Någon som såg Svt's reportage om förbifart stockholm?

Startat av homer, 22 oktober 2008, 21:09:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

#30
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 oktober 2008, 20:23:10 PM

Fortfarande är det så att detta Stockholmsprojekt blir väldigt dyrt och andra delar av Sverige blir tvungna att offra sig till Stockholms fördel

Och?? Storstockholm har inte en enda ny  större väg sen urminnes tider med undantag för södra länken, den stockholmsfientliga politik som S+Mp regeringen har bedrivit har knappast varit positiv för stockholms län eller länen runt omkring.

EDIT: jag rättar mig själv lite här efter kritiken under, jag menar givetvis endast vad gäller infrastrukturinvesteringar, vad gäller övrig politik är de en helt annan diskution...

JDS

Citat från: homer skrivet 23 oktober 2008, 21:12:06 PM
Och?? Storstockholm har inte en enda ny  större väg sen urminnes tider med undantag för södra länken, den stockholmsfientliga politik som S+Mp regeringen har bedrivit har knappast varit positiv för stockholms län eller länen runt omkring.

Såna här direkta citat av politiska uttalanden brukar väl ses som ganska onödiga i de flesta diskussionsforum?

homer

Citat från: JDS skrivet 23 oktober 2008, 21:15:22 PM
Såna här direkta citat av politiska uttalanden brukar väl ses som ganska onödiga i de flesta diskussionsforum?

har aldrig hört någon politiker sagt så, men visst, om någon vill censurera är de fritt fram...

den här debatten handlar väldigt mycket om politik så varför ska den inte få förekomma här?

JDS

Citat från: homer skrivet 23 oktober 2008, 21:21:58 PMhar aldrig hört någon politiker sagt så
Inte vad du kommer ihåg nä, men någonstans har du ju fått det ifrån, eller hur?  8)

Citat från: homer skrivet 23 oktober 2008, 21:21:58 PMden här debatten handlar väldigt mycket om politik så varför ska den inte få förekomma här?
Ja, varför skulle den inte få det?

Niklas Bygdestam

Citat från: homer skrivet 23 oktober 2008, 21:12:06 PM
Och?? Storstockholm har inte en enda ny  större väg sen urminnes tider med undantag för södra länken, den stockholmsfientliga politik som S+Mp regeringen har bedrivit har knappast varit positiv för stockholms län eller länen runt omkring.

Jag är inte miljöpartist och är dessutom långt ifrån vänsterpolitisk. Man behöver inte stå till väster politiskt för att tycka att det är åt helskotta att låta resten av Sverige tvingas offra sig till Stockholms fördel. Jag känner många som både är moderater och folkpartister som aldrig i livet skulle kunna ge stöd åt saker som ger Stockholm fördel och tvingar andra delar av Sverige att offra sig

Sverige är inte bara Stockholm :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

JDS

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 oktober 2008, 21:35:38 PMSverige är inte bara Stockholm

Nä, men Sverige består till ganska stor del av Stockholm! Intellektuellt sett, skulle jag subjektivt vilja säga, utgör nog Stockholm åtminstone halva Sverige, vilket nog inte är alldeles bra alla gånger heller, men värt att tänka på!

Niklas Bygdestam

Citat från: JDS skrivet 23 oktober 2008, 21:39:06 PM
Nä, men Sverige består till ganska stor del av Stockholm! Intellektuellt sett, skulle jag subjektivt vilja säga, utgör nog Stockholm åtminstone halva Sverige, vilket nog inte är alldeles bra alla gånger heller, men värt att tänka på!

