Planer för Essingeleden anno 1961

Startat av Fredrik W, 16 oktober 2009, 12:32:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik W

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 16 oktober 2009, 16:15:45 PM
Jag har botaniserat lite bland mina kartböcker och hittade M:s vägvisare från 1957.

Trevligt. Skillnaden mellan 1957 års och 1961 års kartor är att södra delen av Centralbron är i trafik 1961 vilket nog stämmer eftersom jag tror den öppnades 1959. I övrigt ser jag inga direkta skillnader förutom vägnumreringen.

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 16 oktober 2009, 18:29:28 PM
Din fråga har väl redan besvarats?


Nej inte riktigt, för jag ville få ut den exakta gränspunkten. Och dessutom vet jag fortfarande inte om riksvägarna 1 och 13 möjligen överlappade varandra en aning på en sträcka
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 oktober 2009, 19:09:51 PM
Nej inte riktigt, för jag ville få ut den exakta gränspunkten. Och dessutom vet jag fortfarande inte om riksvägarna 1 och 13 möjligen överlappade varandra en aning på en sträcka

Jag tror på att RV13 började direkt norr om rondellen, men frågan om RV1 och en evenuell överlappning lämnar jag obesvarad.

David M

Det för mig mest intressanta är den inritade sträckningen mot Karlbergs station i den första kartbilden. Fanns det verkligen seriösa planer på att dra Essingeleden i den sträckningen?

groenis

kort historik om Essingeleden
Den var från början tänkt att sammanbinda Stockholms öar och sammtidigt så fanns Kungshattleden i sin linda på ritbordet som alla kanske vet har haft några andra namn sen dess (Dennispaketet,Norrortsleden,Förbi fart Stockholm)
Tanken med Essingeleden var att gå över Solna och komma ut vid Järva Krog om tittar vid JETmacken så ser man början på tunnelrören.
Den tunneln skulle förbinda Ekerö med Solna och Sthlm över Huvudstabron,
Problemet var att både Solna och Ekerö sa nej så då gjordes en ny sträckning över N:a Stationsgatan till Norrtull även känd bland äldre yrkesförare som de fyras ljus.
En annan sak med Essingeleden var att redan -65 så visste man att den var underdimesionerad för trafiken på -90talet
Allt detta gav andra problem för alla kommuner t.ex hamnen i Nynäshamn blev aldrig av stor sjukhuset skulle ha legar i Jordbro men eftersom 73:an inte skulle breddas för att de andra två sa nej så blev det Huddinge istället.
Tungelstaleden som skulle bli fyrfilig byggdes inte eftersom hamnen inte skulle flyttas.
Så av alla storsvulstiga planer som Hjalmar Mehr hade blev en stympad Essingeled som de ser ut i dag med förbifart enligt Amerikanska planer alla skulle inte till stockholm utan förbi

/Lennart

Simon Bertilsson

När blev Ängelholm - Ystad Rv 13, och vad hette den innan det?
Det känns lite märkligt att höra talas om en Rv 13 i Stockholm, när man är uppväxt en km utanför den lilla byn Ludvigsborg mitt i Skåne, och har korsat eller färdats via "stora vägen" (rv 13) så fort man skulle någonstans.

Ersa

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 19 oktober 2009, 02:46:21 AM
När blev Ängelholm - Ystad Rv 13, och vad hette den innan det?
Det känns lite märkligt att höra talas om en Rv 13 i Stockholm, när man är uppväxt en km utanför den lilla byn Ludvigsborg mitt i Skåne, och har korsat eller färdats via "stora vägen" (rv 13) så fort man skulle någonstans.

