Varför all denna "lyx"? (SL)

Startat av 5783, 22 augusti 2011, 20:31:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

5783

Idag har jag varit ute på en riktig tokresa i SL-land. En sådan där resa som jag brukade jag göra förr i tiden när jag var mer intresserad av kollektivtrafik.

Jag har åkt (delar) av följande linjer:

144
147
151
152
172
410
413
744
865

Det som förvånar mig mest är att så många av Keolis nya bussar har höga stolar och gardiner och lampor i taket som ingen använder. Något som för mig känns helt onödigt. Jag åkte många bussmodeller idag och de jag gillade mest var de nya Volvo 8900 bussarna. Sköna Vogel-stolar och inte tramsiga gardiner. Varför kör man med låggolvs-MAN-bussar ut till Värmdö (= landsbygd för mig) med höga stolar? Rena galenskapet. Skulle inte OmniLink II passa bättre på sådana linjer. Jag har varit en del utomlands och för mig känns dessa nya bussar mer som turistbussar än bussar som går i linjetrafik. Är det inte bättre att SL sänker (eller iaf) inte höjer biljettpriset och köper in enklare bussar. Tror SL att de vinner över bilister med dessa bussar? Det tror inte jag. Det folk bryr sig mest om är att bussarna går i tid, att de är hela och fräscha samt att turtätheten är bra.

Bara vad jag tycker.

Bussföraren

Höga stolar har om inte annat med bälten eller icke bälten att göra (3 punkt)

5783

Citat från: Bussföraren skrivet 22 augusti 2011, 21:03:17 PM
Höga stolar har om inte annat med bälten eller icke bälten att göra (3 punkt)

Okej. Men inga använder dessa bälten.  ??? Och vem är det som har bestämt att det skall vara bälten i bussarna. Har aldrig sett det i något annat EU-land.
I Budapest som jag precis kom hem ifrån så satt jag på stolar som var minst sagt spartanska på deras bussar som går till flygplatsen.

ResVille

Frågan är vad som är standard eller lyx. Det som var lyx för 20 – 40 år sedan på fordon är standard i dag.

Det skulle givet vis gå att plocka bort klimatanläggning, bälten, högryggade stolar med tygklädsel, belysning, gardiner och för den delen toaletter från de bussar i linjetrafik som har det.
Men vem vill sitta obältad på galonklädda soffor i gassande sol en sommardag utan klimatanläggning och gardiner? På 60 talet var det så vi åkte buss. I dag är kraven högre från resenärerna och för att öka resandet kommer nog standarden behöva höjas, något som redan är på gång med t.ex. internet på bussarna m.m.

5783

Citat från: ResVille skrivet 22 augusti 2011, 21:20:57 PM
Frågan är vad som är standard eller lyx. Det som var lyx för 20 – 40 år sedan på fordon är standard i dag.

Det skulle givet vis gå att plocka bort klimatanläggning, bälten, högryggade stolar med tygklädsel, belysning, gardiner och för den delen toaletter från de bussar i linjetrafik som har det.
Men vem vill sitta obältad på galonklädda soffor i gassande sol en sommardag utan klimatanläggning och gardiner? På 60 talet var det så vi åkte buss. I dag är kraven högre från resenärerna och för att öka resandet kommer nog standarden behöva höjas, något som redan är på gång med t.ex. internet på bussarna m.m.


Om det är likadana öppningsbara fönster som bussarna har i utlandet så skulle jag gladeligen åka med en sådan buss. Speciellt om priset var lägre. Som sagt. Jag tror inte ens att de som åker med dagens bussar uppskattar häften av all lyx. Gardiner som folk drar och sliter i och som bara blir smutsiga. Extra lampor i taket som aldrig är på etc. Och för att inte tala om denna hemska AC som antigen är för kall eller för varm. I Budapest var det 35 grader varmt förra veckan och det gick utmärkt att åka deras gamla bussar utan AC, men med rejäla rutor som går att öppna mer än 10 cm.

Omnilasse

SL kör enligt bussbranschens standard. Frågan handlar snarare om man väljer tätortsbussar eller regionalbussar. Har man många regionallinjer i ett område - är det oftast mer ekonomiskt att kosta på den lilla extrakostnaden och kunna utnyttja vagnparken maximalt - det är alltid dyrare att ha bussar som bara kan gå på ett mindre antal linjer. Det är alltså helt utifrån ekonomiska aspekter. SL har dock försökt låta operatörerna bestämma rätt mycket själv - förutom då att det ska vara klass II bussar på linjer som trafikerar sträckor i 80 km/timmen eller mer.

Reginalbussar görs ju i regel enligt "klass II" och då ska de enligt branschstandard ha höga säten och AC. Däremot är fakiskt gardiner frivilligt.

En aspekt är ju också att försöka ha så liknande krav på bussarna som möjligt i olika landsting. Då är det ju också lättare om man vill kunna växla bussar mellan trafikområden. Så nya bussar ser ut så här, var du än kommer i landet. Inget särskilt för Stockholm.

Tanken har varit från SL att bara ha lågentré på regionalbussar, men det kan ju samtidigt vara något slags kompromiss, då det ju inte finns så många gasbussar i regionalutförande att välja på.



