Huvudmeny

Vägkvalitet Danmark

Startat av Fredrik W, 27 juli 2018, 17:19:11 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

BSB101

Citat från: Ersa skrivet 05 augusti 2018, 19:58:54 PM
Man kan ju hoppas att missnöjet inte är så stort i verkligheten, ja. Men den enorma bitterheten man märker mellan valen är ju ändå högintressant, då man jämför den med valresultaten.
Visst men i Solna, som detta fall handlade om, verkar man i stort vara nöjda med den politik som förs.

Nico

Citat från: BSB101 skrivet 07 augusti 2018, 16:35:04 PM
Visst men i Solna, som detta fall handlade om, verkar man i stort vara nöjda med den politik som förs.

Som jag skrev tidigare i tråden så finns det andra företeelser som har företräde för de av oss som röstar lokalt i Solna... liksom att vi alla är individer och röstar därefter. Att inte trafikfrågor som gatustandard står högst på agendan vid valen kan man dock inte bara tolka som att alla är tillfreds med läget.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik W

Citat från: BMJ skrivet 05 augusti 2018, 14:59:27 PM
Precis som andra redan skrivit är slitaget av dubbdäck inte på långa vägar lika stort i Danmark som i Sverige. Dessutom är klimatet mildare, inte samma påverkan från tjälskador...........

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Ja tyvärr används dubbdäck i alltför stor utsträckning i Sverige, vilket sliter onödigt mycket på beläggningen.
Vad gäller tjälskador så tänkte jag på skillnaden Själland/västra Skåne. Klimatet är ju i det närmaste identiskt.

BSB101

Citat från: Nico skrivet 07 augusti 2018, 19:06:41 PM
Som jag skrev tidigare i tråden så finns det andra företeelser som har företräde för de av oss som röstar lokalt i Solna... liksom att vi alla är individer och röstar därefter. Att inte trafikfrågor som gatustandard står högst på agendan vid valen kan man dock inte bara tolka som att alla är tillfreds med läget.
Visst, som jag skrivit innan tycker tillräckligt många i Solna att vägstandarden är tillräckligt bra för att detta inte ska vara en prioriterad fråga. Med andra ord kan det inte vara allt för dålig?

Nico

Jo, enligt de kriterier som gäller för vägstandard så är den dålig. Politiskt sett så blir det dock ingen större fråga då det finns annat som är mera trängande.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

BSB101

Citat från: Nico skrivet 08 augusti 2018, 18:08:53 PM
Jo, enligt de kriterier som gäller för vägstandard så är den dålig. Politiskt sett så blir det dock ingen större fråga då det finns annat som är mera trängande.
Kriterierna sätter medborgarna och i detta fall anser man att vägarna inte är en politiskt het fråga och att andra frågor väger tyngre.

Nico

Citat från: BSB101 skrivet 10 augusti 2018, 01:38:19 AM
Kriterierna sätter medborgarna och i detta fall anser man att vägarna inte är en politiskt het fråga och att andra frågor väger tyngre.

Vilket i sak bara är en omformulering av det jag själv skrev ovan. Känns lite som du börjar få slut på argument både i denna tråd liksom i andra trådar där du börjar jämföra äpplen med päron.

Då du alltmer börjar framstå som ett troll så kommer jag att avstå från vidare polemik med dig. Lämnar därmed walk over i debatten.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Citat från: BMJ skrivet 05 augusti 2018, 14:59:27 PM
Precis som andra redan skrivit är slitaget av dubbdäck inte på långa vägar lika stort i Danmark som i Sverige. Dessutom är klimatet mildare, inte samma påverkan från tjälskador.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk



Nja, mildare klimat vill jag inte påstå att det är. Att Danmark i snitt har mildare klimat än Sverige är en sak, då bland annat Lappland då räknas med. Men Malmö och Helsingborg har ju samma klimat som Köpenhamn och Helsingör. Skåne och Själland har lika klimat och risken för tjälskador blir densamma.

Så detta är istället en fråga om underhåll.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredrik W skrivet 27 juli 2018, 17:19:11 PM
Nyss hemkommen från bilsemester i Danmark. Det är förbryllande hur vägstandarden kan skilja sig så mycket beroende på vilken sida av sundet man är. I Danmark är motorvägar och övriga huvudvägar släta och jämna och av generellt hög klass. Fullt jämförbara med vägarna i länder som t ex Nederländerna. Men så fort man kommer över Öresundsbron så blir det annorlunda. Redan på Yttre Ringleden så är asfalten sämre, direkt obehaglig att köra på. Dessutom är vägen mer ojämn. Kör man vidare norrut på E6/E20 är det likadant. Hur kan det vara sådan skillnad? Klimat och förutsättningar i övrigt är ju i det närmaste identiska. Jag förstår inte.


Jag förstår hur du menar men tycker inte alls att det är så konstigt. Jag har sett mycket större kontraster över gränser än den är mellan Sverige och Danmark.

Givetvis blir klimat och många förutsättningar likadana vid en gräns mellan två länder. Men man kan ändå märka en stark kontrast när man passerat gränsen. Medan vägstandarden är bra i det ena landet kan den vara miserabel i det andra landet osv. Det kan också förekomma vid gränser att man ser hur levnadsstandarden kan skilja sig mycket med. Rena och fina hus på den ena sidan gränsen som visar på en välmående befolkning, medan det på den andra sidan kan husen vara rentav fallfärdiga.

