Underbara Carrus Star 502

Startat av Ersa, 03 juli 2009, 19:44:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Ni som ogillar totalt okritiska hyllningsinlägg kan sluta läsa här, för nu ska det hyllas! :)



Kvitterade med glädje ut 4978 igår kväll för en tur till Linköping, och sedan satt man och njöt hela vägen. Lite svag nu efter många långa år på motorvägarna, men i övrigt helt underbar vagn. Inga datorer som krånglar eller felvarnar. Det känns väldigt bakvänt att dessa är på väg bort, då det nog är de bästa bussarna företaget äger idag.



Titta så fint! Allt i original fungerar, och förarstolen är dessutom en helt ny av samma modell som i nya 9700. Dessutom nästan mer utrustning än vad man förväntar sig på förarplatsen:
  • Stort fack bakom dörrknapparna med plats för över 5-6 mobiltelefoner om man så önskar
  • Både 24V-eluttag och 12V-cigguttag
  • Nätpåse för papper
  • Burk/flaskhållare
  • Papperskorg
  • Extra förvaringsfack på höger sida panelen
  • Bäst av allt: En hållare för körspecen med fungerande belysning
  • Vidvinkelbackspegel på höger sida
  • Väldigt bra AC, både för förare och passagerare
Släng dig i väggen MAN Lions Top Coach! :P



Väl tillbaka i Uppsala morgonen efter ser jag att att antalet 49xx-vagnar ökat dramatiskt! Kul! :D










Johan B

Själv hoppas jag att utvecklingen kommer att gå bakåt hos Carrus nu när de ska ta fram egna karosser igen. Detta måste vara den bästa buss de byggt. Inga egentliga missar alls. Snygg, tyst (utan att ha mätt med decibelmätare känns det som att nya 9700 låter mer från maskinrummet) och skrammelfri som få. En nyfiken fråga bara, vad är det för knappsats bakom dörrknapparna? De har jag inte sett i en Star förrut.

yngrot

Tack för detta Erik..  kan bara hålla med dig Carrus var bra men nya MAN eller Neoplan är mkt sämmre tyvärr
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mange_buss

Citat från: Verspieder skrivet 03 juli 2009, 19:44:15 PM
  • Stort fack bakom dörrknapparna med plats för över 5-6 mobiltelefoner om man så önskar
  • Både 24V-eluttag och 12V-cigguttag
  • Nätpåse för papper
  • Burk/flaskhållare
  • Papperskorg
  • Extra förvaringsfack på höger sida panelen
  • Bäst av allt: En hållare för körspecen med fungerande belysning
  • Vidvinkelbackspegel på höger sida
  • Väldigt bra AC, både för förare och passagerare
Släng dig i väggen MAN Lions Top Coach! :P




Snyggt, då kan man både röka och vara på kanelen när man kör buss  ;D ;D

Optimal

Synd att regnr är SBS. SkitBakomSpakarna. Hoppas inte fler tänker på det när man ser regnummret ;)

Knut

Helt klart at Star 302 og 502 er de beste busser som finnes på veiene i Sverige og Norge. Den gangen en bryter lå inn/ut strøm til akkurat den funksjonen den skulle. Og ikke dette "node" skiten som virker/virker ikke
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ersa

Citat från: Johan B skrivet 03 juli 2009, 20:27:26 PM
En nyfiken fråga bara, vad är det för knappsats bakom dörrknapparna? De har jag inte sett i en Star förrut.

Det visade sig vara de bägge tackluckornas fjärrmanövrering som fungerade utmärkt, men som knappast behövs då även AC:n fungerar felfritt. Mittenknappen du ser på kontrollen är till för att välja mellan lucka 1 (fram) och lucka 2 (bak). De övriga fyra knapparna i hörnen är själva reglagen för fram- och bakkanterna.

Jens

Det måste vara en viss skillnad mellan passagerare och förare vad i alla fall jag tycker om dessa bussar jämfört med MAN-bussarna. Att åka med tycker jag absolut att de halvgamla MAN-bussarna med grå klädsel är dom mest bekväma hos Swebus Express. (I dom senare har man fått in andra stolar med blå klädsel istället som var ytterligt obekväma.)

