Gävleborgs Scania Vest V25or..

Startat av hisen12, 31 oktober 2009, 22:47:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

hisen12

Varför flyttades dom egenligen till Lund? Var dom i för dåligt skick elr nå? Jag åker kommunalbuss till/från skolan varje dag och har gjort deti 5 år.. Saknar Scaniabussarna som dom alltid körde förrut.. Vet ngn vart man kan få chansen att åka VEST buss här i länet elr är dom helt borta härifrån? Kommer dom ngnsin tillbaka, Jag hatar dom nya VOLVO 8500 och dom lite äldre 8700 bussarna, Man känner sig instängd, 8700 är kanske lite bättre, Men VEST var endå dom bästa tkr jag..

Staffan Sävenfjord

Citat från: hisen12 skrivet 31 oktober 2009, 22:47:52 PM
Varför flyttades dom egenligen till Lund? Var dom i för dåligt skick elr nå? Jag åker kommunalbuss till/från skolan varje dag och har gjort deti 5 år.. Saknar Scaniabussarna som dom alltid körde förrut.. Vet ngn vart man kan få chansen att åka VEST buss här i länet elr är dom helt borta härifrån? Kommer dom ngnsin tillbaka, Jag hatar dom nya VOLVO 8500 och dom lite äldre 8700 bussarna, Man känner sig instängd, 8700 är kanske lite bättre, Men VEST var endå dom bästa tkr jag..

De Vest-bussar som gick runt Söderhamn kördes av Veolia. De tappade trafiken till KR Trafik i somras och därmed blev dessa Vest-bussar övertaliga där. KR Trafik satsade på nya bussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

hisen12

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 oktober 2009, 22:50:17 PM
De Vest-bussar som gick runt Söderhamn kördes av Veolia. De tappade trafiken till KR Trafik i somras och därmed blev dessa Vest-bussar övertaliga där. KR Trafik satsade på nya bussar.


Ok, så om inte KR hade tagit över så hade inte VEST blivit sålda?

Ersa

Citat från: hisen12 skrivet 31 oktober 2009, 22:51:46 PM
Ok, så om inte KR hade tagit över så hade inte VEST blivit sålda?

De har väl aldrig blivit sålda? Det är ju Veolia som ägt dem hela tiden.
Hade Veolia behållit Söderhamn hade Vestarna nog kunnat rulla vidare där.

Någon/några av Vestarna med boogie från Söderhamn hamnade även i Norrköping (eller Linköping).

hisen12

Citat från: Verspieder skrivet 31 oktober 2009, 23:00:24 PM
De har väl aldrig blivit sålda? Det är ju Veolia som ägt dem hela tiden.
Hade Veolia behållit Söderhamn hade Vestarna nog kunnat rulla vidare där.

Jo, men om Veolia kommer tillbaka ngn hit, Kommer då också några Vestar tillbaka elr? Har för mig att dom hade KR hör förrut också, men bytte till Veolia, men sen har det väl blivit KR igen!

Staffan Sävenfjord

Citat från: hisen12 skrivet 31 oktober 2009, 23:03:13 PM
Jo, men om Veolia kommer tillbaka ngn hit, Kommer då också några Vestar tillbaka elr? Har för mig att dom hade KR hör förrut också, men bytte till Veolia, men sen har det väl blivit KR igen!

Jag vet inte på hur lång tid trafiken är upphandlad i det här fallet men det brukar vara i minst åtta år. Så Veolia lär inte komma tillbaka förrän tidigast år 2017. Då är de här Vestarna utslitna för länge sedan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

hisen12

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 oktober 2009, 23:12:25 PM
Jag vet inte på hur lång tid trafiken är upphandlad i det här fallet men det brukar vara i minst åtta år. Så Veolia lär inte komma tillbaka förrän tidigast år 2017. Då är de här Vestarna utslitna för länge sedan.



har för mig att det var KR en sväng förrut, Men sen byttes det till Veolia, Vet iaf att det stog KR på X-trafikbussar för några år sedan!!!

HB

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 oktober 2009, 23:12:25 PM
Jag vet inte på hur lång tid trafiken är upphandlad i det här fallet men det brukar vara i minst åtta år. Så Veolia lär inte komma tillbaka förrän tidigast år 2017. Då är de här Vestarna utslitna för länge sedan.


Nej detta kontrakt är enbart ett tvåårskontrakt så ny trafikstart torde ske 2011 redan. /Henrik/

Esbjörn

Citat från: hisen12 skrivet 31 oktober 2009, 23:14:23 PM

har för mig att det var KR en sväng förrut, Men sen byttes det till Veolia, Vet iaf att det stog KR på X-trafikbussar för några år sedan!!!

Att du sett KR-bussar i Gävleborg tidigare är ingen konstighet.
KR Trafik har haft trafiken i Bollnäs/Edsbyn (och Ljusdal) sedan 2003, så deras bussar har trafikerat linje 100 till Söderhamn sedan dess.

Staffan Sävenfjord

Citat från: HB skrivet 01 november 2009, 00:10:16 AM
Nej detta kontrakt är enbart ett tvåårskontrakt så ny trafikstart torde ske 2011 redan. /Henrik/

Ja, då kan ju rent teoretiskt Veolia komma tillbaka men knappast de gamla Vest-bussarna. Man lär inte ta hem ett kontrakt genom att erbjuda tio år gamla bussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

hisen12

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 november 2009, 07:51:59 AM
Ja, då kan ju rent teoretiskt Veolia komma tillbaka men knappast de gamla Vest-bussarna. Man lär inte ta hem ett kontrakt genom att erbjuda tio år gamla bussar.


Har bollnäs/Edsbyn nå VEST kvar då?

Jan

Citat från: hisen12 skrivet 01 november 2009, 08:57:02 AM
Har bollnäs/Edsbyn nå VEST kvar då?

veolia finns inte kvar i X län och inte några av deras Vestar.
I branschen 37 år

hisen12

Citat från: Jan skrivet 01 november 2009, 09:44:12 AM
veolia finns inte kvar i X län och inte några av deras Vestar.

Ok, är det drf Bollnäs endast har Volvo 8700 och en Scania Omnilink?

fontheking5

Svalöv kör dom fortfarande med dom Vestar och lär säkert göra så ett bra tag till men hellre en Vest än en Mercedes buss . Här finns också Omnilink som är ett stort steg framåt . Betydligt bättre bussar att åka i .  :)

hisen12

är det ingen som kan ta en bild inifrån på ngn av FD X-läns Vest? Vill gärna se hur det ser ut, fast det kanske ser lika ut, men jag vill ändå se..