"Gillaknapp" på bussnack

Startat av Jacob, 27 januari 2011, 22:27:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: SimonB skrivet 29 januari 2011, 23:58:48 PM
Exakt. Den är ett sätt att visa uppskattning när man inte har så mycket övrigt att tillföra.

Citat från: AL skrivet 30 januari 2011, 02:08:42 AM
...och eftersom detta bussforum attraherar inte bara "gamla gubbar" utan också unga tonåringar av bägge kön, är det ju inte alltid fel att ibland vara lite flexibel med olika möjligheter.  

Är kanske inte så många som orkar läsa igenom det hela, men jag känner för att kosta på mig en liten drapa i denna sak.

Inget ont om ungdomar i gemen och TS grundfråga är i sig inte heller fel. Själv tror jag faktiskt inte heller att detta i sig är relaterat till en viss ålder utan vill man ha den vinklingen har man nog fått något om bakfoten. Däremot kan man kanske ha lagt sig till med vissa vanor då somliga företeelser verkar vara mera frekventa beroende på var man i övrigt deltar. Det senare kan då kanske i sin tur mera vara beroende av att man har eller inte har uppnått en viss ålder varför åldern då kan ha en indirekt betydelse. Att läsa och skriva på fri hand har på senare tid dock tydligen blivit omodernt, se t.ex. tråden om anonyma brev där en deltagare tyckte att det var efterblivet att använda den vanliga posten. Själv måste jag erkänna att jag visserligen inte ser folk som efterblivna, men blir istället nästan mörkrädd när jag ser hur vanligt det idag är att vissa, unga såväl som äldre, knappt kan stava sig igenom en ordinär deckare.

För min del verkar gilla-knappar/ogilla-knappar ha uppstått ur något slags allmänt ointresse för att skriva mer än enstaviga yttranden och är i sin tur troligen en följd av att chattande, SMS mm. lett till att folk håller på med diverse förkortningar och motsvarande. I vissa fall kan man nog nästan hävda att det är något som verkar ha uppkommit för att folk inte orkar bry sig om att delta på allvar samtidigt som vi inte verkar ha några direkta krav på språket i sig. Det i sin tur har då lett till att vissa tyvärr inte ens ids skriva en kortare kommentar och det kommer nog att få sina följder i framtiden. Personligen tycker jag att de genomsnittliga kunskaperna vad gäller läsa och skriva i allmänhet men framförallt sådant som rättstavning, särskrivning, syftning, bisats, interpunktion etc. har gått ned ordentligt under de senaste femton åren (räcker tyvärr ofta numera med att bläddra i en ordinär dagstidning så ser man exempel) och det kan nog även det ha sin grund i detta.

Hur man sedan ska gå tillväga var beror till stor del även på kontexten. Lika lite som man vill läsa tidningsartiklar som mera verkar utgöras av korta och illa stavade notiser så är ett diskussionsforum inte en plats enbart för enstaviga yttranden, snarare tvärtom. På ett diskussionsforum så kan man i vissa lägen självfallet kommentera något, men då är det som sagt trevligt ifall man kan göra det lite mera i detalj och därmed få det mera personligt. I alla fall är det nog trevligare och mera givande med tre, fyra bra kommentarer än femtioelva me-too eller gilla-tryckningar...?! Sedan är ett diskussionsforum inte samma sak som en chat utan tanken här är just att man ska kunna elaborera och driva sin argumentation i vissa lägen, dvs. man ska debattera kring somligt och då ett resonemang inte enbart består av ja eller nej så är tanken att man ska förklara sin ståndpunkt och det gör man inte med knappar för att enbart uttrycka gillande eller ogillande.

