Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: buskörare skrivet 22 november 2020, 18:09:35 PM

Titel: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
Skrivet av: buskörare skrivet 22 november 2020, 18:09:35 PM
Jag blev lite nyfiken när jag läste om miljözonen som "drabbar" Valhallavägen från nästa år. Sitter och funderar på hur det drabbar våra bussar. Mig veterligen är det bara MAN som har Euro6 hos oss. Tydligen ska bussar av årsmodell 2013 få köras hela nästa år också, trots att det är euro5 i dom. Men våra VDL står som årsmodell 2012 i Transportstyrelsens fordonsuppgifter.
Betyder det att alla norrorts bussar utom MAN förbjuds köra på Valhallavägen från nästa år? Nån som har lite koll?




EDIT: Rubriken korrigerad/utökad så det tydligt syns att tråden gäller två trafikområden och deras två berörda miljözoner. /Admin
Titel: SV: Miljözon Stockholm och norrorts bussar
Skrivet av: homer skrivet 22 november 2020, 20:17:56 PM
Om det är Euro 5 så ja, då blir de stopp.

Valhallavägen har för övrigt alltid legat inom miljözonen som inte är något nytt påfund för tung trafik, nu har dock datumet för att porta alla fordon som inte uppfyller Euro 6  kommit.

(rättar mig själv, Vallhallavägen har kanske legat utanför miljözonen innan norra länken fanns?
Titel: SV: Miljözon Stockholm och norrorts bussar
Skrivet av: B10M skrivet 22 november 2020, 20:39:36 PM
Dubbeldäckarna på linje 676 är också Euro 5 enligt transportstyrelsen.
Titel: SV: Miljözon Stockholm och norrorts bussar
Skrivet av: homer skrivet 22 november 2020, 20:45:49 PM
Just vad gäller dubbeldäckarna antar jag att Nobina får hosta upp vad de kostar att konvertera till Euro 6, hur ska man annars lösa det? det blir spännande att se.
Titel: SV: Miljözon Stockholm och norrorts bussar
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 22 november 2020, 21:30:08 PM
Man kanske gör undantag för sträckan Roslagstull-Östra Station p g av bussbolagens problem...
(Hur är det med Arrivas bussar som utgår från"nerifrån stan")/Ulf
Titel: SV: Miljözon Stockholm och norrorts bussar
Skrivet av: Fredde skrivet 22 november 2020, 22:15:15 PM
Känns inte skäligt att undanta vissa företag pga deras problem...
Titel: SV: Miljözon Stockholm och norrorts bussar
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 22 november 2020, 22:24:02 PM
Det lär inte bli några undantag, då måste man kanske bevilja undantag även till Medborgarplatsen, Fridhemsplan och Vattugatan och det är staden förmodligen inte intresserad av.
Gissningsvis får entreprenörerna således själva stå för uppgradering till Euro 6 på de bussar som behövs.
Jag gissar att staden och möjligen även TF  kan hänvisa till att det varit känt från början att bussarna inte skulle klara miljözonen hela avtalsperioden.
Gas- och etanoldrivna bussar får dock fortsätta gå i miljözonen ett tag till, men det hjälper nog inte Nobina och Arriva så mycket.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Miljözon Stockholm och norrorts bussar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 22 november 2020, 22:42:56 PM
Fordon som är registrerade under 2013 och är klassade för Euro 5 får genom 8 års regeln användas under 2021, fordon registrerade under 2014 (nu någon har Euro 5:or från det året) får användas under 2022.

Är fordonet däremot registrerat under 2012 och tidigare är det 2020 som gäller för en Euro 5:a

Titel: SV: Miljözon Stockholm och norrorts bussar
Skrivet av: homer skrivet 22 november 2020, 23:19:00 PM
Det som blir speciellt är ju att de 4 trafikområden som nu befinner sig i någon form av Limbo i och med avbrutna upphandlingar alla kör ganska mycket trafik innanför miljözonen men alla områden har en gammal vagnpark.