HJP

Citat från: Daniel S skrivet 22 augusti 2011, 20:31:30 PM
Varför kör man med låggolvs-MAN-bussar ut till Värmdö (= landsbygd för mig) med höga stolar? Rena galenskapet. Skulle inte OmniLink II passa bättre på sådana linjer.
****
Låggolv är till för att underlätta för trafikanterna. Det spelar ingen roll var bussen går, om man har svårt att ta sig upp i den.
Gardiner kanske är onödigt, men inte låggolv.

HJP

5783

Citat från: HJP skrivet 23 augusti 2011, 09:15:31 AM
****
Låggolv är till för att underlätta för trafikanterna. Det spelar ingen roll var bussen går, om man har svårt att ta sig upp i den.
Gardiner kanske är onödigt, men inte låggolv.

HJP

Men lågentré passar ju bättre på linjer som mestadels går på landsbygden så det där argumentet köper jag inte för fem öre. Förklara gärna för mig varför SL kör city-bussar ute på landsbygden med 2-2-2 dörrar när en OmniLink med 1-2-1 passar mycket bättre. Och jag vill påstå att en OmniLink med 1-2-1 passar perfekt för samtliga av N/Vs linjer. Detsamma gäller Norrtälje, Södertälje etc. Och det behöver ju givetvis inte vara en OmniLink utan en Volvo B7RLE 8900 passar också bra etc.

Ersa

Jag skulle vilja påstå att det inte alls är en särskilt bra idé med gamla lågentré utan fungerande nigning ute på landsbygdsgrusvägar där förhöjda hållplatser med kantsten saknas helt. Att införa lågentrébussar är en viktig del av handikappanpassningen, men inte en fullständig lösning.

Klivet upp i en lågentrébuss kan vara ganska högt för många äldre om kantsten saknas.

HJP

Citat från: Daniel S skrivet 23 augusti 2011, 09:46:07 AM
Men lågentré passar ju bättre på linjer som mestadels går på landsbygden så det där argumentet köper jag inte för fem öre.
****
Du skrev: "Varför kör man med låggolvs-MAN-bussar ut till Värmdö (= landsbygd för mig)". Det invände jag emot, eftersom jag anser att låggolv passar överallt.
Nu skriver du att det passar bäst på landsbygden  ???

HJP

tågluffaren

Citat från: Daniel S skrivet 22 augusti 2011, 21:17:41 PM
Okej. Men inga använder dessa bälten.  ??? Och vem är det som har bestämt att det skall vara bälten i bussarna. Har aldrig sett det i något annat EU-land.
I Budapest som jag precis kom hem ifrån så satt jag på stolar som var minst sagt spartanska på deras bussar som går till flygplatsen.

Har dock noterat att på dubbeldäckarna är det en hel del som använder bältet. Undrar vad det kan bero på?

Susanne

Jag tänkte på det i går då jag såg de nya bussarna på forumet.

Det är väll olika på olika linjer. Om man ska ut till Norrtälje och hoppar på i city så kan det säkert vara skönt att kunna dra för gardinen om solen gassar på och sen även ha bältet på för säkerheten. Åker man däremot bara någon hållplats i city eller i förorterna så känns bälte och gardin onödigt på bussarna, även de fina sätena som är fina i ca 1 vecka är onödiga, kan man tycka då de allt för ofta rivs sönder och det måste ju kosta företaget enorma pengar.

Titta på tunnelbanan i Helsingfors, inga tygsäten där inte och de är lätta att hålla rent och fint.
Så skulle det kunna se ut i Stockholms tunnelbana och bussarna skulle kunna lite enklare och billigare utformning invändigt.


Carl Eric

Några reflektioner:

Det står i lagen att man skall använda bussbältet, således så skall det finnas.


Jag såg igår inga MAN-bussar som rullade på motorvägsbussar till Värmdö kommun. De gick bla. på linje 422 (till Gustavsberg) men även på 442 och 444 (som kör en kort sträcka på motorväg).

AC är det väl självklart att man skall ha, det som "gemeneman" klagar på när det gäller kollektivtrafik är att är varmt.


MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Traesk

Citat från: Carl Eric skrivet 23 augusti 2011, 17:16:02 PM
Några reflektioner:

Det står i lagen att man skall använda bussbältet, således så skall det finnas.
Är det inte så att man ska använda bussbältet där sådant finns? Det förändrar ju saken lite.

Johan B

Citat från: HJP skrivet 23 augusti 2011, 12:36:11 PM
****
Du skrev: "Varför kör man med låggolvs-MAN-bussar ut till Värmdö (= landsbygd för mig)". Det invände jag emot, eftersom jag anser att låggolv passar överallt.
Nu skriver du att det passar bäst på landsbygden  ???

HJP

Skilj på låggolv (= lågt golv i hela bussen) och lågentré (lågt golv från framdörren till mitten, därefter trappsteg). Låggolvare fungerar bra så länge vägstandarden är bra. På trasiga vägar elle vägar nerlusade med vägbulor är det inte lika roligt.