Huvudmeny

Vanhool Turnébuss

Startat av macke_nordlander, 30 oktober 2009, 20:49:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

macke_nordlander

Någon som vet något om denna buss?
http://www.blocket.se/ostergotland/Turnebuss_Volvo_Van_Hool__80_23503743.htm?ca=4&w=3
Vet att Starlight ägde den under några år. Var lite sugen på att köpa den, har dock hört av många som åkte den under starlights tid att den där ska vara rätt slut.

Jan

Citat från: macke_nordlander skrivet 30 oktober 2009, 20:49:50 PM
Någon som vet något om denna buss?
http://www.blocket.se/ostergotland/Turnebuss_Volvo_Van_Hool__80_23503743.htm?ca=4&w=3
Vet att Starlight ägde den under några år. Var lite sugen på att köpa den, har dock hört av många som åkte den under starlights tid att den där ska vara rätt slut.

Hur kan man köra denna på b kort då den är över 3500kg?
I branschen 37 år

psy

Jag har av olika anledningar inte hängt med i utvecklingen senaste tiden, Pb2 Personbil klass 2?

Är det någon form av traktor/epatraktor, som gör det möjligt att köra en stor buss på b-behörighet?

Det visades någon ledbuss ombyggd till husbuss i en annan tråd, det var visst samma där, låter helt sjukt! Men om det bara går i 30 och lgf-skylt bak kanske det kan vara möjligt, tycker dock det låter farligt det med.

Man kanske ska jämföra med att köra en riktig jordbrukstraktor med fullastat släp betor, det är både stort och tungt?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Nilsson skrivet 31 oktober 2009, 05:54:43 AM
Jag har av olika anledningar inte hängt med i utvecklingen senaste tiden, Pb2 Personbil klass 2?

Är det någon form av traktor/epatraktor, som gör det möjligt att köra en stor buss på b-behörighet?

Det visades någon ledbuss ombyggd till husbuss i en annan tråd, det var visst samma där, låter helt sjukt! Men om det bara går i 30 och lgf-skylt bak kanske det kan vara möjligt, tycker dock det låter farligt det med.

Man kanske ska jämföra med att köra en riktig jordbrukstraktor med fullastat släp betor, det är både stort och tungt?

En buss kan klassas som personbil klass 2 om den inte har plats för mer än 8 passagerare och är inredd som exempelvis husbuss. "Bussen" får inte användas kommersiellt. Någon begränsning i bussens storlek finns inte utan det går bra med ledbuss eller dubbeldäckare. Det finns heller vad jag förstår inga hastighetsbegräsningar utöver de generellla. Du torde alltså lagligt kunna köra en pb2 i 120 på vissa motorvägar.
För att köra pb2 krävs B-körkort taget 1996 eller tidigare (eller om det är före 1996). Körkortet får inte ha varit indraget under tiden. Du får i princip heller inte köra fordonet utanför Sverige, även om det finns många som lyckats klara det även ute i Europa utan att åka fast. Kännedomen om reglerna bland utländsk polis är väl inte så där jättegod.
Detta är naturligtvis fullkomligt vansinne och det är ju märkligt att man inte ens lyckats stoppa nyregistreringar av pb2. En långsam utfasning sker i och för sig genom regeln att körkortet skall vara taget 1996 eller tidigare men det tar ju ytterligare minst 50 år innan de sista innehavarna av dessa körkort försvunnit.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

psy

Tackar Staffan för förklaringen, och kan inte annat än att skaka på huvudet och hålla med om att detta är vansinne!

Dson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 oktober 2009, 10:29:09 AM
En buss kan klassas som personbil klass 2 om den inte har plats för mer än 8 passagerare och är inredd som exempelvis husbuss. "Bussen" får inte användas kommersiellt. Någon begränsning i bussens storlek finns inte utan det går bra med ledbuss eller dubbeldäckare. Det finns heller vad jag förstår inga hastighetsbegräsningar utöver de generellla. Du torde alltså lagligt kunna köra en pb2 i 120 på vissa motorvägar.
För att köra pb2 krävs B-körkort taget 1996 eller tidigare (eller om det är före 1996). Körkortet får inte ha varit indraget under tiden. Du får i princip heller inte köra fordonet utanför Sverige, även om det finns många som lyckats klara det även ute i Europa utan att åka fast. Kännedomen om reglerna bland utländsk polis är väl inte så där jättegod.
Detta är naturligtvis fullkomligt vansinne och det är ju märkligt att man inte ens lyckats stoppa nyregistreringar av pb2. En långsam utfasning sker i och för sig genom regeln att körkortet skall vara taget 1996 eller tidigare men det tar ju ytterligare minst 50 år innan de sista innehavarna av dessa körkort försvunnit.

Om man har tagit körkortet efter 1996, är det D eller C-behörighet som gäller då?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Dson skrivet 31 oktober 2009, 15:27:39 PM
Om man har tagit körkortet efter 1996, är det D eller C-behörighet som gäller då?

