mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet

Startat av slow train coming, 27 november 2010, 23:07:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

slow train coming

Skulle vilja få reda på i vilken ordning (ingenmanslandet) mellan Huskvarna och Jönköping bebyggdes.
Följande har jag genom bilder och snack med gamlingar lyckats klura ut, dock är det svårt med exakta årtal.

Vättersnäs har väl i stort sett alltid funnits, Västra Österängen byggdes 51-52 och östra Österängen byggdes på mitten av 50-talet Verkar som punkthusen och bananhusen
blev till först strax därefter Höghusen(55-56), centrumet + kyrkan ca 1961.
Här finns en schysst flygbild ifrån 1966:

http://www.kms.raa.se/cocoon/bild/public_search.html  sök på bild österängen.

Till vänster ser man June-karosser som stod klart 1963, och även vägen upp till Öxnehaga-fälten (mer bilder ifrån dem finns på www.oxnehaga.se). Man ser även riksettan som fortfarande var autostradan ifrån 1948, man kan se att vissa småvägar korsar den rakt av.

Motorvägen Jönköping-Huskvarna norra invigdes 1968 då även motellet jämte Junekarosser öppnade.

fortsättning följer....


slow train coming

#1
fortsättning:

Esplanadbron invigdes även den 1968, några år innan hade Öxnehagaleden börjat byggas ifrån bron upp till Järnvägen (ca:1965) WM-data stod klart 1966. Stationsgatan borde byggds ihop med Öxnehagaleden i samband med detta och en hyffsat bred undergång under Järnvägen borde byggds 64-65 då Huskvarna stålpress stod klart 1966(denna borde synas bilden vilket talar för att bilden antingen är tagen tidigare), Öxnehaga byggdes 70-80 men öxnehagaleden fortsatte 1969 ca 400 meter söder om Järnvägen. Klövervägen vid stålpressens industriomtråde knöts samman med Kungsängsleden ca 1973.
Sandagymnasiet stod klart 1970. Sen har ytterliggare en hel del byggnader och vägar tillkommit.

Någon som vet eller minns något om byggnationen av Öxnehaga mm eller vet mer exakt när vissa grejor kom till skriv gärna lite här på tråden.


Hans Fredriksson

En petitess: W-data hette företaget på Birkagatan.
WM-data är ett annat dataföretag som idag heter Logica.

slow train coming

#3
En av de få byggnader som fanns på Öxnehaga innan bostadsområdet började byggas 1970 var gamla Öxnegården
som byggdes 1943 (skidfrämjandet Öxnegården bildades 1937) och återuppbyggdes 1964 efter en brand.
På den tiden gick vägen till Öxnegården vid Gråbogatan över järnvägen, en liten del av vägen finns kvar i skogen.
Denna väg knöt samman med Öxnehagaleden när denna byggdes då en banvaktarstuga fanns vid övergången.
Övengången stängdes förmodligen i samband med detta.

Någon som vet när banvaktarstugan revs?



Öxnegården ca 1970, då låg den vid nuvarande Oxhagsskolan under byggnationen av Öxnehaga användes den som kontor av BPA
och flyttades några gången söderut för att 1980 övertas av bågskytteklubben på Öxnehaga.



claesi

Jag är också mycket intresserad av det gamla området mellan Jönköping och Huskvarna och förutom byggnation, intresserar jag mig för broar, vägar och järnvägar och årtal när de byggdes m m. Jag tror du är rätt ute med de flesta ungefärliga årtal vad gäller Österängen, Öxnehaga o s v. På flygfotot över Österängen 1966 syns inte Huskvarna stålpress, eftersom det ligger lite utanför bilden. Vägen från Huskvarnavägen nere i Vättersnäs, nuvarande Thulevägen, som fortsatte genom Stora Sanna gård och över Autostradan vidare upp där vägen idag går jämte gamla MHF-hotellet upp mot gamla Junekarosserier och vidare över järnvägen upp där Klövervägen finns idag, syns på bilden, som du påpekar. Man ser ju även den gamla korsningen av Norra och Södra Apollovägen över Autostradan. På en stadskarta över Jönköping från 1963, som finns nere på stadsarkivet i Jönköping, gick även Adolf Fredriks väg ut på Autostradan från Vättersnäs. Men den hade stängts fram till bilden från 1966. Längre ner mot Huskvarna gick väl Kavlabrovägen ut på Autostradan. Häradsvägen gick väl också upp på autostradan, som en mindre väg. Byggdes bron över E4 Huskvarnavägen-Österängen runt 1967 då autostradan blev regelrätt motorväg? Någon som vet? Vad jag förstått, öppnades sträckan av autostradan Österängen-Ekhagen runt 1960. Hade även den sträckan kullersten från början? Jag saknar närbilder, så att säga på den gamla autostradan. De enda närbilderna jag sett på autostradan är de från "Shellhörnan"/Kavlaplan, som är med i Conny Richs fotobok. Var nära att man fick se mer på den turistfilmen över vår bygd från 1960, som du länkade till. Den filmen var kul att se. Vid en sekvens ser man tåget åka förbi Österängen mot Huskvarna. Vet någon vad det är för sidospår, som går ut på stambanan där? Skulle vara kul att diskutera mer detaljer vad gäller denna del av vår bygd, nörd som man är!

slow train coming

Tack för info om 66-bilden, den är nog ifrån 1966 iallafall.
Jo det är lite ont om bilder på autostradan, jag har väl någon.
Jag har fått reda på att shell Huskvarna byggdes 1964.
Du får gärna berätta det du vet om motorvägsbygget.



