Lite Örebrohistoria

Startat av Bussmicke, 13 december 2008, 23:59:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Möllers

snygga bilder där gillade scania ALB bussen snyggaste som har tillvarkas i sverige.

homer


Jona

Mycket mycket trevliga bilder. Alltid kul och se lite fina bilder när man kommer hem från kvälls/nattjobbet. Då får man se dessa, medan man sitter vid datorn och försöker varva ner för att sedan besöka sängen...

/J
MVH Filosofen Jona

AL



Mycket trevliga bilder från en "svunnen" tid.  T-Buss 302, (NB4100), kom ursprungligen från Karlskoga men flyttades senare, tillsammans med systern 301, till Örebro.  Det kan tilläggas att de 4-siffriga inv.numren "aldrig" användes officiellt i Örebro den första tiden under Näckrosbussflagg, utan det var de 2- eller 3-siffriga numren som gällde förare emellan. Däremot för bussar som flyttades eller nylevererades till Örebro märktes dessa upp med de 4-siffriga numren som också gällde officiellt.



Även T-Buss 312 levererades ursprungligen till Karlskoga, dock inte till Länsbussarna utan till Karlskoga Lokaltrafik som nr 12. Bussen, en f d provbuss som levererades ungefär samtidigt som vagn 11, en Volvo/Wiima, hamnade sedermera i Örebro - något som gällde flertalet övriga stadsbussar i Karlskoga när trafiken övergick till ny entreprenör, (Swebus). Kommer dock inte ihåg vilket öde som gick vagn 11 till mötes. Har inget minne av att den alls hamnade i Örebro!



Linje 504 började tidigt trafikeras med ledbuss, dock på prov och innan linjen hade eget nummer.  Bussen, en Volvo B10M/Säffle, överfördes senare till ÖTAB/T-Buss med inv.nr 220 där den rullade resten av sitt liv. Den, tillsammans med ÖTAB/T-Buss egen provledbuss med inv.nr 210 byggdes senare om för att få plats med fullmatrisskyltar i fronten. 

När så Näckrosbuss kom in i bilden uppstod diverse diskussioner om ledbussens förträfflighet även på landsortslinjerna.  VD'n för Näckrosbuss, (tidigare vd för SLT), hade lite "ledbussnoja" för att utrycka det milt och betonade att Örebro behövde fler ledbussar, men denna "noja" delades inte av varken länstrafiken eller garagen i Örebro län, varför merparten av dessa ledvagnar, (bilden ovan), inklusive de tre Volvo B10M/Säffle som levererades till Örebro, senare flyttades till Södermanland. Några av dem lär väl också ha hamnat i Stockholm när Näckrosbuss blev Busslink.  Dock behöll väl garaget i Linde åtminstone en av Scanialedvagnarna en längre tid innan även denna försvann till Södermanland - och senare Stockholm.

Bussmicke

Intressant läsning, Tack. det stämmer att många ledvagnar hamnade i Sörmland.
Scanialedbussen här fick väl nummer 4350 när man i Buslink numrerade bort dublettnummer.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AL

Inte säker!  När T-Buss och SLT slogs samman till Näckrosbuss infördes en korkad inv.nr sammansättning, (sprungen ur SLT's sätt att inv. märka sina fordon), och Örebroregionen tilldelades nummerserie 3100 för Scania och 3200 för Volvo, (3300 för Scania och 3400 för Volvo i Odensbacken).  På motsvarande sätt fick Karlskogaregionen nummer i 4100-serien för Scania och 4200 för Volvo, (Lindesbergs motsvarande var 4300 och 4400).  Vet att Linde hade Scanialedvagnar numrerade 4350-, så frågan är i så fall vilka som senare efter omflyttningar o d omnumrerades och till vad!

Iaf, inv.nr systemet funkade förstås inte eftersom vissa depåer hade betydligt fler Scania än Volvo och omvänt, och ännu värre blev det när regionerna 5 och 6 tillkom, (Linköping och Norrköping), och slutligen region 7, Jönköping. Förutom att sifferserierna X100 och X200 avsåg Scania och Volvo, fanns där också riktlinjer för hur stadsbussar, landsortsbussar - och led dito skulle numreras. Ledvagnar Scania t ex fick nummer som XX50- och så vidare.  Hade en depå fler Scania stadsbussar än det fanns nummer avsedda från början, ja då var det kört och hela systemets tilltänkta uppbyggnad föll ihop och sunt förnuft fick äntligen ta över. Det var väl det senare som SLT i någon större omfattning aldrig lyckades bidra med, och resultatet blev ju det s k "tjänstemannaupproret lett av Örebro uppbackade av Karlskoga, Linköping och Norrköping!  ;D 

Bussmicke

Ett tag fanns även region 8, Piteå.

