Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: bastuper skrivet 11 juli 2008, 21:11:28 PM

Titel: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: bastuper skrivet 11 juli 2008, 21:11:28 PM
Är det standard på Volvo?

Jag hittade en sådan Amazon på Blocket just men har dessutom kört en sådan 740 för några år sen.
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Ersa skrivet 11 juli 2008, 21:17:22 PM
"Osynkad etta" eller sliten synkronisering?
Brukar man inte försöka stå still när man lägger i ettan, även på nya bilar?
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: bastuper skrivet 11 juli 2008, 21:44:38 PM
Kan vara så men en 60/80talare har väl inte sånna morderniteter tycker man, men 740 är väl en annan sak men jag vet inte om det är så i alla 740 heller?

Men annars är det väl lite finjustering så fixar det sig.
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 11 juli 2008, 22:05:37 PM
Var likadant på den Toyota Avensis jag körde i trafikskolan.
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Peter C skrivet 11 juli 2008, 22:39:31 PM
Citat från: bastuper skrivet 11 juli 2008, 21:11:28 PM
Är det standard på Volvo?

Jag hittade en sådan Amazon på Blocket just men har dessutom kört en sådan 740 för några år sen.

Varför ska man ha i ettan när man rullar???
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 11 juli 2008, 22:55:06 PM
Citat från: Peter C skrivet 11 juli 2008, 22:39:31 PM
Varför ska man ha i ettan när man rullar???

Är väl rätt sällan det händer. Själv brukar jag dock slänga i den strax innan jag slutar rulla inför stopplikt.
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Peter C skrivet 12 juli 2008, 09:30:12 AM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 juli 2008, 22:55:06 PM
Är väl rätt sällan det händer. Själv brukar jag dock slänga i den strax innan jag slutar rulla inför stopplikt.

Ja d har du rätt i, tänkte ja inte på  8)
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Krille skrivet 12 juli 2008, 09:39:06 AM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 juli 2008, 22:55:06 PM
Är väl rätt sällan det händer. Själv brukar jag dock slänga i den strax innan jag slutar rulla inför stopplikt.

Nää, varför det?
När man står å väntar på grönt ska man ju inte ha växeln i lagd, nöter bara på urtrampningslagret.
1:an är en startväxel.

/K
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Nico skrivet 12 juli 2008, 10:41:47 AM

Citat från: Krille skrivet 12 juli 2008, 09:39:06 AM
Nää, varför det?
När man står å väntar på grönt ska man ju inte ha växeln i lagd, nöter bara på urtrampningslagret.
1:an är en startväxel.

/K

Som motorbroms precis innan stillastående brukar även jag använda mig av ettan någon enstaka gång även om det oftast räcker med tvåan. Visserligen är ettan sedan startväxel, men det är ju även bra om man gör sig beredd genom att lägga i ettan innan det slagit om till grönt istället för att sitta kvar och hindra genom att vispa efter ettan långt efter att det faktiskt slagit om till grönt. Sedan brukar i alla fall jag inte alltför sällan (när jag kör bil) gå från bakåtrull på backväxeln direkt till att smyga igång på ettan. Inte helt perfekt kanske, men kör man en gammal Ford och är man lat så är man...  ;)  ;D
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 12 juli 2008, 17:28:35 PM
Citat från: Krille skrivet 12 juli 2008, 09:39:06 AM
Nää, varför det?
När man står å väntar på grönt ska man ju inte ha växeln i lagd, nöter bara på urtrampningslagret.
1:an är en startväxel.

