Några vardagsbilder från Norrtälje

Startat av Mikael T Nilsson, 24 juli 2010, 09:06:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Gjorde ett besök i Norrtälje för några dagar sedan för att se om några av boggiebussarna från Nyköping hade tagits i trafik där. Tyvärr hittade jag inga, för Norrtälje, nya bussar under min resa. Men resan var ändå inte förgäves. Här kommer några bilder från fototuren. Först Busslink 5614, en f.d. Björknäsvagn på linje 634 mot Blidö 14:20. Samma buss hade tidigare trafikerat 12:25-turen på linje 631 från Norrtälje till Rådmansö.
 


Eftermiddagsturen på linje 652 mot Harö trafikerades med ledbuss. Jag visste sedan tidigare att linjen har ledbusstillstånd, men hade inte sett någon ledbusstur tidigare.
Busslink 6355 har varit stationerad i Norrtälje sedan nyleverans.



En ruta som lagats provisoriskt? Busslink 6357 gick som extravagn mellan Norrtälje och Grisslehamn kl. 14:00. Ordinarie tur utgår från Stockholm via Norrtälje (kl. 14:00) till Singö...



...trafikerades av Busslink 6037, som ursprungligen levererades till Handen sommaren 2009, och flyttades till Norrtälje under våren 2010.



En av de f.d. stomlinjebussarna som omplacerats från Norrort/Vaxholm/Täby till Norrtälje under senvåren/försommaren 2010 och lackerats i SL-rött. Bussen anlände Norrtälje från Björkö som linje 636.



Fridströms Busstrafik har gjort ett inhopp på en Viking Line-tur till Kapellskär. Annars är det Busslink Norrtälje som huvudsakligen trafikerar denna linje. Eventuellt har även Täby/Norrort turer för Viking Line. Tidigare i veckan såg jag Busslink 3648 (etanolbuss) på denna linje och denna vagn tillhör Täby.
Har bussen på bilden fått något inv.nr. hos Fridströms?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

MrX

Och jag som läste Norrköping och inte Norrtälje, lurad! Norrtälje däremot är en plats jag aldrig besökt, kanske skulle man göra en bussdiggarresa norrut någon dag för jag blir lite sugen av bilderna därifrån ;)

Mikael T Nilsson

Citat från: MrX skrivet 24 juli 2010, 12:53:46 PM
Och jag som läste Norrköping och inte Norrtälje, lurad! Norrtälje däremot är en plats jag aldrig besökt, kanske skulle man göra en bussdiggarresa norrut någon dag för jag blir lite sugen av bilderna därifrån ;)

Kul att bilderna inspirerar :-)
I Norrtälje finns en väldig blandning av olika bussmodeller, bl a Volvo/Säffle "normalgolv", lågentré, Scania Omnilink II, Volvo/Carrus, DAB, Neoplan.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Alex Ljusteröbon

25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Andreas

Jag tyckte först att bilderna såg väldigt lika ut de som jag själv tog... ^^ Hade nämligen rest dit i samma syfte som du själv, dvs. att fota de "nya" bussarna till SL-trafiken. Sen såg jag efteråt att jag var där två dagar innan dig. ;) Dock inga carrusar då heller, det närmaste jag såg var en UL-gul carrusboggie och samma Fridströms som du fick på bild. 6355 var även då ute på 652 som när du tog den och det var då jag började fundera. ;) Finfina bilder för övrigt från en finfin stad!

Mikael T Nilsson

Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 25 juli 2010, 12:14:50 PM
Riktigt fina bilder :)

Kul att du uppskattade bilderna  :)

Citat från: Andy91 skrivet 25 juli 2010, 12:18:16 PM
Jag tyckte först att bilderna såg väldigt lika ut de som jag själv tog... ^^ Hade nämligen rest dit i samma syfte som du själv, dvs. att fota de "nya" bussarna till SL-trafiken. Sen såg jag efteråt att jag var där två dagar innan dig. ;) Dock inga carrusar då heller, det närmaste jag såg var en UL-gul carrusboggie och samma Fridströms som du fick på bild. 6355 var även då ute på 652 som när du tog den och det var då jag började fundera. ;) Finfina bilder för övrigt från en finfin stad!