Undrar om inte Linde hade 45xx och 46xx
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Richard1250

#8
Väldigt trevliga bilder  :)
När jag var liten nja yngre i alla fall så jobbade jag på en pizzeria utanför Örebro på somrarna , kan det ha varit en ort som heter Lindesberg tro?  Finns det ?

Sedan Scania min favorit alltid  :)

AL

Citat från: Bussmicke skrivet 14 december 2008, 11:45:49 AM
Ett tag fanns även region 8, Piteå.

Undrar om inte Linde hade 45xx och 46xx

Region 8, Piteå, tillkom senare men hade väl ingen egentlig betydelse när det gällde inv.nr hopkoket från forna SLT's sida.  Möjligtvis blandar jag ihop Linde med Nora, är inte säker, men Nora kördes ju under en period av Linjebuss, (vilken senare överlät kontraktet till Swebus eftersom Noratrafiken blev en "ö" utanför Linjebuss övriga trafik i landet)!  Hur som helst, när Scanialedvagnarna kom numrerades dessa i serien 415X och 435X, totalt tror jag 6 stycken, d v s 4150-4152 och 4350-4352, men detta är taget ur minnet så rättelser kanske kan vara på sin plats!

Citat från: Richard1250 skrivet 14 december 2008, 11:46:31 AM
Väldigt trevliga bilder  :)
När jag var liten nja yngre i alla fall så jobbade jag på en pizzeria utanför Örebro på somrarna , kan det ha varit en ort som heter Lindeseberg tro?  Finns det ?

Sedan Scania min favorit alltid  :)


Du menar inte Lindesberg? I folkmun "Linde"!

Richard1250

#10
Citat från: AL skrivet 14 december 2008, 11:59:19 AM
Region 8, Piteå, tillkom senare men hade väl ingen egentlig betydelse när det gällde inv.nr hopkoket från forna SLT's sida.  Möjligtvis blandar jag ihop Linde med Nora, är inte säker, men Nora kördes ju under en period av Linjebuss, (vilken senare överlät kontraktet till Swebus eftersom Noratrafiken blev en "ö" utanför Linjebuss övriga trafik i landet)!  Hur som helst, när Scanialedvagnarna kom numrerades dessa i serien 415X och 435X, totalt tror jag 6 stycken, d v s 4150-4152 och 4350-4352, men detta är taget ur minnet så rättelser kanske kan vara på sin plats!

Du menar inte Lindesberg? I folkmun "Linde"!

Aha Jo det är det nog jag skrev Lindeseberg typsikt mig har ändrat detta nu, usch ja så är det när man blir äldre och tangenterna otydligare och otydligare blir fel då, hoppas att ni ändå har överseende, synen är tyvärr inte vad den varit  ;)

Bussmicke

Linjebuss överlät väl ändå på Näckrosbuss som helt plötsligt fick en massa vagnar i 38xx-serien jag kommer ihåg jag jagade i Örebro en gång.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AL

#12
Citat från: Bussmicke skrivet 14 december 2008, 12:05:02 PM
Linjebuss överlät väl ändå på Näckrosbuss som helt plötsligt fick en massa vagnar i 38xx-serien jag kommer ihåg jag jagade i Örebro en gång.

Jo, så var det!  Swebus kom in senare!  ;D

Citat från: Richard1250 skrivet 14 december 2008, 12:04:27 PM
Aha Jo det är det nog jag skrev Lindeseberg typsikt mig har ändrat detta nu, usch ja så är det när man blir äldre och tangenterna otydligare och otydligare blir fel då, hoppas att ni ändå har överseende, synen är tyvärr inte vad den varit  ;)

;D  Nja, säg inte det!  Ibland finns det ortsnamn som är snarlika varandra, så 100% säker kan man ju aldrig vara!

virtual1



Å här har vi bussen i ett senare liv...



F.ö. har ju Busslink senare nummer i serien 435X än bara till 4352 (om man ser till AL:s inlägg), nån förklaring?

Bussmicke

Existerar det över huvudtaget nån logosk förklaring till Näckros/Busslinks numrering? ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.