Stadsbussarna, Gävle.

Startat av hisen12, 17 augusti 2010, 20:06:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

hisen12

Dagsfärska bilder på Stadsbussarna..
Börjar med bilder på en av deras nya ledvagnar:




Sen tar vi en av de som funnits där sen trafikstarten:


Och sist men inte minst, Mina favoriter! Scania L94UB6X2 Lahti Scala. Fast Vest V25 hade vart ännu bättre ;)

KR 69 på bilden ovan, skrev fel där.. :/


...

Åkte förövrigt F.D. KR 66, där jag även tog video, den lär dyka upp på YouTube inom kort. Dock ej en av de bästa filmer, men duger säkert :)

Ersa

Har f.d. KR Trafik 69 och 63 fått nya tresiffriga nummer i Stadsbussarnas egen nummerserie? Ägarbyte har då iaf skett i CBR.

RoggaBoy

Ser fram emot att få åka en Scala i vinter, och ingen MAN.

hisen12

Citat från: Ersa skrivet 17 augusti 2010, 20:25:48 PM
Har f.d. KR Trafik 69 och 63 fått nya tresiffriga nummer i Stadsbussarnas egen nummerserie? Ägarbyte har då iaf skett i CBR.

De nr jag såg va KR´s gamla tvåsiffriga.

Citat från: Roggaboy skrivet 17 augusti 2010, 20:25:48 PM
Ser fram emot att få åka en Scala i vinter, och ingen MAN.

Scalorna är riktigt fina och bekväma.. Mycket skönare säten i dem än de Volvo som rullar här i Hälsingland.. Vi får hoppas på Scala här i Hälsingland vid en framtida upphandling, även fast att det är nu nästa år så läre ju KR stanna i åtminstone Söderhamn och Hudksvall, elr?

Nicklas K

Citat från: Buslovers92 skrivet 17 augusti 2010, 21:01:29 PM


Vi får hoppas på Scala här i Hälsingland vid en framtida upphandling, även fast att det är nu nästa år så läre ju KR stanna i åtminstone Söderhamn och Hudksvall, elr ?

Det är ju inte säkert, då det avtalet går ut nästa sommar med då det bara var på 2 år för att sammanfalla med de södra delarna av Hälsingland. Hela Hälsingland upphandlas alltså nu, om det nu inte blir olika paket av det hela. Det återstår att se i Oktober vem eller vilka som får hela eller delar av Hälsingland.

hisen12

Citat från: Nicklas K skrivet 17 augusti 2010, 21:34:52 PM
Det är ju inte säkert, då det avtalet går ut nästa sommar med då det bara var på 2 år för att sammanfalla med de södra delarna av Hälsingland. Hela Hälsingland upphandlas alltså nu, om det nu inte blir olika paket av det hela. Det återstår att se i Oktober vem eller vilka som får hela eller delar av Hälsingland.

Jo, de vet jag. Men jag tänkte som så att om KR köpt in fabriksnya bussar till Söderhamn och Hudiksvall så tycker man ju at de läre bli kvar ett tag.. Men jag personligen är redan trött på 8500! Så ett ny entreprenör här i S-hamn vore kanske inte så fel.. För då finns ju inte heller den trökiga 8500 att få tagi längre, men förserien till 8900 ser ganska trevlig ut endå.. :)

RoggaBoy

Citat från: Buslovers92 skrivet 17 augusti 2010, 21:44:21 PM
Jo, de vet jag. Men jag tänkte som så att om KR köpt in fabriksnya bussar till Söderhamn och Hudiksvall så tycker man ju at de läre bli kvar ett tag.. Men jag personligen är redan trött på 8500! Så ett ny entreprenör här i S-hamn vore kanske inte så fel.. För då finns ju inte heller den trökiga 8500 att få tagi längre, men förserien till 8900 ser ganska trevlig ut endå.. :)

Kanske dags för Nobina.  :)

hisen12

Citat från: RoggaBoy skrivet 17 augusti 2010, 21:50:16 PM
Kanske dags för Nobina.  :)
Ja, varför inte.. De skulle va trevligt, fast jag gillar inte deras säten som de har i Gävlebussarna, men man kan ju inte jämföra deras gamla gävlebussar med hur ett par nya bussar, Gävlebussarna har ju några år på nacken å allt...

Bingoberra

Citat från: Buslovers92 skrivet 17 augusti 2010, 20:06:58 PM
Dagsfärska bilder på Stadsbussarna..
Börjar med bilder på en av deras nya ledvagnar:



Tycker MAN-märket i fronten är lite väl tilltaget, förstör ju hela fronten. Såg bättre ut på de tidigare MAN-bussarna.
Interiören var det dock inget fel på.

Har dessutom aldrig sett en A78 (Stadsbussarna 218) med det nya utseendet tidigare. Trevliga bilder!

AO

Det är verkligen kul att hösttrafiken är igång. Förutom att ledvagnarna har kommit är det ju kul att se bussar med lite annorlunda lack i stan, det finns ju även Orusttrafikvagnar med Sörmlandslack i trafik nu ett tag.

Ledvagnarna verkar gå på lite olika linjer. I huvudsak på linje 2 men några rullar även på linje 1, 3 och 10.

Klaverdörr

#10
Hej!

Enligt vad jag har hört av en förare så ska dom tidigare KR-bussarna rulla i Gävle fram till minst 2014 och även lackas i Stadsbussarnarnas design, men som sagt ska dom göra det så ska dom även utrustas med AC enligt avtalet, med det viste inte föraren något om som hade fönstret på vid gavel vid förarplatsen då det var varmt ute denna dag (tisdag) och det var ej trevligt med avseende på resandeklimat i den bakre delen där jag själv åkte sista biten....

Någon som har koll på när dessa Scania Scala ska in på rekond med ny lack och AC installation? Då det inte är frågan om vikarebussar då dom ska rulla 3-4 år i Gävle!
Sedan bussarna från Sörmland är ju bara här tillfälligt och ska rulla fram till oktober när Biogas/fordongas är klar och det förstår jag att man kan köra utanför avtalet då Gävle Kommun är boven i dramat och ej fixat detta till trafikstart!

Men man lär fixa till matrisskyltarna för nu såg det bra illa ut när dom kör med handskriva skyltar med enbart linjenummer, en tant vid hpl sa det är värre nu än när dom gul röda bussarna körde, nu ser man knappt vart bussen går...

Klaverdörr

Citat från: AO skrivet 18 augusti 2010, 18:04:32 PM
Det är verkligen kul att hösttrafiken är igång. Förutom att ledvagnarna har kommit är det ju kul att se bussar med lite annorlunda lack i stan, det finns ju även Orusttrafikvagnar med Sörmlandslack i trafik nu ett tag.

Ledvagnarna verkar gå på lite olika linjer. I huvudsak på linje 2 men några rullar även på linje 1, 3 och 10.


Under onsdagen sågs även en ledbuss på linje 14 och folk stog på linje 12 så man bör även se efter vart behovet är för ledvagnarna och linje 14 är det absolut inget behov då det är få resande på denna linje, alla avgångar xx.20 på linje 12 i högtrafik bör köras med ledbuss framöver alt boggiebuss, Nobina körde ibland med boggie eller ledbuss (6463) på denna avgång i högtrafiken..
Linje 14 behöver absolut ingen ledbuss i dagens läge då det är slöseri med resureser att köra det på denna linje!