Huvudmeny

1959 fanns det..

Startat av Bengt Jönsson, 04 september 2009, 16:37:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

1959  fanns det..

* Telefon
* Motorvägar
* Finlandskryssningar
* Rymdfärder
* Systembolag
* Långtradare
* "Gala-petter-tabloider"

Ja, vad fanns det mer som skiljer/inte skiljer dagens Sverige från det Sverige som fanns för 50 år sedan..
Ja, idag finns det ju inte längre bilar med "fenor" av årets modell men...

Har det blivit sämre eller bättre?

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 04 september 2009, 16:37:19 PM
1959  fanns det..

* Telefon
* Motorvägar
* Finlandskryssningar
* Rymdfärder
* Systembolag
* Långtradare
* "Gala-petter-tabloider"

Ja, vad fanns det mer som skiljer/inte skiljer dagens Sverige från det Sverige som fanns för 50 år sedan..
Ja, idag finns det ju inte längre bilar med "fenor" av årets modell men...

Har det blivit sämre eller bättre?

/B

Jag förstår inte vad du vill komma med detta. Självklart finns det mesta av det som fanns 1959 kvar än i dag. Sedan har det tillkommit en hel del:
* persondatorer
* X2000-tåg
* lågprisflyg
* DVD-spelare
* Färg-TV
* trafiksäkrare bilar
* mobiltelefon
* stormarknader (även inom t ex elektronik)
* och massor med annat.

Om det blivit bättre eller sämre är högst subjektivt och inget som går att diskutera egentligen. Jag har det i alla fall materiellt betydligt bättre nu än vad jag hade 1959.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 september 2009, 17:00:53 PM
Jag förstår inte vad du vill komma med detta. Självklart finns det mesta av det som fanns 1959 kvar än i dag. Sedan har det tillkommit en hel del:
* persondatorer
* X2000-tåg
* lågprisflyg
* DVD-spelare
* Färg-TV
* trafiksäkrare bilar
* mobiltelefon
* stormarknader (även inom t ex elektronik)
* och massor med annat.

Om det blivit bättre eller sämre är högst subjektivt och inget som går att diskutera egentligen. Jag har det i alla fall materiellt betydligt bättre nu än vad jag hade 1959.


Hmm.. Mobiltelefoner fanns 1959 även om det sannerligen inte låg en "nalle" i var och ens ficka (eller bagageutrymme)
Charterflyg fanns, snabbtåg fanns, stormarknader fanns, TV fanns, datorer fanns, frysboxar fanns, P-mätare fanns, "lapplisor" fanns..  :o

/B

Tommy E

1959 fanns inte jag, alltså måste det ha varit mycket sämre! (skojade bara ;D )
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

David M

Tja, alltså, visst, allt det där fanns ju - Men inte så hemskt välfördelat...

Motorvägar fanns vid några sträckor runt storstäderna. Elektricitet fanns (kom även på större delen av landsbygden redan under mellankrigstiden) men telefon fanns inte på gården i östra Småland där min far växte upp vid den här tiden (det kom på 1960-talet). Skulle det telefoneras fick man bege sig till lanthandeln. Finlandskryssningar lär det inte ha varit så många som åkte på för rena nöjets skull utom ett antal turister på somrarna.

F.ö. är det inte längre tillbaka än 1980-talet som franska bybor kunde ockupera vägar m.m. på franskt manér för att tvinga France Telecom (telemonopolet) att sätta ut fler telefonkiosker.

sukkeri

1959 var jag -8 år men jag tror det fanns mera tid då. butiken stängde kl 17 och var stängd på söndagar. posten kom fram 1 eller 2 dagar efter man sänt brevet, man hade tid att vila på maten, man lastade och lossade för hand mm. Mao vart har dessa minuter som man rationaliserat bort tagit vägen i dagens sammhälle? :P

Camilla

Oj oj 1959 då var jag - 19 år så nog har det blivit bättre

Peter C

Citat från: Camilla skrivet 05 september 2009, 00:59:15 AM
Oj oj 1959 då var jag - 19 år så nog har det blivit bättre

Öööh ???

Då fyller du 69år i år... 8)

Stefan Lindberg

- 19 är alltså minus 19 år ... med andra ord så är Camilla född 19 år senare  ;)

Camilla

Citat från: Peter C skrivet 05 september 2009, 02:01:28 AM
Öööh ???

Då fyller du 69år i år... 8)
nää 1959 minus 19 år blir likamed 31 år

Ingwar Åfeldt

Citat från: Camilla skrivet 06 september 2009, 00:07:26 AM
nää 1959 minus 19 år blir likamed 31 år

Njae, 1959–19=1940. Men 1959+19=1978 och det är det rätta året i det här fallet.  ;)

M v h
Ingwar

Bengt Jönsson

Säkerhetsbälte blev standard i Volvo PV och "Amazon" på den Nordiska marknaden...
8)

/B

Camilla

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 06 september 2009, 00:29:02 AM
Njae, 1959–19=1940. Men 1959+19=1978 och det är det rätta året i det här fallet.  ;)

M v h
Ingwar
Jag räknade lite galet 

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 september 2009, 17:00:53 PM
Om det blivit bättre eller sämre är högst subjektivt och inget som går att diskutera egentligen. Jag har det i alla fall materiellt betydligt bättre nu än vad jag hade 1959.

De flesta har det nog bättre idag än vad de hade det på 50-talet. Även om vissa detaljer kan ha blivit något sämre med tiden har det mesta blivit bättre de senaste decennierna.
Även om det kan vara lite charmigt för en dag skulle jag inte vilja återgå till att leva resten av mitt liv i ett bondsamhälle med t.ex enbart grusvägar, opålitliga fordon med bristfällig värme och motbok.

Bengt Jönsson

Citat från: Verspieder skrivet 06 september 2009, 23:44:18 PM
De flesta har det nog bättre idag än vad de hade det på 50-talet. Även om vissa detaljer kan ha blivit något sämre med tiden har det mesta blivit bättre de senaste decennierna.
Även om det kan vara lite charmigt för en dag skulle jag inte vilja återgå till att leva resten av mitt liv i ett bondsamhälle med t.ex enbart grusvägar, opålitliga fordon med bristfällig värme och motbok.


Motboken försvann 1955..  ;D
Och 1959 fanns det frysboxar !
:P

Så 1959 börjar den moderna tid som inte är så långt ifrån idag även om visa företeelser och artefakter inte var så spridda som idag.

/B