1954

Det är dubbelspåret som går ihop du ser på filmen, detta byggdes i samband med HVA station 1944, innan dess
var stationen vid Gråbogatan.


claesi

Tack för kartbilden. Den var intressant. Man ser vägen nerifrån Stora Sanna (Thulevägen) korsa järnvägen och gå uppåt höjderna. Man ser även en annan väg komma nerifrån något österut och upp mot vägen som går längs järnvägen. Det måste väl varit den väg som ledde ner till autostradan där det låg en ladugård nästan mittöver Stora Sanna på andra sidan autostradan. Ungefär där avfarten från motorvägen ner till Huskvarna centrum (esplanadbron) går idag. Man ser även vägen över järnvägen upp till dåvarande Öxnegården vid Gråbogatan, där gamla hållplatsen för tåget låg, som du riktigt påpekade. Wilhelm Thamsvägen går ihop med Stationsgatan och byggdes väl ner när esplanadbron och motorvägssystemet byggdes 1966-68. Jaha, Shellmacken vid Häradsvägen byggdes 1964 då Öxnehagaleden upp till järnvägen skulle byggas och motorvägsbygget var på gång. Då fanns den shellmacken paralellt med Shellmacken vid Kavlaplan, som måste rivits någon gång i samband med att motorvägsbygget förbi Huskvarna påbörjades 1966. Nu ser jag även att stickspåret jag undrade över på filmen är, som du påpekade dubbelspåret som går ihop strax efter Huskvarna station och sedan svänger spåret bort emot Österängen och höghusen där. Motorvägen är ju byggd 1966-68 och det finns många fina bilder att se i Rolf Johanssons fina bildskatt på nätet: http://www.hal1.se/Rolfs_web/Rolfs_images/Rolf_images_1.htm.
Jag efterlyser också som sagt bilder, gamla kartor m m från autostradan.

slow train coming

Jodå Rolf Johanssons bilder är helt klart intressanta, det var dom som väckte mitt intresse för detta.

Är du intresserad av kartan så kan du gå in på www.lantmateriet.se och gå in på historiska kartor.
Välj sök via karta, så kan du se vilket plätt du vill i hela Sverige.

Angående motorvägen mellan Elmia-Ljungarum.
Vad jag fattat så var den bara för södergående trafik fram till 67, medans norrgående
trafik fick köra genom stan, detta kan man se på 63-kartan. Vet du något mer om detta?

claesi

Ja, det stämmer. Södergående som skulle förbi Jönköping, svängde av vid A6 för att köra den gamla Yttre Ljungarumsvägen som gick till att börja med i ungefär samma sträckning som dagens motorväg, men som stack av ungefär där Gånglåten ligger idag på Ljungarum och förbi kyrkan för att fortsätta där Yttre Ljungarumsvägen går in idag från Herkulesvägen (fanns inte då) och fortsatte där Kabelvägen går in numera vid (Byggmax) för att snedda över fältet och gå ut vid Röde Påle. Norrgående trafik gick mycket riktigt delvis genom stan och in i porten under järnvägen vid Rocksjön och vidare på Liljeholmen och ut på Huskvarnavägen upp genom Rosenlund och ut på autostradan vid Österängen.
Tack för tipset med kartan från 1954. Har fastnat en stund vid den och kommer nog studera den mer. Det var många vägar som korsade autostradan på dess väg ner till rondellen vid Kavla.

claesi

Glömde att nämna att motorvägen från Hyltena till A6 öppnade  vid högertrafikomläggningen 3 september 1967. Sedan försvann alla korsningar och gjordes planskilda med broar över eller under motorvägen. Göteborgsvägen med den berömda backen var klar 1969. Som grabb cyklade jag uppför backen sommaren 1970, kommer jag ihåg. Skulle man knappast göra idag! Kommer dock väl ihåg när man åkte Åsenvägen upp genom Mariebo när man skulle till Göteborg som ung. Men det är ju en annan historia, som det heter!

slow train coming



autostradan slutet 50-tal?
Förmodligen kö till Elmia jordbruks utställning.

claesi

Ja, den bilden är intressant. Den finns nere på arkivhuset och tillhör väl utställningen om Jönköpings bilhistoria och är fotad av Conny Rich (vem annars)! Men var är bilden tagen? Jag har stått och tittat på den flera gånger nere i stadsarkivet och blir bara mer och mer förvirrad. Är den tagen strax ovanför Rosenlundsbacken, men då stämmer inte den lilla uppförsbacken längre bort!
Innan sträckan av den kommande motorvägen A6-Österängen var klar 1960 var ju Huskvarnavägen dåvarande riksettan/autostradan. Skulle vara kul att veta var bilden är tagen, som sagt och jämföra med hur det ser ut idag.

slow train coming

Jag skulle tippa på att den är tagen ungeför där avfarten från e4án börjar, jag har tittat
på 54 kartan, där ser det ut som vägen gick över Serverins tomt, är bilden tagen där så
blev nog allt man ser på bilden bortskacktat 1967 någongång.

Efter backen man ser på bilden borde den gått över till tvåfilig väg.

Har du gått om tid kan du kolla igenom gamla JP på stadsarkivet, jag hittade några bra artiklar
från 1964 "se min andra tråd Huskvarna-Gränna".
Hittat du någon intressant funkar det att ta kort på skärmen.


claesi

Tack för tipset med artiklarna i gamla JP. Dem måste jag kolla upp när jag är i stadsarkivet nästa gång.

Vad gäller bilden. Ligger Österängen då på vänster sida på bilden, menar du? Var ungefär på bilden placerar du dagens Severins och vad tror du det är för byggnader man skymtar längst fram där vägen svänger?