Tyvärr vill en del åtminstone att vi ska tycka att Sverige är Stockholm. Det är mycket illa när det blir så :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico


Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 oktober 2008, 21:35:38 PM
Jag är inte miljöpartist och är dessutom långt ifrån vänsterpolitisk. Man behöver inte stå till väster politiskt för att tycka att det är åt helskotta att låta resten av Sverige tvingas offra sig till Stockholms fördel. Jag känner många som både är moderater och folkpartister som aldrig i livet skulle kunna ge stöd åt saker som ger Stockholm fördel och tvingar andra delar av Sverige att offra sig

Sverige är inte bara Stockholm :(

Nej, visst är inte Sverige synonymt med Stockholm utan det konstaterandet är något som du snarast själv vränger till. Däremot börjar jag undra om du duckar medvetet nu? Frågan om vem (om du läser mitt förra inlägg) som offrar vad för vem kvarstår? Skulle i alla vara trevligt att kunna få en kommentar kring kring hur du resonerar kring detta 'offrande'? 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Citat från: Nico skrivet 23 oktober 2008, 21:46:32 PM
Nej, visst är inte Sverige synonymt med Stockholm utan det konstaterandet är något som du snarast själv vränger till. Däremot börjar jag undra om du duckar medvetet nu? Frågan om vem (om du läser mitt förra inlägg) som offrar vad för vem kvarstår? Skulle i alla vara trevligt att kunna få en kommentar kring kring hur du resonerar kring detta 'offrande'? 

Jag har redan förklarat. Förbifart Stockholm är ett dyrt projekt. Någonstans måste pengarna komma ifrån. Det innebär någonstans att ett annat projekt någonstans kan tvingas vänta eller i värsta fall slopas på grund av Förbifart Stockholm

Och tyvärr finns det som redan konstaterats vissa som anser att Sverige kretsar kring Stockholm
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

homer

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 oktober 2008, 21:35:38 PM
Jag är inte miljöpartist och är dessutom långt ifrån vänsterpolitisk. Man behöver inte stå till väster politiskt för att tycka att det är åt helskotta att låta resten av Sverige tvingas offra sig till Stockholms fördel. Jag känner många som både är moderater och folkpartister som aldrig i livet skulle kunna ge stöd åt saker som ger Stockholm fördel och tvingar andra delar av Sverige att offra sig

Sverige är inte bara Stockholm :(

Med ditt resonemang verkar de ju som om Stockholm inte är värd en enda krona Asfalt

att bara ha ett stockholms hat som argument för att ALLA vägverkets pengar ska gå till övriga landet är inte seriöst

dessutom är mycket av biltulls pengarna tänka att gå till den nya förbifarten, även Stockholms stad ska gå in med många miljoner (kanske till och med miljarder-kommer inte ihåg) för att verkligen få detta genomfört, i nacka vill Nacka kommun låna ut pengar till en ny skurubro åt vägverket eftersom dem inte får några statliga pengar

Hur många kommuner utanför stockholms län tror du skulle ge vägverket sina skatte pengar bara för att få en ny väg, knappast någon, då kommuner "ute i landet" förutsätter att dem ska få pengar av vägverket förbehållningslöst

RoTe

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 oktober 2008, 22:11:45 PM
Jag har redan förklarat. Förbifart Stockholm är ett dyrt projekt. Någonstans måste pengarna komma ifrån. Det innebär någonstans att ett annat projekt någonstans kan tvingas vänta eller i värsta fall slopas på grund av Förbifart Stockholm

Och tyvärr finns det som redan konstaterats vissa som anser att Sverige kretsar kring Stockholm

Det är knappast stockholms fel att det finns ett otroligt stort underskott i vägkassan. Årligen fattas det väl ca 10 miljarder? Vet att jag läst någonstans där vägverket räknat ut att det skulle kosta x antal miljarder och ta ca 20 år att fixa vägnätet till bra skick igen. De skrev att man inte kunde göra allting på samma gång även fast man ville för då skulle man inte ha något att göra på 19 år och sedan det 20:e året få göra allting igen.

Nico

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 oktober 2008, 22:11:45 PM
Jag har redan förklarat. Förbifart Stockholm är ett dyrt projekt. Någonstans måste pengarna komma ifrån. Det innebär någonstans att ett annat projekt någonstans kan tvingas vänta eller i värsta fall slopas på grund av Förbifart Stockholm

Och tyvärr finns det som redan konstaterats vissa som anser att Sverige kretsar kring Stockholm

Nja, du förklarar egentligen inget alls. Snarare försöker du att blanda bort korten.

