MalmöExpressen, 24 meter långa Van Hool i ny nyans

Startat av Walter, 14 maj 2013, 13:26:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

AL

Roligt att Skånetrafiken konstaterar att det är ett unikt koncept som inte finns någon annanstans i Sverige... Uppenbarligen har man aldrig hört talas om linje 16 i Göteborg...  ::)

Staffan Sävenfjord

Citat från: AL skrivet 14 maj 2013, 13:49:36 PM
Roligt att Skånetrafiken konstaterar att det är ett unikt koncept som inte finns någon annanstans i Sverige... Uppenbarligen har man aldrig hört talas om linje 16 i Göteborg...  ::)

De menar förstås att Malmö-Expressen är ett nytt koncept som inte finns någon annanstans i Sverige - eller världen.  :P

Jag gillar dock den gröna färgen. Påminner om den som finns i Malmö innan länstrafiken.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Ja på pressbilderna är det nästan lite Scania 111 grönt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

virtual1

Citat från: Walter skrivet 14 maj 2013, 16:13:27 PM
Ja på pressbilderna är det nästan lite Scania 111 grönt.

???? - Så du menar att alla Scania 111 från fabrik var gröna?????

Ted Selander

Citat från: virtual1 skrivet 14 maj 2013, 19:18:41 PM
???? - Så du menar att alla Scania 111 från fabrik var gröna?????

Så kan man också välja att missförstå en skåning. De var åtminstone gröna vid leverans till MSS/ML, liksom CR76:orna, och generationerna före dem. Tråden är väl kvar i Malmö?

Håller med Staffan om färgen på MalmöExpressen, jag tycker den ser piggare ut än dagens kulör.

Walter

Citat från: virtual1 skrivet 14 maj 2013, 19:18:41 PM
???? - Så du menar att alla Scania 111 från fabrik var gröna?????


Nej naturligtvis inte, det säger ju sig självt att det inte var så. Ted har redan förtydligat vad jag menade.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Hur många ska man ha?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 14 maj 2013, 13:30:50 PM
Ser mer ut som spårvagn än en buss..

Den ser mestadels ut som en vanlig BRT-buss, precis som BRT-bussarna från t.ex Solaris och Volvo också gör. Inget man reagerar mycket på numera.

Sen får väl varenda stad i världen som introducerar BRT kalla lösningen för "helt unik" om de vill, men det lurar nog ingen längre. ;)

Cyklisten

Men CNG-BRT är väl inte så vanligt än så länge ;) Men jag trodde att de ville bygga en spärväg på samma sträcka, så nu låter det skummt.

virtual1

Citat från: Walter skrivet 14 maj 2013, 20:28:27 PM

Nej naturligtvis inte, det säger ju sig självt att det inte var så. Ted har redan förtydligat vad jag menade.

Säger sig självt??? Varför gör det det? Malmö är väl inte enda staden i Sverige som haft CR111:or????? Men nu kom ju förklaringen oavsett.

Walter

Citat från: Cyklisten skrivet 14 maj 2013, 22:52:12 PM
Men CNG-BRT är väl inte så vanligt än så länge ;) Men jag trodde att de ville bygga en spärväg på samma sträcka, så nu låter det skummt.

Man har långt gångna planer på spårväg i Malmö, samrådshandling finns nu ute. Dessa bussar ska ju hjälpa till fram till det spårvägen finns på plats. Blir det ingen spårväg får man nog införa denna typ av BRT lösning på fler linjer.

Spårväg ska ju dessutom komma till Lund och Helsingborg om man ska tro på planerna. När dessa bussar börjar trafikera linje 5 får den ny dragning jmf med idag så linjenätet kommer att förändras en del mot idag.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Anders Noren

Citat från: AL skrivet 14 maj 2013, 13:49:36 PM
Roligt att Skånetrafiken konstaterar att det är ett unikt koncept som inte finns någon annanstans i Sverige... Uppenbarligen har man aldrig hört talas om linje 16 i Göteborg...  ::)

De kanske menar att linje 5 kommer att få en unikt hög grad av egna körfält och signalprioritering? (Jag vet inte, jag bara spekulerar.)

Adrian Langemar

Citat från: virtual1 skrivet 14 maj 2013, 22:52:29 PM
Säger sig självt??? Varför gör det det? Malmö är väl inte enda staden i Sverige som haft CR111:or????? Men nu kom ju förklaringen oavsett.
Det säger sig självt eftersom tråden handlar om Malmö.