/K

Nöter på urtramningslagret? Ska man slänga i ettan när det blir grönt, segar man ju ner trafikflödet en hel del.
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 12 juli 2008, 17:29:45 PM
Citat från: Nico skrivet 12 juli 2008, 10:41:47 AM
Som motorbroms precis innan stillastående brukar även jag använda mig av ettan någon enstaka gång även om det oftast räcker med tvåan. Visserligen är ettan sedan startväxel, men det är ju även bra om man gör sig beredd genom att lägga i ettan innan det slagit om till grönt istället för att sitta kvar och hindra genom att vispa efter ettan långt efter att det faktiskt slagit om till grönt. Sedan brukar i alla fall jag inte alltför sällan (när jag kör bil) gå från bakåtrull på backväxeln direkt till att smyga igång på ettan. Inte helt perfekt kanske, men kör man en gammal Ford och är man lat så är man...  ;)  ;D

Samma här, på samtliga punkter. ;)
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 12 juli 2008, 21:05:38 PM
Jag är ännu latare. Automat :)
Men Ford har jag inte längre. Två räckte :)
Den ena hittade en gran på Ingarö, den andras växellåda rasade.
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Krille skrivet 12 juli 2008, 23:30:22 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 12 juli 2008, 17:28:35 PM
Ska man slänga i ettan när det blir grönt, segar man ju ner trafikflödet en hel del.

Inte en chans. Man lägger i ettan när det blir gult.

/K
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 12 juli 2008, 23:41:01 PM
Kör man Scania BF lägger man i tvåan. Kör man Mopar 440 lägger man i vilken växel man vill. Men man har ingen växel i när man väntar!
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Leif D skrivet 13 juli 2008, 00:40:04 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 12 juli 2008, 23:41:01 PM
Kör man Scania BF lägger man i tvåan. Kör man Mopar 440 lägger man i vilken växel man vill. Men man har ingen växel i när man väntar!

Precis så, växeln (1:an) lägger man ju i när gula skenet tänds, inte före.....    sliter bara på urtrampningslagret, som någon sa.
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 13 juli 2008, 00:46:07 AM
Inte bara det, står du vid ett övergångsstäle med ettan i, och drabbas av en stroke eller blir angripen av en geting, så tar kanske bilen/bussen ett skutt framåt...tja, är övergångsstället t ex vid Hamngatan/Regeringsgatan blir det i bästa fall några avslagna smalben.
Nej, aldrig en växel i förrän det är dags att köra!
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 13 juli 2008, 01:11:49 AM
Detta urtrampningslager... Hur fungerar detta, och varför slits det så mycket av att frikoppla?

Jag kommer iaf att fortsätta planera i god tid och lägga i växeln så den är i när det är dags att köra (fick för övrigt lära mig samma sak när jag övningskörde för lastbil) . Innan man har fått bilen på rull har det ändå slagit över från gult till grönt.
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 13 juli 2008, 01:24:36 AM
När du trycker ner kopplingen trycker du urtrampningslagret mot lamellerna. Lagret roterar hela tiden när det ligger mot lamellerna.
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: JDS skrivet 13 juli 2008, 02:11:59 AM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 13 juli 2008, 01:11:49 AM
Detta urtrampningslager... Hur fungerar detta, och varför slits det så mycket av att frikoppla?

Man kan säga att lagret är till för att överföra pedalkraften till den roterande kopplingslamellen när du trampar ur, utan att hela bilen fördenskull börjar snurra runt ;)

Nu är det väl så att man ska hålla på rätt länge för att göra slut på ett urtrampningslager, åtminstone på moderna fordon, men det är ju onödigt ändå, särskilt som det dessutom är skönare att kunna göra vad man vill med foten en liten stund.
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Nor1 skrivet 13 juli 2008, 15:00:34 PM
Lägger ni ur växeln på en automatlåda oxå, så ni inte "sliter" på convertern??
Den är ju några gånger dyrare än ett urtrampningslager iaf.
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Peter C skrivet 13 juli 2008, 15:56:01 PM
Citat från: Nor1 skrivet 13 juli 2008, 15:00:34 PM
Lägger ni ur växeln på en automatlåda oxå, så ni inte "sliter" på convertern??
Den är ju några gånger dyrare än ett urtrampningslager iaf.

