Ännu mera GS-nostalgi

Startat av Mikael T Nilsson, 08 mars 2008, 16:22:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer lite mer GS-nostalgi. Först en Scania CR76:a på linje 24X vid Nils-Ericsonplatsen någon gång under 1970-talet. Kan "X" i linjenumret ha stått för expressbuss mellan Göteborg och Öckerö? Vilken littera hade CR76:orna hos GS?



Sedan en särling hos GS, B39 14 som rundtursbuss i Göteborg någon gång under 1980-talet. Ledbussvarianten (van Hool) fanns i ett fåtal exemplar och gick som flygbussar mellan Göteborg och Landvetter flygplats.



En scania CN112, littera B42 i vagnhallen Stampgatan 1988. GS hade börjat köpa Scania igen. Vad jag vet så fanns det endast en Scania CR112 hos GS, provvagn med inv.nr. 112, så det var ett generationshopp mellan CR111 och CN112 hos GS.



Slutligen en klassiker hos GS, en Volvo med Wiimakaross. Även kortvarianten fanns, littera B47 om jag inte minns fel.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jona

Oj tackar för dessa härliga bilder. Var skönt och få se lite annat än alla underbart fina bilder som Patrik bombar oss med. Nu har jag vilat ögonen. Nu fortsätter jag vidare med att spana in Patriks bilder.

/J
MVH Filosofen Jona

Mikael T Nilsson

Citat från: Jona skrivet 08 mars 2008, 19:40:56 PM
Oj tackar för dessa härliga bilder. Var skönt och få se lite annat än alla underbart fina bilder som Patrik bombar oss med. Nu har jag vilat ögonen. Nu fortsätter jag vidare med att spana in Patriks bilder.

/J

Kul att du uppskattade bilderna!  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Simon A

Detta var hur trevligt som helst. Bussarna förut såg både härligare och vad jag förstått gick mycket bättre än dagens bussar. Smaksak också kanske?

//Simon

Zella


Christer K



Sedan en särling hos GS, B39 14 som rundtursbuss i Göteborg någon gång under 1980-talet. Ledbussvarianten (van Hool) fanns i ett fåtal exemplar och gick som flygbussar mellan Göteborg och Landvetter flygplats.
Denna och ledbussarna körde man många gånger mellan Landvetter och Centrum, för att folk skulle komma av vid rätt ställe så hade man kassetbandspelare för att spela upp hpl namnen på både Svenska och Engelska.

En scania CN112, littera B42 i vagnhallen Stampgatan 1988. GS hade börjat köpa Scania igen. Vad jag vet så fanns det endast en Scania CR112 hos GS, provvagn med inv.nr. 112, så det var ett generationshopp mellan CR111 och CN112 hos GS.
Dessa bussarna var placerade på Gårda och gick främst i Angered och linjer österut.

Denna modellen gillade jag mest tyst för att vara en mittmotor buss.
/ Christer K

Slutligen en klassiker hos GS, en Volvo med Wiimakaross. Även kortvarianten fanns, littera B47 om jag inte minns fel.


[/quote]
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Mattias Andersson

Tänk om man kunde haft lika bra bussar på linje 60 idag,som på den gamla goda tiden..
Nu existerar det bara gaslik tillika MAN..

Tack för trevliga bilder förresten..

Mikael T Nilsson

Tack för trevliga kommentarer!  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Johnny

Citat från: Norrortsmicke skrivet 08 mars 2008, 16:22:11 PM



Sedan en särling hos GS, B39 14 som rundtursbuss i Göteborg någon gång under 1980-talet. Ledbussvarianten (van Hool) fanns i ett fåtal exemplar och gick som flygbussar mellan Göteborg och Landvetter flygplats.


Det ser ut som Hammarkullen. ???

Nupski

#9
Citat från: Johnny skrivet 09 mars 2008, 21:44:53 PM

Det ser ut som Hammarkullen. ???

Det är Hammarkullen... inte för att jag var med när bilden togs men omgivningen säger det. Bussterminalen låg precis brevid uppgången från tunnelbanan...  ;D

PS. Tittar man med Eniro flygfoto hamnar man mitt i karnevalen DS.

Bussmicke

Har för mig att jag fotograferat Spårvagnsersättning där vid Hamaskullen en gång i tiden..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nupski

#11
Citat från: Bussmicke skrivet 09 mars 2008, 23:08:10 PM
Har för mig att jag fotograferat Spårvagnsersättning där vid Hammarkullen en gång i tiden..

;D Scanna... tack.... vill se....

Bussmicke

Först måste jag komma på vilket år det var på 90-talet..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.