I det normala tillståndet hade vi ju redan haft ett svar på vem som vunnit  och troligen skulle nya bussar redan vara beställda.

Trafikstarten för alla 4 området var ju dock inte planerad förrän till nästa sommar så någonstans borde ju Både Nobina, Arriva och Keolis ha räknat med att de skulle vara minst 1 halvår som deras bussar inte skulle få köras inom zonen


Vad gäller Keolis så har dom många gasbussar i båda avtalet och kan så klart skapa omlopp som enbart eller till mycket stor del får köra dessa linjer, även en del Etanolbussar finns väl också kvar i både Nyboda och Eriksberg, 700 linjerna till Fridhemsplan köpte ju Keolis nya Ledbussar till för några år sedan så dessa får ju fortsätta köra.

Arriva har ju nyligen beställt ganska mycket nya MAN till bla 670 så problemet borde väl inte vara jättestort för dem eller?

Nobina får väl om dom nu vill fortsätta köra dubbeldäckarna konvertera samtliga eller helt enkelt köra med vanliga boggi eller ledbussar för sådana finns väl att flytta runt inom firman? tex skulle man ju kunna flytta dubbeldäckarna till Tyresö (till Gullmarsplan behövs inte Euro 6) och flytta Tyresös blåa Scania Citywide ledbussar som har Euro 6)till Norrtälje.

Titel: SV: Miljözon Stockholm och norrorts bussar
Skrivet av: buskörare skrivet 23 november 2020, 04:22:18 AM
Även om vi har flera blå MAN, så har vi fortfarande kvar 11 B9:or (som enligt rykten ska bort innan nyår) och strax över 10 Scania. Så fortfarande är problemet stort vad jag kan se. Sen är det inte bara 670 som går där, utan även trängsellinjerna 624C, 628 C, 608 och 680. Som tjänsterna ser ut nu, måste det gå kortvagn på vissa 680 eftersom samma buss kör 681 på samma omlopp och den linjen har viktgräns.
Jag tvivlar inte på att Arriva och Nobina har koll på grejerna, men är nyfiken på hur det verkligen ser ut.
Titel: SV: Miljözon Stockholm och norrorts bussar
Skrivet av: buskörare skrivet 23 november 2020, 12:02:54 PM
Tydligen ska Arriva uppgradera ett antal bussar.
Titel: SV: Miljözon Stockholm och norrorts bussar
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 23 november 2020, 14:19:16 PM
Ironiskt nog får entreprenörerna i Stockholmstrafiken nu uppgradera bussar som tidigare byggts om från etanol till diesel (RME/HVO) som kunnat gå i miljözonen utan uppgradering om de fortfarande gått på etanol. Å andra sidan är kostnaden för uppgradering av dieselmotorerna lägre än kostnaden för att köra på etanol.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Miljözon Stockholm och norrorts bussar
Skrivet av: Walter skrivet 23 november 2020, 14:41:24 PM
Visste man inte om tidpunkten för stopp för Euro5 när avtalet upphandlades?
Titel: SV: Miljözon Stockholm och norrorts bussar
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 23 november 2020, 14:46:08 PM


Citat från: homer skrivet 22 november 2020, 23:19:00 PM
Det som blir speciellt är ju att de 4 trafikområden som nu befinner sig i någon form av Limbo i och med avbrutna upphandlingar alla kör ganska mycket trafik innanför miljözonen men alla områden har en gammal vagnpark.

I det normala tillståndet hade vi ju redan haft ett svar på vem som vunnit  och troligen skulle nya bussar redan vara beställda.

Trafikstarten för alla 4 området var ju dock inte planerad förrän till nästa sommar så någonstans borde ju Både Nobina, Arriva och Keolis ha räknat med att de skulle vara minst 1 halvår som deras bussar inte skulle få köras inom zonen


...
Nobina får väl om dom nu vill fortsätta köra dubbeldäckarna konvertera samtliga eller helt enkelt köra med vanliga boggi eller ledbussar för sådana finns väl att flytta runt inom firman? tex skulle man ju kunna flytta dubbeldäckarna till Tyresö (till Gullmarsplan behövs inte Euro 6) och flytta Tyresös blåa Scania Citywide ledbussar som har Euro 6)till Norrtälje.