Jämfört med sina Volvokollegor reagerar jag mest på hur lugnt och jämnt MAN verkar gå - i princip i klass med Setra just i det. Acceleration och inbromsning kan ske utan fläktande motorljud, tjutande remmar eller resonansljud från motor och växellåda, och väl i fart är motorljudet i princip obefintligt och dränks av normalt vindljud. Fjädring med ett lugnt gungande istället för onödigt stötande. Allra mest tycker jag skillnaderna märks om man jämför med Volvo 9700 - men höfläktar i motorn finns även på äldre.

Har Volvo prioriterat spänstig körkänsla och dragkraft från låga varvtal utan nedväxling (även att det fyller kupén med resonansljud) så att det är sådana saker som gör att jag tycker MAN går lugnare? Eller har det mer i skillnader mellan nordisk och tysk tradition inom byggandet att göra?

M

Citat från: Verspieder skrivet 03 juli 2009, 19:44:15 PM
Ni som ogillar totalt okritiska hyllningsinlägg kan sluta läsa här, för nu ska det hyllas! :)

Håller med dig. Finnarna kan verkligen bygga bussar.

/M

M

Citat från: Jens skrivet 04 juli 2009, 10:57:51 AM

Eller har det mer i skillnader mellan nordisk och tysk tradition inom byggandet att göra?
Tysk? Det var väl länge sedam MAN byggde några bussar i Tyskland. Polen eller Turkiet är det som gäller

Knut

Citat från: Jens skrivet 04 juli 2009, 10:57:51 AM
Det måste vara en viss skillnad mellan passagerare och förare vad i alla fall jag tycker om dessa bussar jämfört med MAN-bussarna. Att åka med tycker jag absolut att de halvgamla MAN-bussarna med grå klädsel är dom mest bekväma hos Swebus Express. (I dom senare har man fått in andra stolar med blå klädsel istället som var ytterligt obekväma.)

Jämfört med sina Volvokollegor reagerar jag mest på hur lugnt och jämnt MAN verkar gå - i princip i klass med Setra just i det. Acceleration och inbromsning kan ske utan fläktande motorljud, tjutande remmar eller resonansljud från motor och växellåda, och väl i fart är motorljudet i princip obefintligt och dränks av normalt vindljud. Fjädring med ett lugnt gungande istället för onödigt stötande. Allra mest tycker jag skillnaderna märks om man jämför med Volvo 9700 - men höfläktar i motorn finns även på äldre.

Har Volvo prioriterat spänstig körkänsla och dragkraft från låga varvtal utan nedväxling (även att det fyller kupén med resonansljud) så att det är sådana saker som gör att jag tycker MAN går lugnare? Eller har det mer i skillnader mellan nordisk och tysk tradition inom byggandet att göra?
Jeg trivs bra om jeg kör MAN. Bättre klimaanlegg.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Knut

Kjørte en snabb extra tur på 888 med avg fra Oslo til Karlstad med 4965. Merker kjapt hvor slapp denne er i stigning ja. Tom MAN er snabbere der. Med ThermoKing klimaanlegget funket bra idag. Bussen blir trög med 51 pax ombord
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Johan B

Citat från: Verspieder skrivet 04 juli 2009, 09:15:07 AM
Det visade sig vara de bägge tackluckornas fjärrmanövrering som fungerade utmärkt, men som knappast behövs då även AC:n fungerar felfritt. Mittenknappen du ser på kontrollen är till för att välja mellan lucka 1 (fram) och lucka 2 (bak). De övriga fyra knapparna i hörnen är själva reglagen för fram- och bakkanterna.

Tack för svar. Har bara stött på Carrus Star med manuella takluckor nu när jag tänker efter. Spelar ju ingen större roll när AC finns som du skriver.

Mattias Andersson

Och så har vi en riktig automatlåda,o inte detta I-shift skräp 8)

Johan B

Citat från: Mattias Andersson skrivet 05 juli 2009, 14:35:22 PM
Och så har vi en riktig automatlåda,o inte detta I-shift skräp 8)

Men särskillt ekonomiskt går de inte med automat de här B10:orna. Neoplan Transliner med Mercedes-V8:a sörplade i sig mindre än motsvarande Star 502 B10M på samma linje, då är det ändå 21 hästar till i Mercan. Kommer dock inte ihåg hur mycket det skilde. B12 med automat vet jag inte hur mycket den drar men vad man har hört rör det sig om betydligt mer än om bussen har I-Shift.