Lite trångt för en boggibuss

Startat av Cyklisten, 20 oktober 2008, 00:48:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Korsningen Djäknegetan (eller är det Prostgatan?)/Norra Vallgatan har blivit ganska trång sedan den norra delen har spärrats av för brobygge. Just här på bilden känns det inte säskilt trångt, men det händer att bilister inte stannar där de ska, utan kör ut på övergångställe eller ännu längre fram. Då blir det kanske lite svårare att få bussen på rätt körfält innan man repar bilen.
Såg förresten en av Veolias Volvo 7500 med rejält skrapad och skadad vänstersida. Då tänkte jag direkt på just denna korsning.


Möllers

Vilken avs 7500 var det du stog var skrapat  ???

Simon Bertilsson

Tur att han har styrande stödaxel. Det underlättar en hel del, då överhänget inte sveper över lika kraftigt!  :)

Cyklisten

Citat från: Mattias Möller. skrivet 20 oktober 2008, 01:06:30 AM
Vilken avs 7500 var det du stog var skrapat  ???

Är inte helt säker, med det var 3592 om jag minns rätt

Möllers

ok ska hålla ut sigt efter 7500orna då.

Niclas Rosenius



    Om man repar en bil i den korsningen så tycker i alla fall jag att man som busschafför inte har riktigt uppmärksamhet var man i så fall har sin buss kontra mot bilen. Det är ju inte bara att plöja sig fram med bussen utan man få ju vänta lite så bilisten/bilisterna har flyttat lite på sig.

    //Niclas

yngrot

Det jobbiga på såna här ställen är väl oftast att bilisten är för stressad och kör så långt fram att ingen kommer fram utan att bilisten backar... :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

jocke

Norra Kungsgatan - Valbogatan i Gävle är värre.
Där får bilar backa dagligen pga de kör för långt fram. Och platsen har sett ut så i flera år.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Cyklisten

Det är inte så sällsynt att busschaufförer kör ut mot gult ljus eller strax innan grönt slår om till gult, det tar en stund att svänga vänster och den korsande trafiken får grönt. Då börjar man stressa för att ta sig fram utan att hindra medtrafikanter, samtidigt måste man hålla koll var staketet till höger befinner sig. Och de bilister som redan har fått grönt (på Norra Vallgatan) kör så långt fram det bara går trots att de ser att bussen inte är klar med sin sväng. Till slut blockerar alla varandra och för bilisten gäller det att backa alt. köra långt in till kanten eller tom. på trottoaren för att bussen ska kunna ta sig förbi. Men detta är bara tillfälligt, sen kommer bussarna att fortsätta rakt fram och mot den nya bron som byggs.

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 20 oktober 2008, 13:49:30 PM
Det jobbiga på såna här ställen är väl oftast att bilisten är för stressad och kör så långt fram att ingen kommer fram utan att bilisten backar... :P

Som när bussar skall svänga till vänster från Centralbron in mot resecentrum i Borås. Där blir det nästan dagligen konflikter med andra bilister och till och med bussförare som samtidigt skall svänga vänster från Teknologgatan in mot Brodal. Det har också varit många krockar här då ingen har velat ge sig. Det räcker med att en av de båda svängande kör lite för långt fram och sedan inte vill backa - eller kan med hänsyn till bakomvarande. Kör man på Teknologgatan och ser en buss på Centralbron gäller det att tänka sig för. Nu kör jag ju själv inte buss men jag antar att det inte skadar att bussföraren också tänker sig för. Det är bara bussar som får svänga vänster från Centralbron.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon Bertilsson

Personbilisterna har inte en blekaste aning om hur så stora fordon beter sig i trånga miljöer. Det är bara att inse...

//Simon, nyss hemkommen efter att ha kört mejeridistribution i Malmö.

Cero

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 oktober 2008, 17:20:06 PM
Personbilisterna har inte en blekaste aning om hur så stora fordon beter sig i trånga miljöer. Det är bara att inse...

//Simon, nyss hemkommen efter att ha kört mejeridistribution i Malmö.

Häpp. Här drog vi alla över en kam. Det är ju tur att någon vet hur alla "vanliga" bilisters beter sig och kan föra allas vår talan. ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 20 oktober 2008, 17:28:38 PM
Häpp. Här drog vi alla över en kam. Det är ju tur att någon vet hur alla "vanliga" bilisters beter sig och kan föra allas vår talan. ???

Självklart skall vi inte dra alla över en kam och det var väl knappast så Simon menade heller. Många bilister kör ju dessutom buss eller lastbil i sitt jobb. Andra - som jag förhoppningsvis - har rätt god aning om hur mycket plats ett stort fordon behöver och försöker anpassa min körning efter det. Men det är ju inte dem som föraren av ett stort fordon lägger märke till. Och det finns alltför många bilister som beter sig i trafiken som om en buss eller lastbil inte behöver mer plats än en personbil. Jag har till och med sett polisbilar (utan blåljus) som betett sig så.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Andersson

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 oktober 2008, 01:10:59 AM
Tur att han har styrande stödaxel. Det underlättar en hel del, då överhänget inte sveper över lika kraftigt!  :)

Och jag som trodde det var tvärt om.

JDS

Citat från: Andersson skrivet 20 oktober 2008, 17:51:55 PM
Och jag som trodde det var tvärt om.

Det beror väl på vilket överhäng du talar om. Med styrande tredje axel förflyttas bussens vridningspunkt framåt varigenom baköverhänget blir längre, och alltså slår ut mer. Framöverhänget blir å andra sidan kortare, inte räknat från framaxeln men från bussens vridningsaxel, varför man kommer att behöva mindre plats på utsidan i svängens slutskede, givet att man ska klara en viss punkt på bussens insida.

(Man kan också uttrycka det som att mittöverhänget blir mindre, d v s givet samma yta att köra på så behöver man mindre plats på insidan.)