Ha ha ha! 8)
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: bastuper skrivet 13 juli 2008, 16:02:14 PM
Det är en säkerhetsgrej för att förhindra att lägga i ettan i 70 km/h t.ex. TVÄRSTOPP!
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Krille skrivet 13 juli 2008, 16:42:25 PM
Citat från: Nor1 skrivet 13 juli 2008, 15:00:34 PM
Lägger ni ur växeln på en automatlåda oxå, så ni inte "sliter" på convertern??
Den är ju några gånger dyrare än ett urtrampningslager iaf.

Jaaa, självklart. Mycke skönare att vila foten en stund istf att "stå å hålla" på bromsen...

/K
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Nor1 skrivet 13 juli 2008, 18:43:05 PM
Hur gör Ni om Ni som jag kör I-Shift då??
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: JAB skrivet 13 juli 2008, 18:50:59 PM
Knappen för hållbroms för start i uppförlut är ganska populär, den sparar på kopplingen.
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 13 juli 2008, 19:48:59 PM
Vid rödljus brukar jag låta lådan ligga i A, eftersom det tar en liten stund för den att få i växeln om man ska gå över från N vid start.

Citat från: JAB skrivet 13 juli 2008, 18:50:59 PM
Knappen för hållbroms för start i uppförlut är ganska populär, den sparar på kopplingen.

Finns det en sådan? Var sitter den?
Jag har bara kört I-Shift ett fåtal gånger, men tycker om den. Det jag stör mig på är just start i uppförslut, och krypkörning i nedförslut (där jag vill låta motorn bromsa bilen utan att använda hjälpbromsen, men I-Shiften lägger lådan i neutral).
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Melker skrivet 14 juli 2008, 07:51:27 AM
Citat från: bastuper skrivet 13 juli 2008, 16:02:14 PM
Det är en säkerhetsgrej för att förhindra att lägga i ettan i 70 km/h t.ex. TVÄRSTOPP!


Det finns inget som hindrar att ettan läggs i under körning, och man kan göra bort sig (och framförallt motor, växellåda mm) även med de andra växlarna. T.ex. om man drar ur bilen på fyran och sen får i trean istället för femman. Nu känns det i växelspaken på de flesta bilar att man är på väg att få i fel växel, synkroniseringsringarnas olika hastigheter gör att det blir trögt att lägga i fel växel men ger man sig f*n på det så går det att få i en opassande växel.

Det finns ett tillfälle när det är bra att kunna lägga i ettan under rull precis innan man stannar och det är vid korsningar med stopplikt där man redan innan stoppet kan konstatera att det är fritt att köra iväg direkt. Kör man med släp efter bilen kan det också vara bra att kunna använda ettan istället för att sega på tvåan i tvära korsningar eller branta backar t.ex.

Att man inte hade synkad etta på äldre bilar var väl av besparingsskäl, ettan ansågs man bara behöva för att starta bilen från stillastående och då behövdes inte någon synkronisering på den växeln. Det är dock mycket smidigt att ha det även på backväxeln, har man vant sig med det så är det lätt att man "räknar kuggar" när backen ska i på en bil som inte har den finessen.
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Nor1 skrivet 14 juli 2008, 18:17:22 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 13 juli 2008, 19:48:59 PM
Finns det en sådan? Var sitter den?
Jag har bara kört I-Shift ett fåtal gånger, men tycker om den. Det jag stör mig på är just start i uppförslut, och krypkörning i nedförslut (där jag vill låta motorn bromsa bilen utan att använda hjälpbromsen, men I-Shiften lägger lådan i neutral).

Finns inte på alla I-Shift bilar, "Hill Start Aid" är tillval.
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 14 juli 2008, 23:32:40 PM
Citat från: Nor1 skrivet 14 juli 2008, 18:17:22 PM
Finns inte på alla I-Shift bilar, "Hill Start Aid" är tillval.

Ok... Var sitter den om den finns?
Titel: SV: "Man måste stå still för att få i ettan"
Skrivet av: Nor1 skrivet 15 juli 2008, 17:27:56 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 juli 2008, 23:32:40 PM
Ok... Var sitter den om den finns?
Någonstans på instumentbrädan, stället kan ju vara olika, Det ser ut som en lastbil i backe inom paretes,