Eftersom C-behörighet ger rätt att köra personbil som väger över 3,5 ton torde det räcka med en sådan. Förutsättningen fortfarande att fordonet inte har plats för mer än 8 passagerare.
Vid lite googling på nätet fann jag också att Transportstyrelsen är av den uppfattningen att man får köra pb2 inom EU om man har B-körkort som är taget före 1/7 1996 och inte varit indraget. Det finns dock exempel på att polisen inte överallt har samma uppfattning. Observera att Norge inte är med i EU.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Sebastian

Här är ju ett intressant jättebygge som jag mött, förr hade de denna

http://www.elinmann.se/blogg/gamrapportpix/IMAG0004.JPG

och nu denna jätte till personbil. ( Ceris gamla )

http://www.elinmann.se/galleri_2/displayimage.php?pid=821&fullsize=1

Såg även att den har bakgavellift så den går nog att få med mycket i.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sebastian skrivet 01 november 2009, 12:30:23 PM
http://www.elinmann.se/galleri_2/displayimage.php?pid=821&fullsize=1

Såg även att den har bakgavellift så den går nog att få med mycket i.

Är inte detta ett Helmarks-bygge? I varje fall är den snarlik en buss jag för några år sedan mötte söder om Stöllet i Värmland i en svacka. Eftersom jag var ensam i min riktning sänkte jag farten för att kunna titta närmare på bussen varvid jag upptäckte att bussen gjorde samma sak och till och med hann stanna. Jag blev ju mycket förvånad över denna manöver från bussförarens sida men så hoppade en tjej ur bussen och gjorde stopptecken till mig, som då körde i ca 20 km/tim. Jag kunde alltså stanna direkt. Därmed räddades livet på ett rådjurskid som låg mitt på vägen och i en sådan vinkel att jag inte hade kunnat se det förrän jag varit alldeles inpå.
Så bussintresse kan rädda liv...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Sebastian

Jajamensan, systerbussen till den Mas - Expressen har nu (men utan godsutrymme)

Snyggt bygge i alla fall, sen kan man ju fundera varför det beror på vilken besiktningsstation
man är på för att få sitt fordon registrerat som man vill ha det... Fullt godsutrymme och bak-
gavellift som personbil känns lite som att man skippat det mesta på den Bilprovningen.  ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sebastian skrivet 01 november 2009, 15:24:25 PM
Jajamensan, systerbussen till den Mas - Expressen har nu (men utan godsutrymme)

Snyggt bygge i alla fall, sen kan man ju fundera varför det beror på vilken besiktningsstation
man är på för att få sitt fordon registrerat som man vill ha det... Fullt godsutrymme och bak-
gavellift som personbil känns lite som att man skippat det mesta på den Bilprovningen.  ;D

Menar du van Hool-bussen? Har Mas-Expressen en sådan?
Om det är van Hoolen på Blocket du menar så står det ju bara att den "enligt uppgift kan B-kortregistreras". Vi vet ännu inte om Bilprovningen kommer att godkänna den.
Kul förresten att du har hittat hit igen, Sebastian.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

MrRep

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 november 2009, 15:32:08 PM
Om det är van Hoolen på Blocket du menar så står det ju bara att den "enligt uppgift kan B-kortregistreras". Vi vet ännu inte om Bilprovningen kommer att godkänna den.

Läser man på blocket så är den utrustad med 17 platser frågan är då om de godkänner bussen med tanke på kravet om max 8 sittplatser för att köra den på B kan ju bli väldigt intressant ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: MrRep skrivet 01 november 2009, 18:28:09 PM
Läser man på blocket så är den utrustad med 17 platser frågan är då om de godkänner bussen med tanke på kravet om max 8 sittplatser för att köra den på B kan ju bli väldigt intressant ;)

Ja, i så fall lär de få ta bort 9 sittplatser först. Du får under inga omständigheter ha mer än 8 passagerare med ett B-körkort.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Esbjörn

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 november 2009, 15:32:08 PM
Menar du van Hool-bussen? Har Mas-Expressen en sådan?
Om det är van Hoolen på Blocket du menar så står det ju bara att den "enligt uppgift kan B-kortregistreras". Vi vet ännu inte om Bilprovningen kommer att godkänna den.
Kul förresten att du har hittat hit igen, Sebastian.

Nej det är fd Ceris 25, NWT799, som är en Helmark 420SEL.
Mas-Expressen har fd Ceris 26, som till skillnad från 25an inte har godsutrymme.

Sebastian

Esbjörn, du har full koll :-)
Tack Staffan, jo det är kul å titta in ibland - ni har ju koll på det mesta här, både vetenskapligt och ovetenskapliga ting!

Förresten nån funderade på SL 4006 tydligtvis en Delta 301, finns det bild på den från alla möjliga tider och ägare, kanske rentav nån interiörbild också.
För övrigt så körde jag nån av de där Van Hoolerna när det begav sig på Starlight-tiden, allt fanns ju på de där kusarna, 4 stycken var det som var hyfsat lika och gick som Crew-bussar sista åren.