Två svenskar, två danskar och en norrman i Nynäshamn.

Startat av Kristian, 20 april 2020, 21:21:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristian

Ikväll var vädret för vackert för att inte ta en fotorunda. Nynäs är inte så jätteintressant när det gäller bussfoto längre, men man kan kanske säga att hela Skandinavien blev representerat?

3070 vid Alkärrsplan.

3165 rullar iväg från Nynäshamns station.

3173 på Kullsta. Stadsbussen går över Malmtorget istället för Nygatan tills vidare.

Ja ja, lite snett kan man hamna när man letar fotoplats per bil och bussen man vill fota ligger 20 sekunder bakom... :P
3079 vid Järflottavägen, kanske en bekant hållplats för de som sett miniserien Medicinmannen där Mikael Persbrandt stiger av 848:an. I serien får den dock heta Skogs Ekebyvägen, en hållplats belägen uppe i Tungelsta.

3165 igen, vid Kvarnängens IP denna gång.

Avslutningsvis den nyinflyttade 6041 vid Nynäs havsbads f.d. station, omlagd körväg p.g.a. vägarbete.
Destinationsskyltens text var något avhuggen ("Sandhan Sjögånge") så jag fick reparera den hjälpligt i datorn...

Kaj

#1
Föredömlig dvs tydligt typsnitt på 316X-serien. Detta borde användas inom hela SL-trafiken, speciellt där många linjer med liknande nummer går på samma sträcka.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Kaj

JAB

Det ryms tydligare typsnitt i en destinationsskylt som har 24 rader på höjden med dioder i matrisen än standard, som är 19 rader.

Mikael T Nilsson

Hej,

Tack för ett trevligt bildsvep!
Fd danskbussen 3173 kom närmast från Norrtälje innan den hamnade i Södertörn.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Anders Lundén

#4
3173 har tillhört Nynäshamn sedan den kom till Sverige, inte varit i Norrtälje....
// Anders




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Kristian

Citat från: JAB skrivet 21 april 2020, 06:41:08 AM
Det ryms tydligare typsnitt i en destinationsskylt som har 24 rader på höjden med dioder i matrisen än standard, som är 19 rader.
Jag är inte säker, men tror att Kaj menar att siffrorna med ett mer rundat typsnitt är tydligare än de kantiga och fetstilade siffrorna.

Mikael T Nilsson

Citat från: Anders Lundén skrivet 21 april 2020, 10:34:26 AM
3173 har tillhört Nynäshamn sedan den kom till Sverige, inte varit i Norrtälje....
// Anders




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Hej, tack för uppgiften. Jag var helt säker på att jag tagit en bild på 3173 i Norrtäljetrafiken men hittar inte bilden. Jag kan mycket väl ha fel. Var det endast syskonvagnarna 3167-72 samt 3174 (3175) som flyttades från Södertörn till Norrtälje?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

Trevligt med bilder från"Säffleland" :)
Det bästa med bilden på 3079 är att du fick bakdelen på bussen som kör åt andra hållet./Ulf