Frågor om Swebus 6768

Startat av Marc, 03 augusti 2007, 23:20:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc


Sen Torsdag kväll på Kalmar C, då en underlig stadsbuss dyker upp. :o :o
Gissar att detta är något prov.
Vet någon mer?
Hur länge skall den finnas här?
Vandra runt i andra städer etc.?

bussgrabben

Är inte det där den där beryktade bussen som åkte omkring genom Stockholm på lastbil tidigare i somras?

Marc

Troligt är det, jag överlåter dock svaret till Fredrik Gelin som tagit jägarexamen i VDL-spårning.

Niclas Rosenius



     Hej!

    Här kommer det bild på den vid Björks Buss/VDL Sverige, Hallstahammar 7/7 i år. Om det är samma buss som Fredrik såg vet jag ej.

   

   //Niclas

Bussmicke

Vad är det för ett fjanteri?
Byta ut alla bussarna, de är ju inte gamla..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

#5
Hualia, här blir det till att spara deg och köpa X antal ScanRail-pass...

Det var stadsbussarna i kalmar jag menade..
Ja då kan man gissa vad som dyker upp i SL-land som brukligt är...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Magnus

Typiskt att det kommer massa nytt när man har flyttat därifrån :P

Stadsbussarna i Kalmar börjar bli ganska slitna och verkar krångla en del. (fast det beror väl på vad man jämför med)

Anders Lundén

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 03 augusti 2007, 23:43:36 PM

     Hej!

    Här kommer det bild på den vid Björks Buss/VDL Sverige, Hallstahammar 7/7 i år. Om det är samma buss som Fredrik såg vet jag ej.

   

   //Niclas

Är det låggolv eller lågentré?
Och sedan en annan fundering, vad är det för färg på bussen? I mina listor brukar jag ha lackering med, men vad ska jag kalla denna? Brun, grå, guldfärg..... svårbestämd tycker jag :)

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 augusti 2007, 00:08:38 AM
Gissar att det dragits ned på service och underhåll det senaste året, verkar så både utvändigt och invändigt samt hur dem går nu jmf med 2004 tex.
Finns ju ingen anledning att lägga pengar på något som man inte kommer att ha kvar.

//Lars

Och skit ska skit ha då eller? För de ska ju förmodligen ändå stanna inom koncernen fast man kanske inte kan räkna så? Seriöst bolag det där.

Fredde

Det är en silverlackering på bussen, verkade vara metallic. Stötte på den förra helgen när jag var på Öland. Den gick på 404:an... Är lågt golv i hela bussen och bra med plats för barnvagnar etc.

Någon som vet vart bussen byggs?

Tänk om fler huvudmän kunde dra ner på maxåldern... ::)

/Fredde

martenpe

Hej!
Verkar byggas i Holland. Hittade efter en liten sökning följande sidor som jag tyckte var intressanta.
http://www.jonckheere.se/index.php
http://en.wikipedia.org/wiki/Berkhof

Med vänliga hälsningar
Mårten

Rickardo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 augusti 2007, 23:58:32 PM
Du får jobbigt nästa höst, av dryga 200 upphandlade bussar kommer det att bli mycket nytt oavsett vem/vilka som blir operatörer, helt nya stadsbussar i Kalmar, Västervik och Oskarshamn kan jag säga redan nu.
Dessutom lågentréfordon i all landsbygdstrafik förutom på Raskenomloppen.
Kraftigt sänkt maxålder.

//Lars

Ska bli väldigt spännande vem som får köra i Kalmar län.
Dock är lågentré på landsbygd inte så vidare kul...
/Rickardo

Fredde

Tackar för tipset på sidorna. Intressant läsning..

Nej, men vi ska vara glada att man inte lägger det på Rasken-linjerna också. Det hade jag inte hyllat om jag hade kört kvar där nu... Intressant ska det dock bli att se vad man satsar på för vagnar och vilka som ska styra....

/Fredde

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 augusti 2007, 23:58:32 PM
Du får jobbigt nästa höst, av dryga 200 upphandlade bussar kommer det att bli mycket nytt oavsett vem/vilka som blir operatörer, helt nya stadsbussar i Kalmar, Västervik och Oskarshamn kan jag säga redan nu.
Dessutom lågentréfordon i all landsbygdstrafik förutom på Raskenomloppen.
Kraftigt sänkt maxålder.

//Lars



Är det här den största förnyelsen som gjorts i ett svep?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Lundén skrivet 04 augusti 2007, 09:55:30 AM
Är det låggolv eller lågentré?
Och sedan en annan fundering, vad är det för färg på bussen? I mina listor brukar jag ha lackering med, men vad ska jag kalla denna? Brun, grå, guldfärg..... svårbestämd tycker jag :)

Jag har hört att det skall vara låggolv, även om jag inte sett det med egna ögon. Färgen är väl det som i det militära kallades "grbrgr" (alltså "gråbrungrön").
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)