, 628C

För linjerna utan för innerstaden antar jag att det gäller några enstaka omlopp. 515 känns väl dock kanske oväntad att den hamnar på Frihamnen - men det är klart trafiklederna kan ju vara rätt igenkorkade i rusningstid och då kanske det ändå är lättare att köra Vallhallavägen ut...Eller det kanske bara rör något enstaka omlopp där turen ingår på något Frihamnenomlopp. Kan ju också vara en vagndisponeringsfråga förstås - att ha huvuddelen av de röda ledbussarna i Frihamnen.   

Ted Selander

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 25 oktober 2010, 08:54:55 AM
Tack för uppgifterna! Ska inte Frihamnen bli ett 100%-igt gasbussgarage? Kommer gasledbussar (stombussar) från Söder att flyttas till Frihamnen och motsvarande antal etanolledvagnar flyttas från Hornsberg till Söder?


Nej, på båda spörsmålen. Bussar och det absoluta flertalet förare kommer från Hornsberg.

/Ted

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 25 oktober 2010, 10:44:07 AM
Nej, på båda spörsmålen. Bussar och det absoluta flertalet förare kommer från Hornsberg.

/Ted

Tack för era intressanta svar. Jag observerade att även linje 2 kommer att höra hemma i Hornsberg och Frihamnen. Den tillhör ju idag Söderhallen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.