I kartboken från 1959 fanns det bara 14 st "riksvägar". Alla andra var länsvägar eller enskilda vägar. 1959 hette dagens Rv 13 följande.
Ängelholm - Munka Ljungby: Länsväg 64
Munka Ljungby - Klippan - Spången (Brohuset, Ljungbyhed): Länsväg 61
Spången - Röstånga: Länsväg 54
Röstånga - Höör - Hörby: Länsväg 60
Hörby - Ystad: Länsväg 36

Anders Noren

Citat från: groenis skrivet 19 oktober 2009, 02:43:08 AM
kort historik om Essingeleden
Den var från början tänkt att sammanbinda Stockholms öar och sammtidigt så fanns Kungshattleden i sin linda på ritbordet som alla kanske vet har haft några andra namn sen dess (Dennispaketet,Norrortsleden,Förbi fart Stockholm)
Tanken med Essingeleden var att gå över Solna och komma ut vid Järva Krog om tittar vid JETmacken så ser man början på tunnelrören.
Den tunneln skulle förbinda Ekerö med Solna och Sthlm över Huvudstabron,
Problemet var att både Solna och Ekerö sa nej så då gjordes en ny sträckning över N:a Stationsgatan till Norrtull även känd bland äldre yrkesförare som de fyras ljus.

Jag antar att du menar att om man står vid Jet i Huvudsta så ser man var Huvudstaleden skulle ha gått eftersom alla broar är på plats och reservatet legat kvar sedan 1960-talet. Korsningen med Huvudstagatan byggdes dock igen här om året.
Essingeledens förlängning norrut (från den halvt genomförda trafikplatsen vid Pampas upp till Järva krog) syns mig veterligen bara i gamla taxikartor och KAK-atlasar.

Anders

Niklas Bygdestam

Citat från: groenis skrivet 19 oktober 2009, 02:43:08 AM
kort historik om Essingeleden
Den var från början tänkt att sammanbinda Stockholms öar och sammtidigt så fanns Kungshattleden i sin linda på ritbordet som alla kanske vet har haft några andra namn sen dess (Dennispaketet,Norrortsleden,Förbi fart Stockholm)
Tanken med Essingeleden var att gå över Solna och komma ut vid Järva Krog om tittar vid JETmacken så ser man början på tunnelrören.
Den tunneln skulle förbinda Ekerö med Solna och Sthlm över Huvudstabron,
Problemet var att både Solna och Ekerö sa nej så då gjordes en ny sträckning över N:a Stationsgatan till Norrtull även känd bland äldre yrkesförare som de fyras ljus.
En annan sak med Essingeleden var att redan -65 så visste man att den var underdimesionerad för trafiken på -90talet
Allt detta gav andra problem för alla kommuner t.ex hamnen i Nynäshamn blev aldrig av stor sjukhuset skulle ha legar i Jordbro men eftersom 73:an inte skulle breddas för att de andra två sa nej så blev det Huddinge istället.
Tungelstaleden som skulle bli fyrfilig byggdes inte eftersom hamnen inte skulle flyttas.
Så av alla storsvulstiga planer som Hjalmar Mehr hade blev en stympad Essingeled som de ser ut i dag med förbifart enligt Amerikanska planer alla skulle inte till stockholm utan förbi

/Lennart


Jo Essingeleden som den såg ut innan Eugeniatunneln byggdes såg stympad ut. Det var ju den felande länken att tvingas köra en kort sträcka på en vanlig gata i stadstrafik som band ihop de två motorvägarna Essingeleden och Uppsalavägen. Det var ju först när Eugeniatunneln öppnades som dessa två motorvägar blev en enda motorväg istället. Men var inte Eugeniatunneln planerad redan i början på 1970-talet? Men att det var politiska saker som hindrade att den byggdes och kom att byggas först mer än 20 år senare? Jag har sett några gamla uttalanden från just Hjalmar Mehr där han uttalade sig om att han såg det som nödvändigt att sätta ihop Essingeleden och Uppsalavägen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik W