Coronaviruset kanske gör att det är så få som reser med 676 att det går att köra med vanliga boggi- och ledbussar, men i normalfallet lär det bli svårt att ersätta dubbeldäckarna med mindre bussar.

Jag har för mig att det har skrivits här på forumet att dubbeldäckarna dessutom är bundna till just Norrtälje vilket gör det svårt att byta ut dem mot andra bussar även om det rent teoretiskt kanske skulle gå att byta med exempelvis Upplands dubbeldäckare som troligen inte behöver Euro 6, men då kanske det finns andra krav som sätter käppar i hjulen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Miljözon Stockholm och norrorts bussar
Skrivet av: homer skrivet 23 november 2020, 15:46:18 PM
SL hade väl inte krav på dubbeldäckare i upphandlingen E19B eller vad nu norrtälje kallades 2011, men så klart att kravet kan ha skrivits in senare...
Titel: SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 24 november 2020, 12:58:41 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 november 2020, 14:46:08 PM
Jag har för mig att det har skrivits här på forumet att dubbeldäckarna dessutom är bundna till just Norrtälje vilket gör det svårt att byta ut dem mot andra bussar även om det rent teoretiskt kanske skulle gå att byta med exempelvis Upplands dubbeldäckare som troligen inte behöver Euro 6, men då kanske det finns andra krav som sätter käppar i hjulen.

Samma krav på Euro 6 introduceras samtidigt i miljözonen Uppsala, så alla berörda UL-bussar, inklusive alla gula dubbeldäckare, samt alla fordon på SL 677 måste vara Euro 6 från och med nyårsdagen 2021. Ytterst få dispenser har beviljats i Uppsala, förutom något som gäller ett begränsat antal fordon fram till juni 2022. Antagligen för att klara sig fram till sin egen stora UL-upphandling.
Dock har man planerat och arbetat med konverteringen av ett flertal gula UL-bussar ett tag nu, från Euro 5 till Euro 6.
Titel: SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 24 november 2020, 17:22:20 PM
När man talar om dispenstrollen, står de i farstun.
Nu kom beskedet att "SL-trafiken får dispens att köra i miljözonen fram till 6 juni 2021". Exakta detaljer ännu okänta, och jag kan inte uppge källa via weblänk ännu.

Frågan är vad som händer efter dess. Blir det att konvertera alla berörda bussar under detta halvår nu, för att kunna köra vidare fram tll 2022, om upphandlingarna för de bägge trafikområdena dröjer.
Titel: SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
Skrivet av: buskörare skrivet 24 november 2020, 17:58:32 PM
Jag undrar varför man inte redan satt igång konverteringen? Känns som att de förlitat sig på en dispens, kanske pga upphandlingarna. Inget lär ju ändrat sig till juni, skulle Transdev trots allt ta över, så lär det bli svårt för dom att hinna det till juni oavsett.
Titel: SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
Skrivet av: igel skrivet 24 november 2020, 20:47:26 PM
Om jag inte minns fel ska Transdev ha rätt till 8 månaders förberedelsetid, antar att det räknas från att det är säkert att de får anbuden. Så något övertagande till 6 juni lär det inte bli.
Titel: SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
Skrivet av: homer skrivet 24 november 2020, 21:51:03 PM
Citat från: Ersa skrivet 24 november 2020, 17:22:20 PM
När man talar om dispenstrollen, står de i farstun.
Nu kom beskedet att "SL-trafiken får dispens att köra i miljözonen fram till 6 juni 2021". Exakta detaljer ännu okänta, och jag kan inte uppge källa via weblänk ännu.

Frågan är vad som händer efter dess. Blir det att konvertera alla berörda bussar under detta halvår nu, för att kunna köra vidare fram tll 2022, om upphandlingarna för de bägge trafikområdena dröjer.

Står ju på Stockholms stads hemsida att dom inte beviljar några despenser för miljözonen alls. så detta låter ju lite anmärkningsvärt
Titel: SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 24 november 2020, 22:28:24 PM
Jag håller med om att det låter lite märkligt. Vi får se vems vilja som går igenom till slut, vem som utfärdat olika eventuell dispenser, och vems uppgifter som kommer att stämma i slutändan. Det är ju inte så lång tid kvar innan facit kommer.
Titel: SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 25 november 2020, 00:17:15 AM
Citat från: igel skrivet 24 november 2020, 20:47:26 PM
Om jag inte minns fel ska Transdev ha rätt till 8 månaders förberedelsetid, antar att det räknas från att det är säkert att de får anbuden. Så något övertagande till 6 juni lär det inte bli.

Jag skulle vilja påstå att vinnande operatör helst borde få tolv månader på sig för att förbereda sig, för att det ska bli riktigt optimalt. Speciellt om det rör sig om bägge trafikområdena, med gott om nya dubbeldäckare och flera euro6-linjer.
Titel: SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
Skrivet av: igel skrivet 25 november 2020, 07:22:42 AM
Det var ju ungefär tolv månader från det tänkta datum då tilldelningsbeslutet skulle ha kommit och till trafikstarten.
Titel: SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
Skrivet av: Kvarne skrivet 25 november 2020, 07:39:19 AM
Dispens stämmer och det gäller fram till det datum Ersa skriver.
Titel: SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
Skrivet av: Walter skrivet 25 november 2020, 10:46:13 AM
Frågan är ju hur kostnaden gällande konvertering för tiden efter den egentliga avtalsslutet och fram tills datum då nytt avtal börjar. Entreprenörerna kan ju hävda att konvertering inte skulle behövts i den egentliga avtalstiden med dispens fram till juni 2021, men nu när avtalen förlängs behövs det om inte dispenserna förlängs.
Titel: SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
Skrivet av: buskörare skrivet 25 november 2020, 10:49:52 AM
Dispensen gavs väl föst igår? Så egentligen skulle ju alla ha konverterats innan avtalstiden tog slut. Om man inte räknar på 8 år från januari som väl egentligen skulle gällt för E35 om man inte skjutit på det till april.
Titel: SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
Skrivet av: Walter skrivet 25 november 2020, 11:50:31 AM
Visst men kan ändå skilja i antalet bussar som behöver konverteras för 6 mån trafik jämfört med xx månader. Några vagnar kan ju kasta in handduken efter sex månader.
Titel: SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
Skrivet av: homer skrivet 25 november 2020, 16:04:46 PM
Så de kommer alltså bli en generell dispens för SL bussar på 6 månader? Då uppstår ju några  funderingar...

varför ? och vad kommer t ex lastbilsnäringen  tycka om att bussar får dispens men inte lastbilar.  det här känns bara som att skjuta på problemet, de kommer ju behövas åtgärnas till sommaren iallafall,  kan de vara så illa att bussbolagen inte varit medvetna om detta?
Titel: SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
Skrivet av: igel skrivet 25 november 2020, 17:07:31 PM
När inkluderades Valhallavägen i miljözonen, var det när Norralänken öppnades?
Titel: SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
Skrivet av: Nico skrivet 25 november 2020, 18:01:30 PM
Gällde väl redan söder om korsningen med Lidingövägen. Däremot kom väl resten till just när Norra länken öppnades.
Titel: SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
Skrivet av: Ola Å skrivet 25 november 2020, 20:05:16 PM
I Stockholm Sydväst tror jag att ett antal Scanior byggts om för att klara Euro 6 kraven.
Titel: SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 25 november 2020, 23:17:50 PM
Citat från: Nico skrivet 25 november 2020, 18:01:30 PM
Gällde väl redan söder om korsningen med Lidingövägen. Däremot kom väl resten till just när Norra länken öppnades.

Precis. Man kunde då köra med äldre fordon längsmed Valhallavägen, förbi Tekniska högskolans bussterminal, fram till Lidingövägen, och där ta vänster ut mot Värtahamnen, Frihamnen och Lidingö.