Automatiska utrop bussar SL

Startat av Jola00, 04 november 2022, 09:35:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jola00

Hej!

Testar att slänga ut en fråga.

Någon som vet när bussarna i Stockholm började med automatiska utrop, typ "Nästa hållplats Mariatorget" ?

Trevlig helg till alla!

/Johan

Ersa

När BussPC:n kom, vilket dock inte skedde exakt samtidigt i hela länet. Torde ha varit 2005 och 2006 om jag minns rätt. Innan dess fanns det invändiga skyltar och kanske rentav även utrop på vissa enstaka linjer, som t.ex dåvarande 640 (som idag heter 676).

IvveRivve004

#2
Om jag ska ha förstått det rätt så kom de väl första gången på blåbusslinjerna i innerstaden när de infördes, och linje 4 var den första man införde (och den infördes 1998).

Buzzlover

Vill dock klargöra vad TS menar. Eftersom utropet "Nästa [hållplats]" nu faktiskt börjats höras mer och mer på bussarna, på bussar med Buss-PC är det ju bara Hållplatsen som ropas ut.
Men! I dom nya avtalen där Buss-PC:n inte längre krävs har man nu börjat använda en ny form av "surfplatta" antingen byggd på Mobitec, Consat eller andra tillverkare. Nu är jag inte super duktig på allt det tekniska.
Plattan ser iallafall ungefär likadan ut i alla dessa nya avtal, men i Innerstan samt i vissa av Transdevs avtal har det nu börjats med "Nästa, Stadsbiblioteket" (t.ex).
Detta med "Nästa" innan är ett nytt påfund som vissa versioner av Surfplattorna har blivit utrustade med, men exempelvis Ekerö samt Märsta (där plattorna ser lite identiska ut för det otränade ögat) saknar "Nästa" i början.

Men för att svara på frågan så har "Nästa" innan hållplatsen tillkommit i år, Transdev i Norrtälje har det, Norrort kommer nog få det och Innerstan har fått det på alla dom upprustade bussarna där man ersatt Buss-PC:n med nya Surfplattan.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Jola00

Tack för bra svar. Jag arbetar på SL Kundtjänst och får många frågor från intresserade resenärer. Frågor som rör historik kan vara lite "trickiga" att besvara.
/Johan

Carl

#5
Automatiska utrop på bussar i Stockholm började ännu tidigare än när blåbusslinjerna infördes.

Först ut var dåvarande linje 54 som var föregångaren till dagens linje 4 (när automatiska utrop infördes körde 54:an N Hammarbyhamnen-Skanstull-som dagens 4-Odengatan-Roslagsgatan-Birger Jarlsgatan-Kungstensgatan-Karlavägen-Radiohuset). Jag minns inte exakt när de automatiska utropen på 54:an började, men jag har för mig att det var 1990 eller möjligen 1991. I samband med det infördes även realtidsinformation på vissa hållplatser på 54:an.

När 54 gjordes om till blåbuss 4 i augusti 1998 följde tekniken med de automatiska utropen med och realtidsinformation infördes på nästan alla hållplatser. Denna standard fanns sedan på alla blåbusslinjer i innerstaden vartefter de startade (3:an i mars 1999, 1:an i oktober 1999 samt 2:an i juni 2004). För blåbusslinjerna användes ett system som jag har för mig hette Init, och jag tror att det var samma system som användes på gamla 54:an.

Dåvarande 640 (alltså nuvarande 676) fick automatiska utrop i samband med att den blev blåbusslinje i augusti 2000. För den linjen styrdes programvaran med utropen via Thoreb-panelen (som på övriga linjer användes bl a för skyltningen av bussen). Även bussarna som var stationerade i Råsta (och kanske ytterligare någon eller några depåer?) fick automatiska utrop någon gång under 2001-2003, och jag har för mig att Thoreb-panelen användes även där. Systemet som användes via Thoreb-panelen var av enklare modell där föraren var tvungen att aktivera utropen när bussen stod på starthållplatsen. Därefter utgick systemet enbart från hur långt bussen rullade. Init-systemet använde även positionering via GPS och i det systemet räckte det med att ange omloppsnummer i samband med att man tog ut bussen från depån. Sedan skötte sig systemet för det mesta under hela omloppet utan att föraren behövde göra något.

För övriga linjer i Stockholm (både i och utanför innerstan) dröjde det tills buss-PC införts innan de fick automatiska utrop.

Ersa

Detta har ju inte med frågan att göra egentligen, men jag minns att systemet med utrop via Thoreb C90 fanns på
alla tätortslinjer i Östersunds stadstrafik (AB Jämtlandsbuss) redan 1995, och då var det relativt nyligen infört. Så tekniken fanns redan då, men automatisk hållplatsreglering fanns såklart inte. Så föraren fick korrigera bakåt manuellt om det inträffat visst hjulspinn mellan hållplatserna vid halt väglag.

Ola Å

Har för mig att 670 fick automatiska utrop samtidigt som den blev blålinje, utropen gjordes faktiskt av en tidigare kollega som hette Marianne, hon hade en mycket bra röst.

Bussfanatikern

Dåvarande SLT i Sörmland införde Thoreb C-90 med automatiska utrop samt en invändig skylt som visade nästkommande hållplatser på prov redan 1993.
Det installerades då på den första Scania CN 113 MaxCI som köptes in till Eskilstuna.
Året därpå köpte nybildade Näckrosbuss in ytterligare tre Scania CN 113 MaxCi till Eskilstuna och även dessa fick systemet installerat på prov.
Det togs dock ur bruk 1995 på grund av ständiga tekniska problem och att förarna tröttnade på att så ofta behöva synkronisera hållplatsutropet när hjulen spann loss på isiga vintervägar.
Därför så levererades Eskilstunas sista inköpta Scania CN 113 MaxCi utan detta system och utan Thoreb C-90.