En dag på Jarlaplan....

Startat av Viking, 12 maj 2009, 07:29:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: Verspieder skrivet 13 maj 2009, 09:02:42 AM
När byggdes husen mitt på torget?

Vill ha det till att Jarlaplan först fungerade som en park bra länge och började bebyggas först, i samband med att man började att 'förtäta' innerstan, en bit in på 90-talet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Carl W

Citat från: Nico skrivet 14 maj 2009, 07:01:56 AM
Vill ha det till att Jarlaplan först fungerade som en park bra länge och började bebyggas först, i samband med att man började att 'förtäta' innerstan, en bit in på 90-talet.

Var det inte en parkeringsplats?

Nico


Kan det oxå mycket väl ha varit eller en blandning därav. Vill ha det att det fanns en del buskar, bänkar osv. och att det var en öppen plats.

Konstigt hur lite man ibland minns. Passerade där nästan dagligen i jobbet, men hur det verkligen såg ut tänkte jag liksom aldrig på.  ::)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

När bussarna försvann så blev det väl efter ett tag en blandning av park och parkeringsplats som senare (senare halvan av 90-talet?) bebyggdes med den fastighet som nu skiljer Karlavägen och Birger Jarlsgatan åt.
Dock vill jag minnas att platsen förblev oförändrad i något/några år innan man anlade parkeringsplatsen där.
//Fredrik

621

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 15 maj 2009, 08:48:24 AM
När bussarna försvann så blev det väl efter ett tag en blandning av park och parkeringsplats som senare (senare halvan av 90-talet?) bebyggdes med den fastighet som nu skiljer Karlavägen och Birger Jarlsgatan åt.
Dock vill jag minnas att platsen förblev oförändrad i något/några år innan man anlade parkeringsplatsen där.
//Fredrik


Husen på Jarlaplan stod klara runt 1994-95 vad jag minns.