Förarkort - Nya regler vid felaktig användning

Startat av Lars-Håkan_E, 06 april 2023, 12:44:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Transportstyrelsen har beslutat att följande ska gälla om Polisen vid kontroll finner att det förarkort som används INTE tillhör chauffören.

Alltså om man kör på någon annans förarkort, jodå det förekommer även i bussbranschen att så sker, både av misstag/lathet och medvetet för att kunna köra längre tid.

Av misstag/lathet t.ex i syfte att flytta en buss eller vid provkörning typ inför reparation (bägge dessa varianter har jag själv gjort mig skyldig till)Numera så kommer Polisen att omhänderta körkortet på platsen (utan möjlighet att köra 48 timmar som i andra fall) och Transportstyrelsen kommer samtidigt att inleda en utredning om företagets/fordonsägarens trafiktillstånd.

Kan vara bra att veta att det inte enbart blir böter numera.

Alpus260SR

Det gäller att skaffa rutiner som sitter i ryggraden när det gäller förarkorten. På min arbetsplats använder vi alla alltid förarkort då vi bara kör skola och beställning.

Vid dubbelbemanning är det alltid den förare som kliver ur förarplatsen som byter båda korten i skrivaren, likaså är det hen som byter land vid passering av nationsgräns på båda korten.

Men jag märker ofta hur pass osäkra tillfälligt inlånade förare från linjesidan ofta är i hanteringen av förarkorten - här behövs mer utbildning skulle jag vilja säga.

Christer K

Bötesbelopp är från 3000 kr per förseelse max beloppet har varit 10.000 kr.

Transportstyrelsen begär in data listor från färdskrivare, och ser de fel så blir det böter i efterhand för föraren och sanktionsavgift för företaget.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Lars-Håkan_E

Att man får böter och sanktionsavgift är ju en sak, det mitt inlägg ville uppmärksamma är att man numera omhändertar förarens körkort (och givetvis det felande förarkortet) om föraren använder sig av någon annans digitalaförarkort vid en poliskontroll.

Och det förekommer att andras förarkort används medvetet, även av svenska förare inom landet.

Att riskera att bli av med körkortet är det kanske inte värt + att trafiktillståndet ifrågasätts.

DaViD^^

Tyvärr blir det ju fusk pga stela regler framför allt vid kortflytt såg att man ska flytta om bussar så har jag räknat ut att det tar 3minfrpnnman stoppar i färdskrivarkort tills man kan köra      säg att man ska flytta några bussar på området så får man kanske ta i och ur kortet 10gånger bara för att flytta några bussar.  Det är 30min väntetid bara på att sätta i och ur korten.        Nu gör vi alltid så men det är sjukt att färdskrivarna tar 3min innan dom är klara.       Enda gång det går fort är on förarkortet är nytt.    Det är där man riskerar att ta till någon annan kort för att underlätta inte för att fuska.  Utan för att få lite effektivt i kort flytt av bussar       i vårat fall är det framför allt när man ska tvätta och städa eller vid däckbyten mellan vinter och sommardäck.       Har som mest gjort 15 i och urtagnigbar ur bussar under en dag     det är mycket tid som går åt till korkade saker.    Att köra i outläge är aldrig aktuellt eftersom du måste styrka varför man kört i outläge  och då pe det lättare att använda kortet.         Sen att det fuskar för att få jobba mer hände i alla branscher  men där har vi som förare stort ansvar   vi måste säga stopp om någon ber oss göra sånna saker.      Jag har förklarat för min chef när min körtid år slut då stannar bussen där jag är.  Punkt slut jag kör inte 1min över tiden.   Det är mitt ansvar och jag som får skiten vid stop på väg.       Så när det är tight med tid så ser jag alltid till att ha någon som är beredd på att ta över.   Just nu pågår det utökad kontroll av just busstrafiken  för att se att vi följer reglerna så skab60bussar i varje region kontroleras .  Jag hoppas att vi alla sköter oss så vi slipper ökade kontroller. För det tar ofta tid i anspråk man inte har.