Vissa forum har sedan t.o.m. regler som förbjuder inlägg enbart i syfte att säga bu eller bä. Man kan då ha formuleringar i stil med "Undvik korta inlägg, skriv hela meningar och skriv inte bara ett ord, lägg heller inte bara in en smiley", "Vill du berömma något så skriv varför. Annars blir det bara meningslösa inlägg som kommer att raderas" eller "Var konstruktiv! Skall du kritisera eller påpeka något så underbygg det" osv.  Kontentan är då i alla fall att varje plattform har sina behov. I det ljuset så finns det alltså som det är nu inget behov alls av gilla- eller ogillaknappar på Bussnack. Detta då det här är ett diskussionsforum där en grundtanke just är att man mera i detalj ska kunna dryfta sina frågor och att de som deltar då även är med på noterna fullt ut.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

AL

Nja, jag anser tvärtemot att detta ÄR just en generationsfråga, och alldeles särskilt då med tanke på att ungdomar idag växer upp med alla dessa attribut till hands. Se bara på t ex Facebook, YouTube och liknande, men också på forum runt om på nätet. För äldre generationer, gamla rävar och gubbar har det väl kanske snarare handlat om att istället "växa in" i detta fenomen, eftersom det trots allt är en högst väsentlig del av internet idag. Men det betyder ju inte per automatik att man måste acceptera detta eller ens tycka att det är något vettigt i sig.

Sedan håller jag absolut med dig till 100% vad gäller skriv- och läsekonsten, och man behöver egentligen bara ta en hastig blick på diverse onlinetidningars kommentarsblock för att inse hur illa ställt det är. Och man blir förstås mörkrädd.  Men är det tillräckligt för att göra bedömningen att t ex "gilla/ogillaknappar" inte hör hemma på ett forum som Bussnack?  Absolut inte! Tvärtom måste man ju ändå konstatera att vänder man sig ändå till ett forum och deltar aktivt, så innebär nog det till syvende och sist att man också postar skrivna inlägg - även om ett och annat "gilla/ogillaattribut" slinker emellan av och till - och kanske just eftersom det inte alltid finns en anledning eller ens fog för att lämna ett skriftligt inlägg, utan enbart ett gillande - eller för all del ett ogillande!  För hur det än är så finns det en uppsjö av trådar, både text- och bildbaserade, som lämnats helt utan kommentarer, och jag är alldeles övertygad om att dessa trådskapare skulle uppskatta någon form av verifiering - även om det handlar om ett "gillande" eller "ogillande"!

Sedan när det gäller skriv- och läsekonsten är det väl sällan ett uppdrag för forum att fokusera på, om det nu inte förhåller sig så att forumet behandlar just skriv- och läsekonsten.  I annat fall är det väl skolans skyldighet att se till att folk kan läsa och skriva korrekt.  Personligen kan jag dock inte se minsta skäl eller anledning till att inte komplettera Bussnack med t ex "gilla/ogillaknappar" som ett komplement till vad som i övrigt finns att tillgå.  Och alldeles speciellt då eftersom detta är en högst naturlig del av ungdomars tillvaro på nätet, och ett högst naturligt sätt för dem att uttrycka en åsikt om något som publicerats av en skribent.  På vilket sätt skulle detta vara till nackdel för Bussnack?  "Gilla/ogillaknappen" bör väl kunna hamna som ett tillägg på lämpligt ställe, snarare än att bli ett typiskt inlägg i normal bemärkelse, eller?

Sedan är det ju förstås en helt annan fråga om den "tekniska kunskapen" finns bland administratörerna att se till att allehanda attribut kan tillskapas.  Det är ju knappast Bussnacks val av forum som sätter begränsningar...  ;)

Nico


Citat från: AL skrivet 30 januari 2011, 09:53:53 AMMen är det tillräckligt för att göra bedömningen att t ex "gilla/ogillaknappar" inte hör hemma på ett forum som Bussnack?  Absolut inte! Tvärtom måste man ju ändå konstatera att vänder man sig ändå till ett forum och deltar aktivt, så innebär nog det till syvende och sist att man också postar skrivna inlägg - även om ett och annat "gilla/ogillaattribut" slinker emellan av och till - och kanske just eftersom det inte alltid finns en anledning eller ens fog för att lämna ett skriftligt inlägg, utan enbart ett gillande - eller för all del ett ogillande!  För hur det än är så finns det en uppsjö av trådar, både text- och bildbaserade, som lämnats helt utan kommentarer, och jag är alldeles övertygad om att dessa trådskapare skulle uppskatta någon form av verifiering - även om det handlar om ett "gillande" eller "ogillande"!

Möjligt, men postningar bara för postningarnas egen skull är något som de flesta forum inte ser speciellt positivt på. Detta är som sagt sedan ett diskussionsforum och inte ett bildforum eller en chat varför tanken som sagt är att man ska delta personligen och att det även då ska kräva lite mera av deltagaren än att endast trycka på en knapp. Återigen framhärdar jag i att kvantitet faktiskt inte är synonymt med kvalitet.



Citat från: AL skrivet 30 januari 2011, 09:53:53 AMPersonligen kan jag dock inte se minsta skäl eller anledning till att inte komplettera Bussnack med t ex "gilla/ogillaknappar" som ett komplement till vad som i övrigt finns att tillgå.  Och alldeles speciellt då eftersom detta är en högst naturlig del av ungdomars tillvaro på nätet, och ett högst naturligt sätt för dem att uttrycka en åsikt om något som publicerats av en skribent.  På vilket sätt skulle detta vara till nackdel för Bussnack?  "Gilla/ogillaknappen" bör väl kunna hamna som ett tillägg på lämpligt ställe, snarare än att bli ett typiskt inlägg i normal bemärkelse, eller?

Sedan är det ju förstås en helt annan fråga om den "tekniska kunskapen" finns bland administratörerna att se till att allehanda attribut kan tillskapas.  Det är ju knappast Bussnacks val av forum som sätter begränsningar...  

Varför måste allt likriktas? Vad är det som säger att en sak som är tillgänglig på annat håll behöver vara med i alla sammanhang? Varför kan inte vissa företeelser på nätet få ställa lite högre krav? Allt kan inte heller enbart vara skolans sak utan skolan sätter givetvis grunderna, men sedan är det olika enskilda utmaningar som får en att förbättra sig successivt. T.ex. då att delta på ett diskussionsforum där kraven faktiskt är lite mera drivna än det mera lättsmälta deltagande som erbjuds på annat håll.

Sen finns det teknisk kunskap om så behövs, men frågan där blir ifall behovet står i paritet med kostnaden? Det senare behöver inte heller enbart räknas i pengar utan kan räknas på annat vis. Om man nu accepterat den distinktion som finns mellan t.ex. ett diskussionsforum och övriga alternativ så bör man nog i det här fallet då fråga sig om det är värt att lägga ned tid på något som egentligen inte behövs?

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

AL

Jag har visserligen Facebook, men skulle själv aldrig komma på tanken att trycka på en "gilla/ogillaknapp", utan istället - om jag anser att något bör kommenteras - skriva ned den i sedvanlig ordning. De få gånger jag ids logga in där vill säga...  :P Och lika lite är jag road av att sitta och "skriva böcker" på mobiltelefonen, utan ringer hellre upp om jag har något att säga vederbörande - i sann traditionell anda...

Men däremot kan jag faktiskt tänka mig att trycka på en "gilla/ogillaknapp" när någon publicerat t ex en bildserie av något slag - just för att visa min uppskattning och verifiera att jag tagit mig tid att titta och läsa. Det kan ju finnas en rad olika anledningar till att man varken har tid eller ser något direkt skäl att skriva ett inlägg med orden "fina bilder" - om det i övrigt inte finns något att tillägga eller kommentera.  Men man har ju åtminstone engagerat sig.

Hur som helst Nico, lika lite som jag själv uppskattar usel skriv- och läsekonst, så kan man väl också tillägga att eftersom detta forum inte går att jämställa med t ex YouTube där allehanda och högst anmärkningsvärda kommentarer både förekommer och är tillåtna, (  :o ), så fungerar ju Bussnack i sig självt som lite av en "läroanstalt" där ordning och reda gäller.  Men det är också viktigt att kunna attrahera yngre generationer till ett forum som Bussnack. Och när nu yngre generationer i huvudsak tycker om och är vana vid att trycka på t ex "gilla/ogillaknappar", så finns det väl egentligen inget grundläggande skäl att avvisa attributet, enbart därför att du eller jag eller andra anser det vara förkastligt, ett tecken på lathet eller rentav tråkigt. För det handlar ju inte om att tillåta forummedlemmar att vara fula i mun å det grövsta, utan om ett enkelt och smidigt litet komplement till det vanliga kommentarsinlägget!

Nico


Visst skulle man kunna ha komplement, men frågan är i så fall var man sedan sätter gränsen även där? Vad ska vi i så fall införa och vad ska vi utelämna? Lägger vi till en funktion så kan man vara säker på att någon annan har synpunkter eller att det kommer krav på ytterligare funktioner. Den ena finessen efter den andra dyker upp och skulle man implementera allt så blir det snabbt lite svåröverskådligt och ju komplext något blir, desto högre blir kraven på underhåll, övervakning osv. och redan i nuläget så får man ofta lägga ned en hel del fritid bara för att ha uppsikt över det löpande.

Sedan återigen... varför ska allt vara så enkelt, kravlöst och lättsmält? Vissa saker kräver faktiskt lite av sin utövare och ett sätt att uppnå detta på är faktiskt att inte göra allting alltför enkelt. Det man uppnår alltför lätt värdesätter man även ofta därefter (dvs. är det gratis så värdesätter man det inte alls) så har man lite tuffare krav så hjälper det till i sig självt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JB

Jag tror inte det finns någon anledning att vara orolig över ungdomars språk. I fredags träffade jag en nybliven doktor i nordiska språk som hade forskat på ungdomars språk i sms, chat och liknande. Hennes slutsats var att det inte är något som kommer att utarma språket, utan ungdomarna vet mycket väl om att det är "fel" och kan skriva som man ska när det behövs.

Att tidningar skriver slarvigare kan nog ha att göra med att det ska gå fort och att man har sparat in på korrekturläsning.

/Jonas

Ersa

Att skrivspråket blir sämre både i forum likt detta, men även i tidningar beror nog mestadels på stress. Allt ska gå fort numera, och man har inte tid att formulera sig bra, eller tänka på stavning och skiljetecken. Om någon opponerar sig mot skrivkvaliteten så skyller man direkt på dyslexi och blir arg på den som ifrågasätter slarvigheten i texten. Men dyslexi är det bara 4-8% av befolkningen som har, och det förklarar inte för mig varför över 50-60% av skrivna inlägg på nätet t.ex kan sakna all form av skiljetecken.

Jag tycker även att det är rätt intressant hur snabbt sajter som t.ex Facebook, Youtube och Wikipedia blivit "normer" som alla utgår från, och ska anpassa många andra sajter efter. Vissa uppför sig som att dessa sajter funnits så länge de levt, men så gamla är de ju inte.

  • Wikipedia grundades 2001, och den svenska versionen blev inte större än den rätt fattiga susning.nu förrän 2005.
  • Facebook öppnades för allmänheten hösten 2006, och började spridas i Sverige på allvar först under 2007.
  • Youtube grundades februari 2005 och öppnades för allmänheten hösten samma år. 2008 kom den svenska versionen.

Tonniiie

Lite OT här men det platsar nog rätt bra.

Jag tycker ni båda har väldigt bra argument och ett beröm till dig AL som tar upp det för ungdomar (som jag). Ibland kan man faktiskt genom ett visst intresse för bussar som inte andra gillar eller en grej man inte vet som de äldre kan mycket bra, sättas på plats. Ibland sker detta på ett otrevligt sätt tyvärr! Jag själv är rätt känslig när folk tycker inte om det jag tycker om och det är ett privat problem men ändå så tror jag att man genom en liten "Tummen upp" eller "gilla" knapp kan visa författaren att man uppskattar inlägget. Tidigare så såg jag i "Calken"s signatur citatet "Ett liter bra jobbat betyder så mycket", och då tror jag att han menar exakt samma sak som jag gör just nu. Vi ungdomar ser verkligen upp till er äldre om vad ni kan och att man sedan lägger in en bild och får ett kommentar "Usch skicka skitet till skroten direkt" kan såra vissa personer (mig gör det). Man ska självklart inte klicka på en gilla-knapp för en annans skull men det kan ändå visa att man respekterar eller/och uppskattar inlägget.

Tack för mig!
MVH Tonnie

Ersa

Citat från: Tonniiie skrivet 01 februari 2011, 21:34:22 PM
Ibland kan man faktiskt genom ett visst intresse för bussar som inte andra gillar eller en grej man inte vet som de äldre kan mycket bra, sättas på plats. Ibland sker detta på ett otrevligt sätt tyvärr! Jag själv är rätt känslig när folk tycker inte om det jag tycker om och det är ett privat problem men ändå så tror jag att man genom en liten "Tummen upp" eller "gilla" knapp kan visa författaren att man uppskattar inlägget. Tidigare så såg jag i "Calken"s signatur citatet "Ett liter bra jobbat betyder så mycket", och då tror jag att han menar exakt samma sak som jag gör just nu. Vi ungdomar ser verkligen upp till er äldre om vad ni kan och att man sedan lägger in en bild och får ett kommentar "Usch skicka skitet till skroten direkt" kan såra vissa personer (mig gör det).

Personligen tycker jag att acceptansen mot nybörjare är väldigt hög på detta forum, iaf jämfört med många andra ställen på nätet. Ett tag fick man ju nästan be om ursäkt för att man gjorde ett inlägg med en nybörjarfråga på Postvagnen. Och det rejält elitistiskt styrda Wikipedia är ju ännu värre. Vore Bussnack lika elitistiskt skulle inga yngre förmågor alls hålla till här över huvudtaget.

Fast även om tonen i regel är förstående när det dyker upp inlägg med suddiga bilder i detta forum är det ju inte konstigt att en eller två personer förr eller senare säger ifrån och öppet svarar att vissa bilder inte tillför ett dugg, speciellt då man inte ens ser vad det är för motiv på dem. Något som stör mig en hel del är då en extremt överdriven motreaktion i stil med "JAG SKA SLUTA LÄGGA IN BILDER" i versaler, bara för att någon svarar med en gnutta konstruktiv kritik. Man måste kunna tåla kritik och mothugg om man ska delta på ett diskussionsforum, utan att känna sig kränkt om alla inte hyllar allt man skriver och ens bilder.

yngrot

Mycket bra skrivet Ersa håller med dig. Jag kan inte heller förstå mening med en gilla/ogillaknapp hur skulle inläggen se ut då om det är bara massa gilla/ogilla??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Muk

Citat från: yngrot skrivet 02 februari 2011, 12:33:33 PM
Mycket bra skrivet Ersa håller med dig. Jag kan inte heller förstå mening med en gilla/ogillaknapp hur skulle inläggen se ut då om det är bara massa gilla/ogilla??

På Facebook/youtube etc blir det inte en massa gilla/ogilla. Det blir typ en symbol och en siffra, eller en uppräkning av de användare som har tryckt gilla. Det blir alltså inte en massa inlägg som stör diskussionen. Det enda som händer i realiteten är väl att "onödiga inlägg" av typen "fin bild" försvinner och att förhistoriska trådar i större grad får vila i frid. I övrigt säger jag ingenting om gillaknappens vara eller icke-vara. Jag ser det inte som en stor fråga. Jag brukar titta på antalet besökare på mina inlägg med bilder och utgå ifrån att de uppskattas.

yngrot

Ok där ser du Muk vad jag kan om data eller rättare sagt olika forum..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

jocke

Citat från: Nico skrivet 30 januari 2011, 11:22:24 AM
Visst skulle man kunna ha komplement, men frågan är i så fall var man sedan sätter gränsen även där? Vad ska vi i så fall införa och vad ska vi utelämna? Lägger vi till en funktion så kan man vara säker på att någon annan har synpunkter eller att det kommer krav på ytterligare funktioner.

Utan att ha läst din mastodontpost så säger jag som så, att så länge användarna kommer med förslag och tips så är det bara positivt för forumets överlevnad och utveckling. Användare som får vara med och ge förslag som faktiskt kanske kommer till användning. Det går aldrig att ha för få funktioner.

Nu vet jag som sagt inte om någon av er är kunniga nog att koda olika funktioner i de språk som forumet kräver, jag har heller inte undersökt de så jag lämnar de utanför tills vidare. Men de känns som att en sådan funktion inte kan vara märkbart svår att införa om så skulle viljas.

Själv ser jag inget problem med en Gillaknapp egentligen. Jag brukar ofta undra om folk tyckt om mina bildinlägg när man ser att 120, tex, har läst dom man inte en enda har kommenterat. Då kanske 25 gilla hade gjort att jag även i fortsättningen postar bilder.

Thats my five cents
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Nico


Utan att göra det riktigt så långt denna gång så får kommer återigen ett allmänt hållet svar... visst är det bra med tips, kritik etc. men som påpekats gång efter annan så ta gärna sådant via pm eller dylikt för annars får man ofta sådana här trådar där alla som känner för gärna ska säga bu och bä om det mesta. Om man nu ser strikt till införande av funktioner så föder sådant rent generellt krav oftast krav från annat håll om införande av andra funktioner osv. Frågan blir då var man ska sätta gränsen någonstans, alltså vem man ska tillmötesgå och vem man ska göra besviken?

Vad gäller gilla och inte gilla och annan respons så tycker jag Staffans initiala ifrågasättande i denna tråd är både mitt i prick och tänkvärt varför jag citerar det. »"Vad är det man gillar? Att inlägget är skrivet? Att det visas en trevlig bild? Att inlägget är så kort? Att inlägget är så långt?« Att på ren slentrian bara trycka gilla/ogilla kräver inget utan det blir som sagt bara något slags lättsmält halvmesyr som inte fordrar någon som helst eftertanke. Deltagande är sedan frivilligt, men tanken är annars att man ska kunna ta tillfället i akt och formulera sig och sitt svar och det är ju just en sådan möjlighet som Bussnack erbjuder.

Själva formen i sig, dvs. ett diskussionsforum, ställer även därför lite krav på användaren själv. Då vi moderatorer sköter detta helt på vår fritid så är det en fördel om det är så enkelt som möjligt, utan massa funktioner hit och dit som behöver underhållas etc. En allmän miss folk även verkar göra är även just jämförelser med Facebook, Youtube osv. Att jämföra dessa entiteter, som numera är företag med miljardomsättning i dollar, med ett litet ideellt drivet föreningsform som SvOf:s Bussnack blir nästan lite skrattretande.

Har man ekonomi och resurser därefter så är det självklart att man även har möjligheter därefter. Bussnack däremot har en ganska begränsad budget om man säger så och många medlemmar på Bussnack är inte ens medlemmar i SvOf vilket verkligen visar att detta är en sida som drivs just enbart i syfte att samla entusiaster på ett enkelt vis. Vad gäller tips mm. så gäller annars fortfarande det allmänna förfarandet om att bli medlem i SvOf och motionera sina åsikter på årsstämman så får sedan föreningsstämman fatta beslut i enlighet med intentioner och budget.

Därmed sätter jag punkt för min vidare medverkan i denna tråd.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jacob

Citat från: Nico skrivet 04 februari 2011, 09:48:08 AM
Vad gäller gilla och inte gilla och annan respons så tycker jag Staffans initiala ifrågasättande i denna tråd är både mitt i prick och tänkvärt varför jag citerar det. »"Vad är det man gillar? Att inlägget är skrivet? Att det visas en trevlig bild? Att inlägget är så kort? Att inlägget är så långt?« Att på ren slentrian bara trycka gilla/ogilla kräver inget utan det blir som sagt bara något slags lättsmält halvmesyr som inte fordrar någon som helst eftertanke. Deltagande är sedan frivilligt, men tanken är annars att man ska kunna ta tillfället i akt och formulera sig och sitt svar och det är ju just en sådan möjlighet som Bussnack erbjuder.

Man gillar ju innehållet i inlägget, om man bara gillar en enstaka bild ska man inte trycka på "gilla". Då ska man istället citera bilden och skriva vad man gillade med den. Men "gilla" menas som sagt med att man gillar allt i inlägget. Sedan kan man även gilla enskilda kommentarer, som facebook har.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!