STOP borde få heta STOPP i Sverige!

Startat av Stefan K, 04 mars 2011, 18:42:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


MartinMartin

När Jag tog körkort fick Jag lära mig "Stanna - Titta - Observera - Passera"
och det funkar ju inte med 2 p  ;)

JDS

Då får det väl bli

Stanna - Titta - Observera - Passera - Plattan i mattan!

bengt l

I stort sett alla länder i Europa skriver STOP till och med Frankrike och Ryssland, för de följer en överenskommelse i FN:s regi som gäller i Europa. Utanför Europa föredras översättningar till egna språk.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stoppskylt

för alla

Är bra att det är STOP
mindre att tänka på när man åker mellan länderna o risk för missuppfattning är mindre än om varje land skulle ha sin egen variant med händer eller utskrivet stop på alla olika varianter av denna viktiga skylt

En liten fundering har märkt i många länder så stannar många inte helt.
Vet ngn något land där lagen säger att bilen inte behöver stå still trots STOP skylt eller har de bara blivit en lokal sedvänja att bryta mot den regeln

HJP

Citat från: för alla skrivet 24 mars 2011, 13:23:32 PM
En liten fundering har märkt i många länder så stannar många inte helt.
Vet ngn något land där lagen säger att bilen inte behöver stå still trots STOP skylt eller har de bara blivit en lokal sedvänja att bryta mot den regeln
****
I Sverige är det sällsynt med bilar som faktiskt stannar vid STOPplikt. De allra flesta har någon liten rörelse på hjulen, men regeln föreskriver att man ska stå still.

HJP

JDS

Citat från: HJP skrivet 24 mars 2011, 18:14:56 PM
****
I Sverige är det sällsynt med bilar som faktiskt stannar vid STOPplikt. De allra flesta har någon liten rörelse på hjulen, men regeln föreskriver att man ska stå still.

HJP

Jaha, har du data på det?

HJP

Citat från: JDS skrivet 24 mars 2011, 18:50:24 PM
Jaha, har du data på det?
****
Åh förlåt. Jag tänkte inte på att man ska ha en vetenskaplig utredning bakom sig, innan man säger något.
Möjligen ett lite slarvigt påstående, som jag kunde ha avstått, men alla de bilister jag ser, bör rimligen vara ett tvärsnitt av de som finns. Det vore lite märkligt om just jag såg alla som slarvar med stopplikten, och alla som jag inte ser, är plikttrogna mot densamma  ???

HJP

the0fiskis

tror han mennade att du skrev stop istället för stopp  :P

JDS

Citat från: HJP skrivet 24 mars 2011, 20:26:45 PM
****
Åh förlåt. Jag tänkte inte på att man ska ha en vetenskaplig utredning bakom sig, innan man säger något.
Möjligen ett lite slarvigt påstående, som jag kunde ha avstått, men alla de bilister jag ser, bör rimligen vara ett tvärsnitt av de som finns. Det vore lite märkligt om just jag såg alla som slarvar med stopplikten, och alla som jag inte ser, är plikttrogna mot densamma  ???

HJP

Ja, det vore väldigt märkligt, så den förklaringen till din upplevelse kan vi nog utesluta. Däremot finns det ju många andra felkällor, och ett hyfsat sätt att ta reda på hur det egentligen ligger till är ju att helt enkelt ställa sig vid en lämplig korsning och systematiskt kolla till exempel de första hundra bilarna som passerar. Om t ex 30 av 100 rullar förbi utan att stanna helt så är det visserligen många, men knappast tillräckligt för att kalla dem för "de allra flesta". Sen kan jag säkert tänka mig att det finns vissa korsningar i typ villaområden där det är vanligare med brott mot stopplikten, men nu var det väl stoppskyltar i allmänhet som var ämnet.

För övrigt finns det kanske redan en massa undersökningar gjorda av det här! Det är ju inte rymdforskning precis...

HJP

Citat från: JDS skrivet 26 mars 2011, 19:21:13 PM
Ja, det vore väldigt märkligt, så den förklaringen till din upplevelse kan vi nog utesluta. Däremot finns det ju många andra felkällor, och ett hyfsat sätt att ta reda på hur det egentligen ligger till är ju att helt enkelt ställa sig vid en lämplig korsning och systematiskt kolla till exempel de första hundra bilarna som passerar. Om t ex 30 av 100 rullar förbi utan att stanna helt så är det visserligen många, men knappast tillräckligt för att kalla dem för "de allra flesta". Sen kan jag säkert tänka mig att det finns vissa korsningar i typ villaområden där det är vanligare med brott mot stopplikten, men nu var det väl stoppskyltar i allmänhet som var ämnet.

För övrigt finns det kanske redan en massa undersökningar gjorda av det här! Det är ju inte rymdforskning precis...
****
He he!
Javisst kan man göra så, men så intressant tycker jag inte att det är, så att jag lägger ner timmar på det.
Jag avsåg STOP-tavlan, och bilar som inte tvingas stanna för andra bilar. Där det är fritt att köra, om inte stopplikten fanns.

Jag har gjort min bedömning, och har min uppfattning. Du har din. Inte mycket att tvista vidare om.

HJP

JDS

Citat från: HJP skrivet 26 mars 2011, 21:30:40 PM
Jag har gjort min bedömning, och har min uppfattning. Du har din. Inte mycket att tvista vidare om.

HJP

Nej, idén att tvista om vad som är sant har aldrig föresvävat mig. Verkligheten har nämligen alltid rätt.

HJP

Citat från: JDS skrivet 26 mars 2011, 21:43:53 PM
Verkligheten har nämligen alltid rätt.
****
Ja jag hoppas det, men hörde på radions P1, där man talade om att "förstärka verkligheten", som om den inte var verklig nog. Det var i programmet "Spanarna", som Jessika Gedin, citerade Nationalencyklopedin: "....planerade ändringar av verkligheten".
Detta till trots, håller jag en peng på att ditt påstående är rätt.
Programmet går i repris på söndag 27 mars, 10.03.

HJP

Lars

Men varför står det inte STOP när man kommer till en järnvägskorsning mm utan Stopp nu ska hela världen hux flux förstå vad Stopp betyder.
Länk till märkena hos Transportstyrelsen

HJP

Citat från: Lars skrivet 04 april 2011, 21:55:34 PM
Men varför står det inte STOP när man kommer till en järnvägskorsning mm utan Stopp nu ska hela världen hux flux förstå vad Stopp betyder.
Länk till märkena hos Transportstyrelsen
****
Ja, där har du en poäng  :)
Man kan ju undra var konsekvensen finns  ???

HJP