Jag kör ofta mellan Uppsala och Hamburg via Stockholm, Nyköping, Norrköping, Jönköping, Helsingborg, Malmö, Köpenhamn, Nyborg, Odense, Kolding och Flensburg. Just mellan Sverige och Danmark tycker jag ändå att motorvägen är i snarlikt skick på båda sidor sundet. Det är längre inåt i Sverige motorvägen blir sämre i Sverige än i Danmark.

På andra håll i Europa kan det vara enorma kontraster, trots att det är en motorväg man följer på båda sidor om gränsen. På ena sidan är motorvägen fräsch, på andra sidan är beläggningen i dåligt skick. Dessemellan är man tacksam bara för att det ändå är en motorväg man följer även i nästa land och inte bara en landsväg. Att båda länderna ändå håller motorvägsstandard, trots olika underhåll av densamma.

Ibland visar underhållet på motorvägen rätt mycket om att man kommer in i ett fattigare land när man då märker att motorvägen blir sämre. Men det inte långt ifrån alltid som intrycken blir rättvisa.

Följer man E36 från Berlin och österut så är det en motorväg som går vidare över gränsen till Polen och fortsätter på polsk sida till Legnica. Men medan motorvägen på den tyska sidan ser ut som en normal tysk motorväg så är den på den polska sidan närmast gränsen helt miserabel. Men bara de första milen. Därefter är den nyrenoverad och mycket finare än i Tyskland. Här har polackerna inte prioriterat delen närmast gränsen, de motiverar med att delar mer inåt landet har mer trafik. Men visst, ett motorvägsavsnitt vid gränsen är ju trafikanternas första intryck av landet, och i Polens fall blir det ju fel här.

Men som sagt var, i fallet mellan Tyskland och Polen är det motorväg man följer på båda sidor om gränsen och man är tacksam för detta.

Annat är det när det på ena sidan gränsen är motorväg och på den andra sidan bara landsväg. Att man i det ena landet när man närmar sig gränsen kör på en gammal smal landsväg av uråldrig standard. Slingrig, smal osv. Sedan kommer man till gränsen till nästa land och plötsligt när man precis kommit över på andra sidan så kör man på en riktig motorväg. Då är det kontraster. Dessa passager som ser ut så här har de senaste åren blivit allt mer ovanliga i Europa idag. Det är inte så många kvar, man bygger bort de bit för bit. E68 mellan Ungern och Rumänien var på detta sätt till 2015 då man i alla fall öppnade motorväg från Ungern och sedan fortsätter några mil in i Rumänien, även om det ännu är långt kvar innan denna motorväg når Bukarest, vilket är målet.

Men vill man uppleva en motorväg som tar slut vid gränsen för att bli landsväg på andra sidan så kan man ta E40 mellan Polen och Ukraina. Hela den polska delen är motorväg som går fram till gränsen. På ukrainsk sidan fortsätter vägen först som en fyrfältsväg som ser ut som en motorväg, men bara ett par enstaka kilometer efter gränsen. Därefter när bebyggelsen tar slut blir vägen en gammal landsväg med en standard som känns mycket avlägsen från motorväg eller motortrafikled.

Sverige och i Danmark då: Man har byggt ut ovanligt bra med motorväg alldeles vid Öresund. På vardera sidan om sundet går det varsin motorväg. Den ena från Köpenhamn till Helsingör och den andra från Malmö till Helsingborg och vidare mot Göteborg. Och så givetvis motorvägen över Öresundsbron som binder ihop dels dessa två motorvägar men även fler. Så här har man byggt ut bra genom åren. Dessutom har svenskarna och danskarna verkligen gått in för att motorvägarna ska hålla ihop i ett gemensamt system i området.

Så jag tycker att Sverige än i Danmark har lyckats bra i gränsområdet. Att motorvägarna på varsin sida om gränsen underhålls lite olika får man leva med, men så är det ju i hela Europa vid gränser.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik W

Jag hävdar ändå att det är tydligt lägre kvalitet på både motorvägar och landsvägar i Skåne än i Danmark. Visst, det finns alltid exempel där det är värre/större kontraster men nu gällde det ju Danmark och Sverige (Skåne). Förutom identiskt klimat så har man ungefär samma levnadsstandard, skattetryck, biltäthet, liknande historisk bakgrund o.s.v. Att t ex Polen har sämre vägar än Tyskland är inte konstigt. Betydligt lägre levnadsstandard, samt att landet var en kommunistisk diktatur tills för ca 30 år sedan. Helt irrelevant jämförelse.


David M

Citat från: Fredrik W skrivet 27 augusti 2018, 13:12:40 PM
Jag hävdar ändå att det är tydligt lägre kvalitet på både motorvägar och landsvägar i Skåne än i Danmark. Visst, det finns alltid exempel där det är värre/större kontraster men nu gällde det ju Danmark och Sverige (Skåne). Förutom identiskt klimat så har man ungefär samma levnadsstandard, skattetryck, biltäthet, liknande historisk bakgrund o.s.v.

Vet inte om jag skulle säga att kvalitén på vägarna skiljer sig mellan SE och DK om man tittar till beläggningen. Däremot standarden i form av utbyggnad, förbifarter av samhällen osv skiljer sig: Danskarna har satsat betydligt mer på det sista. I Danmark fortsätter man att bygga ut motorvägsnätet både på Jylland och Själland trots att det ursprungliga målet att bygga ett "motorvejs-H" i landet är färdigbyggt sedan ett decennium tillbaka för att ta ett exempel medan det saknas en hel del svenska motorvägssträckor på E4:an, E22:an, E18 m.m. innan det "grundläggande" svenska motorvägsnätet är klart (samt en del förbifarter på det svenska stamvägnätet).