Swebus 6816-6818 (Bilder)

Startat av Oskar A, 04 april 2008, 19:15:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Söderberg

Citat från: Niclas N skrivet 08 april 2008, 23:19:49 PM
Hej!

Mycket trevliga bilder. Kul att dessa bussar fick helautomat låda  ;). Själv så är man ganska trött på dessa I-Shift lådar, då dom nästan helt finns på dessa bussar här uppe i Dalarna   >:(. Personligen tycker jag att linjevagnar skall ha helautomat  ;D.

I lastbilarna jag kör så är I-shift helautomat.
Så nu vart jag lite nyfiken, är det annat med i-shift i en buss??

F.Å

Citat från: JoSe skrivet 08 april 2008, 21:07:27 PM

Som synes automatlåda, men är det ZF eller voith?

Tycker mig skönja ZF-loggan på N-knappens "undersida".

Jocke Selling

Jo, har nu fått bekräftat att det är en 6-stegs ZF

Optimal

Citat från: Daniel Söderberg skrivet 09 april 2008, 14:57:13 PM
I lastbilarna jag kör så är I-shift helautomat.
Så nu vart jag lite nyfiken, är det annat med i-shift i en buss??

Men med I-shift så stannar och startar du väll med koppling?

Marc

Citat från: Optimal skrivet 09 april 2008, 18:52:43 PM
Men med I-shift så stannar och startar du väll med koppling?

Nej!
I-Shift är kopplingslös i jämförelse med tex Scanias motsvarighet Opticruise.
Sedan finns det "minst" två olika varianter på I-shift i buss. Normala, där föraren får välja mellan Auto eller Manuell växling via +/- knapp och den enklare varianten, där den manuella är bortkopplad.
Något jag lurar på är om det överhuvudtaget finns någon Volvoled med I-shift?

blyfot

såg att ni diskuterade var bussen i tierp skulle hamna..... troligtvis blir det österby depån som får den istället för den ledbuss som ska bort....blyfot ::)

Walter

Har det kommit någon ersättning för havererade 3883(?) ännu?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Oskar A

Citat från: Walter skrivet 10 april 2008, 20:23:48 PM
Har det kommit någon ersättning för havererade 3883(?) ännu?

Nej, inte mer än att 3880 och 5001 flyttades till Enköping kort efter som en följd av att man även gjorde sig av med 4431 och 4434.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

at1981

Hej!


Jag undrar när SL ska återinvestera i normalentrévagnar igen som på "gamla goda tiden"?

Jag tänker att människor har klarat sig med normalentrévagnar under en stor del av hela 1900-talet. Visst kan det ha varit jobbigt för rörelsehindrade att gå upp och ned för trappor, oavsett om man är i Sthlms-län eller i det här fallet i Uppsala län där de klokt nog köpt in normalentrévagnar.

I vissa kortvagnar, t.ex. av fabrikatet MAN blir det längre sträcka att gå inne i bussen för att få en bra sittplats, då de saknar sittplats vid framdörren. Jag såg häromdagen en äldre man med kryckor som skulle gå ombord på en 473*- / el. 474*-vagn (Swebus) och han satte sig vid framdörren men för att ta sig till den platsen är det ju små trappsteg och ganska så trångt och det tog lite tid för honom att sätta sig till rätta.

Hur vanligt är det runt om i Sverige att människor med rullstol åker buss på egen hand ute på landsbygden? Om man är rullstolsburen kan det ju vara bra med lågentrévagnar med dubbla dörrar så de kan ta sig ombord själva förutsatt att trottoarkanten och bussens golv uppnär samma höjdnivå. (I städer kan jag förstå att det kan va bra med lågentrévagnar men det passar inte ute på landsbygden, och det gäller ju att använda vagnarna rätt så man inte blandar en massa olika vagnsorter mellan landsbygd och stad, men det är ju en plaeringsfråga.)


Ni som är insatta ...
Vad finns för fördelar med lågentrévagnar rent körmässigt gentemot normalentrévagnar?

Tror ni att fler län (känns som att Sthlm län är på väg dit, men Uppsala län verkar inte tänka likadant som Sthlms län då de köper in sprillans nya normalentrévagnar) kommer att långsiktigt övergå till att helt och hållet ha lågentrévagnar för linjetrafik?


MVH Alexander T (at1981) !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

homer

#24
Citat från: at1981 skrivet 10 april 2008, 21:05:44 PM


Hur vanligt är det runt om i Sverige att människor med rullstol åker buss på egen hand ute på landsbygden?
det är nog väldigt ovanligt, men orsaken är givetvis att de inte framgår vilka avgångar som körs med lågentre


Citat från: at1981 skrivet 10 april 2008, 21:05:44 PM
Ni som är insatta ...
Vad finns för fördelar med lågentrévagnar rent körmässigt gentemot normalentrévagnar?
inte många

Citat från: at1981 skrivet 10 april 2008, 21:05:44 PM
Tror ni att fler län (känns som att Sthlm län är på väg dit, men Uppsala län verkar inte tänka likadant som Sthlms län då de köper in sprillans nya normalentrévagnar) kommer att långsiktigt övergå till att helt och hållet ha lågentrévagnar för linjetrafik?
Kollektivtrafiken i AB och C skiljer sig ganska mycket, då Landsbygd i UL-land är Landsbygd, medan Landsbygd i Sl-land även är citykörning på samma linje

De mest intressana blir när / om politikerna bestämmer sig för att slå ihop flera län till "storregioner", men de är väl en helt annan diskution





För övrigt är de ingen förare som får vara med när förarplatsen ska formas? jag trodde Swebus hade bättre omdömme än Busslink, men tydligen inte.
När ska företagen förstå att personalbristen inom den här branchen blir inte bättre när man köper skräp!!!