Huvudmeny

Dörrbroms

Startat av Björn Forslund, 25 februari 2010, 16:05:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej alla.
Har fått en fråga gällande dörrbroms.

Om en buss är utrustad med denna anordning, får den användas i trafik om den inte fungerar?

Vad säger ni?

Ersa

Det kan nog bero på. Jag antar att det är svensk lagstiftning du är ute efter, men det finns ju även vissa huvudmän som kräver dörrbroms. Så en huvudman kan nog kräva att dörrbromsen på en buss ska lagas omedelbart, även om lagen inte är lika hård.

Att dörrbromsen på en tätortsbuss kontrolleras på Bilprovningen har jag heller inget minne av när jag kommenderats ut till denna anläggning med olika OmniCitys.

Björn Forslund

Det måste väl finnas reglerat? T ex om det finns kännande kanter på dörrarna måste de fungera. En dörrbroms är väl i paritet med detta? Kollas dörrbroms på bilprovningen, någon annan som sett det?

/Björn

Jan

Kännande kanter är bilprovningen intresserade av, dock så kollar de inte dörrbromsen. Däremot så kräver en del länshuvudmän att bussar i deras trafik ska fungerande dörrbromsar.
I branschen 37 år

the0fiskis

för en okunnig vad är en dörr-broms???

buskörare

Citat från: the0fiskis skrivet 25 februari 2010, 16:28:27 PM
för en okunnig vad är en dörr-broms???

Så fort man öppnar en dörr på bussen så går en broms i som gör att bussen står stilla med växel i och utan att jag som förare behöver hålla ner bromspedalen alt lägga i handbromsen.

Björn Forslund

Tackar!
Här får man svar på allt!

/Björn

the0fiskis

Citat från: buskörare skrivet 25 februari 2010, 16:34:54 PM
Så fort man öppnar en dörr på bussen så går en broms i som gör att bussen står stilla med växel i och utan att jag som förare behöver hålla ner bromspedalen alt lägga i handbromsen.
tackar

Patrik

Hur vanligt är det med en knapp för att stänga av/sätta på dörrbromsen?
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Ersa

Citat från: Patrik skrivet 25 februari 2010, 16:51:34 PM
Hur vanligt är det med en knapp för att stänga av/sätta på dörrbromsen?

Förutsatt att de beställts med dörrbroms är det oerhört vanligt med knapp på alla Volvos landsbygdsbussar med manuella bakdörrar jag kört. T.ex alla Swebus Express Volvobussar från 49xx till 00xx-serien. Tyvärr sitter knappen på det mest idiotiska stället på 9700, (tillsammans med knappen för hållplatsstoppsignalen): Innanför en lucka långt ovanför föraren, så man inte ens ser om bromsen är på eller avslagen(!). På många Carrus Star satt knappen på baksidan av skyltskåpet och kunde därför ses samt nås under körning.

På Volvo- och Scaniabussar med automatiska dörrar med fotoceller är det en helt annan sak. På dessa spärras mitt- och bakdörrarna i stängt läge om du stänger av dörrbromsen, och kan aldrig öppnas.

Patrik

Maxcin PMG040 har en sån knapp men inga fotoceller.
EMO354 har ingen knapp men istället fotoceller.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Ersa

#11
Citat från: Patrik skrivet 25 februari 2010, 16:57:39 PM
Maxcin PMG040 har en sån knapp men inga fotoceller.
EMO354 har ingen knapp men istället fotoceller.

Alla regler har givetvis ett gäng undantag i detta land! ;)

PMG040 är alltså utformad som en vanlig Volvo landsbygdsbuss med dörrbroms.
EMO354 låter ovanlig. Fotoceller utan dörrkretsknapp har jag hittills inte sett. Här kanske man tyckte att tvångsstängningsknappen på vänster panel räckte till, om en reflex vid bakdörren skulle ramla loss?

groenis

Hej Patrik
Kontakt för dörrbroms är ganska vanligt för linjevagnar men kan även finnas för beställningsvagnar
typ Neoplan Cityliner,
Däremot placering kan vara av typen rita,gissa spring.
Äldre Volvovagnar långt bak på sidopanelen nyare ovanför förarplatsen eller långt upp till höger
på skyltskåpet.

/Lennart

Patrik

Citat från: groenis skrivet 25 februari 2010, 17:01:05 PM
Hej Patrik
Kontakt för dörrbroms är ganska vanligt för linjevagnar men kan även finnas för beställningsvagnar
typ Neoplan Cityliner,
Däremot placering kan vara av typen rita,gissa spring.
Äldre Volvovagnar långt bak på sidopanelen nyare ovanför förarplatsen eller långt upp till höger
på skyltskåpet.

/Lennart

Vår knapp sitter precis bredvid nignings-knappen och det är ganska långt fram/mitten på sidopanelen.
På andra bussen sitter dörröppnings-knappen på denna plats så ibland råkar man stänga av dörrbromsen istället för att öppna dörrarna.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Ersa

Det finns gott om nyare MAN och Neoplan där man aldrig kan stänga av dörrbromsen. Säkerheten framför allt - samt långa hållplatsstopp och bussar som varvar i 3-4 sekunder efter att dörren stängts utan att dörrbromsen släpper.