Alltså... fortfarande så minns jag inte riktigt var mina siffror kommer ifrån, men de har poppat upp lite nu och då under åren. Alltså återigen, om nu stockholmarna får betala mer till övriga landet än vad man får tillbaka... vari ligger orättvisan och det eventuella offrandet? Att Stockholm är stort innebär inte per automatik att vi får mer utan oftast är det nog som sagt snarast tvärtom.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Tre på en gång som motargumenterar mot mig för att de vill ha Förbifart Stockholm

Istället för att ta itu med varje enskild så återgår jag alltså till själva sakfrågan. Förbifart Stockholm skulle kosta mycket pengar. Det gynnar mest Stockholm lokalt. Det behövs pengar till andra vägprojekt men också järnvägsprojekt inom landet. I vissa fall är behovet stort. I Stockholm bör det också utredas vad det finns för andra möjligheter än just Förbifart Stockholm. Kollektivtrafiken är ett exempel som bör redas ut för att avlasta Essingeleden
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

JDS

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 oktober 2008, 22:38:28 PMTre på en gång som motargumenterar mot mig för att de vill ha Förbifart Stockholm
Inte Nico väl?


Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 oktober 2008, 22:38:28 PMIstället för att ta itu med varje enskild så återgår jag alltså till själva sakfrågan. Förbifart Stockholm skulle kosta mycket pengar. Det gynnar mest Stockholm lokalt. Det behövs pengar till andra vägprojekt men också järnvägsprojekt inom landet. I vissa fall är behovet stort. I Stockholm bör det också utredas vad det finns för andra möjligheter än just Förbifart Stockholm. Kollektivtrafiken är ett exempel som bör redas ut för att avlasta Essingeleden
Jodå, allt det där stämmer väldigt bra, men det är faktiskt mycket viktigt att satsa på projekt som gynnar just Stockholm, eftersom Stockholm är Sveriges viktigaste stad. Det som är bra för Stockholm är också bra för Sverige, för att använda en sliten men korrekt klyscha!

Nico


Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 oktober 2008, 22:38:28 PM
Tre på en gång som motargumenterar mot mig för att de vill ha Förbifart Stockholm

Istället för att ta itu med varje enskild så återgår jag alltså till själva sakfrågan. Förbifart Stockholm skulle kosta mycket pengar. Det gynnar mest Stockholm lokalt. Det behövs pengar till andra vägprojekt men också järnvägsprojekt inom landet. I vissa fall är behovet stort. I Stockholm bör det också utredas vad det finns för andra möjligheter än just Förbifart Stockholm. Kollektivtrafiken är ett exempel som bör redas ut för att avlasta Essingeleden

Jamen du duckar ju fortfarande och krånglar för att slippa svara. Om du inte har några argument så är det väl bättre att erkänna det istället för att vinkla till som att vi tydligen är taskiga som motargumenterar?!

Visst kommer Förbifarten, Västerleden eller vad man nu väljer att kalla den att kosta en del pengar och visst kommer den primärt att hjälpa Stockholmstrafiken. Frågan som kvarstår är dock varför inte Stockholm för en gångs skulle kan få lite ordentliga satsningar (i synnerhet med tanke på vad man då betalar in) tillbaka? Det väljer du som sagt att inte bemöta. Att sedan även flera andra alternativ varit uppe, utretts och förkastats har också påpekats i tråden, men även det väljer du att inte svara på? Fortfarande gäller även att en stor del av trafiken som går på Essingeleden och kanske i framtiden ännu längre ut inte ska in till stadens centrala delar varför kollektivt resande faktiskt inte alltid är den optimala lösningen, inte ens i ett storstadsområde. Redan i dagsläget har man i många fall kollektiva pendlingsresor som tidsmässigt överstiger de ute i landet och att åka kollektivt från t.ex. Solna till Nacka som jag gjort ofta på sista tiden tar faktiskt i vissa fall längre tid än att åka från Stockholm City till Uppsala, men jag antar att även det är ett faktum som du kommer att ignorera?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman