Huvudmeny

Swebus 6822.

Startat av Kent Skoog, 14 juli 2008, 17:56:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 juli 2008, 10:42:39 AM
B9S togs ju fram som en "nödlösning" för att inte Volvo skulle tappa marknadsandelar eftersom man inte kunde erbjuda en lågentrébuss i ledversion, varför man inte istället erbjöd den betydligt enklare konstruktionen B12BLEA är väl en gåta.

Varför inga operatörer beställer B12BLEA istället för B9S här i landet (t.ex Swebus Umeå) är också en gåta.

Fredde

CitatOh ja.

Men... skillnaden är att det är en låggolvsbuss, här har man valt stående sidomonterad motor för att kunna erbjuda plant golv i hela fordonet, Volvos lösning har man betydligt enklare och billigare kunna utföra utan den krångliga och dyra lösning (både byggnationssmässigt och servicemässigt) med specialkonstruktioner.

Okej, tyckte allt att det var någon skillnad.. Då är det på det klara!


Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 juli 2008, 12:49:24 PM
Sannolikt en prisfråga, Volvo ger säkerligen ett betydligt bättre pris på fortsatta B9S beställningar enligt samma koncept jmf med en ny variant i en liten serie.
Om sedan bussen är bra i slutänden är ju en annan "femma" Det är ju en tillkrånglad lösning och jag minns fortfarande de första reflektionerna vid pressvisningen av demobussen från ledande befattningshavare i vissa länsbolag "Något sådant kommer vi "aldrig" att ha i vår trafik.

Två av dessa länsbolag har idag en stor andel braskaminsbussar... >:(

Hu! En ond spiral. I en perfekt värld hade den utvecklade ledbussen B12B (med ASR-antispinnsystem) varit billigare än speciallösningen B9S.

Stefan P

Hej

Hur många ledbussar av denna modell skall till Kalmar?

mvh Stefan P

JAB

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 15 juli 2008, 11:03:23 AM
  Svar ja.

  //Niclas

Fast nog var Motala Verkstad först med sidmonterad motor, redan 1935 anledningan var väl då att kunna erbjuda en ingångsdörr framför framaxeln då låggolvsbussar inte riktig var uppfunna än...