Där ser man. Kul! Det verkar bara vara 1222 av de "nya" Carrusbussarna i Norrtälje som tursätts. Senast idag trafikerade den linje 676. Ja, Nobina verkar varva kortvagn och boggievagn på eftermiddagsturen från Norrtälje på linje UL808. Kul att du uppskattade bilderna.  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Alex Ljusteröbon

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 25 juli 2010, 14:42:26 PM
Kul att du uppskattade bilderna  :)

Jag går ju i skolan i norrtälje. På rodens yrkesgymnasium transport. Uppe på Nordrona. Så det känns lixom hemma

25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Ersa

#7
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 24 juli 2010, 09:06:25 AM


Fridströms Busstrafik har gjort ett inhopp på en Viking Line-tur till Kapellskär. Annars är det Busslink Norrtälje som huvudsakligen trafikerar denna linje. Eventuellt har även Täby/Norrort turer för Viking Line. Tidigare i veckan såg jag Busslink 3648 (etanolbuss) på denna linje och denna vagn tillhör Täby.
Har bussen på bilden fått något inv.nr. hos Fridströms?

Inhopp? Nja, det känns som lite mera än så. Vissa dagar är det 3-4 st Fridströmsbussar som verkar köras i skytteltrafik mellan Kapellskär och Cityterminalen. De som används är alla tre Setror samt denna gröna 8700. Jag tillbringar inte många minuter varje dag vid CT samt på E4 mellan CT och Järva Krog, men ändå tycker jag att jag möter gamla kollegor nästan hela tiden. :)
Mera om detta här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=37491.0

Fridströms bussar har inte inventarienummer. Däremot är sex st av deras SL-vagnar märkta med radionummer i Busslinks 9xxx-serie. Dessa nummer används inte internt, utan i princip endast för anrop från TL till buss, samt från buss till buss.

B-ussFille

6355 Ser ut att vara i riktigt fint skick :)

Bra bilder  :)

Mikael T Nilsson

Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 25 juli 2010, 16:24:50 PM

Jag går ju i skolan i norrtälje. På rodens yrkesgymnasium transport. Uppe på Nordrona. Så det känns lixom hemma


Aha, ja då är det i princip hemmaplan för dig  :)

Citat från: Ersa skrivet 25 juli 2010, 18:52:05 PM
Inhopp? Nja, det känns som lite mera än så. Vissa dagar är det 3-4 st Fridströmsbussar som verkar köras i skytteltrafik mellan Kapellskär och Cityterminalen. De som används är alla tre Setror samt denna gröna 8700. Jag tillbringar inte många minuter varje dag vid CT samt på E4 mellan CT och Järva Krog, men ändå tycker jag att jag möter gamla kollegor nästan hela tiden. :)
Mera om detta här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=37491.0

Fridströms bussar har inte inventarienummer. Däremot är sex st av deras SL-vagnar märkta med radionummer i Busslinks 9xxx-serie. Dessa nummer används inte internt, utan i princip endast för anrop från TL till buss, samt från buss till buss.

Tack för uppgifterna. Då är det mer än temporärt att Fridströms kör i Viking Line-trafiken.

Trodde även att Fridströms hade egna inv.nr. Tack för din förklaring.  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: B-ussFille skrivet 25 juli 2010, 21:26:43 PM
6355 Ser ut att vara i riktigt fint skick :)

Bra bilder  :)

Ja, Norrtälje verkar ta väl hand om sina bussar. Alla B9S i Norrtäljes serie 6354-59 är i mycket gott skick. Kul att du uppskattade bilderna  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 juli 2010, 19:29:27 PM
Tack för uppgifterna. Då är det mer än temporärt att Fridströms kör i Viking Line-trafiken.
Trodde även att Fridströms hade egna inv.nr. Tack för din förklaring.  :)

Just nu dessa dagar verkar det vara mer regel än undantag iaf. Annars vet jag inte.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 27 juli 2010, 01:05:27 AM
Just nu dessa dagar verkar det vara mer regel än undantag iaf. Annars vet jag inte.

Ok. Tack.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.