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 oktober 2009, 13:47:57 PM

Jo Essingeleden som den såg ut innan Eugeniatunneln byggdes såg stympad ut. Det var ju den felande länken att tvingas köra en kort sträcka på en vanlig gata i stadstrafik som band ihop de två motorvägarna Essingeleden och Uppsalavägen. Det var ju först när Eugeniatunneln öppnades som dessa två motorvägar blev en enda motorväg istället. Men var inte Eugeniatunneln planerad redan i början på 1970-talet? Men att det var politiska saker som hindrade att den byggdes och kom att byggas först mer än 20 år senare? Jag har sett några gamla uttalanden från just Hjalmar Mehr där han uttalade sig om att han såg det som nödvändigt att sätta ihop Essingeleden och Uppsalavägen
Mina spekulationer i ämnet: Jag tror att Essingeleden var tänkt att fortsätta norrut från Pampas (som "groenis" skriver), genom Hagalund och sedan ansluta i trakten kring Järva Krog. När Essingeleden anslöts till Norra Stationsgatan (cirka) 1971 var det ett rent provisorium.
Allt eftersom tiden gick blev det mer svårare och svårare att få ett beslut om en sträckning norrut, antagligen mest p.g.a. Solna kommuns motvilja. Då var nog inte steget långt till att istället ta i anspråk en del av gamla Norra stationsområdet och bygga västra delen av Norra Länken och Eugeniatunneln, vilka öppnades för trafik 1991. Vid det laget fanns antagligen också planer på fortsättningen av Norra Länken, som är under byggnad idag.

Anders Noren

Motorvägsringen runt innerstaden - skämtsamt kallad "riksväg 0" - var planerad på 1960-talet och stod alltså inte i något slags motsatsförhållande till förbindelsen mellan Pampas och Järva krog. I själva verket skulle Stockholmsregionen förses med ett veritabelt _nät_ av motorvägar. Lästips: "Planering för Stockholm 1923-1958" av Göran Sidenbladh.

Anders

Fredrik W

Citat från: Anders Noren skrivet 19 oktober 2009, 18:43:12 PM
/...och stod alltså inte i något slags motsatsförhållande till förbindelsen mellan Pampas och Järva krog.

Nej, kanske inte på 60-talet. Dock möjligen i slutet på 80-talet när man började bygga Norra länken.

Alexei

#27
Jag tycker att det är märkvärdigt att Essingeleden inte byggdes klart i början av 70-talet, med en "ettap 3", altingen direkt till Järva Krog eller via Nortull. Vi måste komma ihåg att oljekrisen e.t.c inte slog till förrän en bit in på 70-talet (, var det 1973?).

Själv skulle jag förorda en rak sträckning genom Solna till Järva Krog och jag misstänker också att detta var plan A.
Det intressanta är att dåvarande regering inte tvingade fram denna lösning - E4 genom Stockholm kan inte ha varit annat änn ett riks-intresse?

För övrigt, Essingeleden till Vasastan. Jag har alldrig sett eller hört talas om detta förr.
Men om man skall spekulera. Avfarten vid Lindhagen är ju rätt överdimentionerad, kanske man tänkte en "Vasagren" därifrån till Vasastaden.  Rivningarna skulle ha varit enorma (och det är nog bra en sådan hypotetisk led alldrig blev av) - men skulle dom ha betraktats som enorma det med den tidens normer?


Niklas Bygdestam

Vad jag förstått så nådde inte Essingeleden ända fram till Norra stationsgatan de allra första åren. Essingeleden öppnades 1966 men det var visst först 1970 eller 1971 som den nådde till Norra stationsgatan. Så vart slutade Essingeleden de allra första åren och vart gick E4 under den tiden från det att första etappen öppnades fram till att etapp 2 öppnats?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

JDS

Citat från: Alexei skrivet 20 oktober 2009, 20:54:25 PM
För övrigt, Essingeleden till Vasastan. Jag har alldrig sett eller hört talas om detta förr.
Men om man skall spekulera. Avfarten vid Lindhagen är ju rätt överdimentionerad, kanske man tänkte en "Vasagren" därifrån till Vasastaden.  Rivningarna skulle ha varit enorma (och det är nog bra en sådan hypotetisk led alldrig blev av) - men skulle dom ha betraktats som enorma det med den tidens normer?

Jag tror nog att man tänkte sig en tunnel genom stadshagsberget, annars hade det blivit en väldigt konstig profil på vägen.