Keolis Härryda/Mölnlycke

Startat av Zella, 07 mars 2011, 23:41:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

I sommar så ta ju Keolis Mölndal över några linjer i Mölnlycke... först hade man tänkt att blanda linjer, omlopp & bussar... men nu blir det inte så pga att Härryda Kommun sagt att det ska vara bälten på alla sittplatser och då kan en förare på 751 men en 26xx vagn inte ge sig på en 6xx linje då 26xx saknar bälten på alla sittplatser.

8 scaniabussar kommer till Mölndal för Härrydatrafiken.

Rikard

De kan väl bestämma sig för liknande regler tycker man. Går väl iofs o lösa om man skiftar buss i Mölnlycke Centrum.
Rikard.

Zella

Ja vi får se hur tjänsterna blir... vi kanske får pauser, raster eller passåkning.

CS

Det kan ju knappast komma som en överraskning för Keolis att det var krav på en annan typ av buss på Mölnlycketrafiken eftersom det var tydligt redan vid upphandlingen. Alltså knappast stadsbussar utan regionbussar klass II med bälten. Det är ju dessutom sådana bussar som rullar i trafiken idag så annat hade ju varit en nedgradering.

Zella

751:an blir också en linje med bälten på alla sittplatser... på så vis kan man blanda linjer i Mölnlycke

Rikard

Citat från: Tomas J Fransson skrivet 10 mars 2011, 00:38:07 AM
751:an blir också en linje med bälten på alla sittplatser... på så vis kan man blanda linjer i Mölnlycke

Skall bli runt ett 20 tal av nuvarande bussar skall utrustas med bälten.
Rikard.

Peter L

För visst borde det vara mer lönsamt att utrusta samtliga bussar med bälten för att på så vis fritt kunna blanda bussarna på turerna?

I Skåne har Pendel-konceptet i mitt tycke nästan helt urholkats då de flesta nya bussar alla håller denna status för att på så vis kunna blandas fritt. Känns liksom inte vettigt att snåla in på inköpet av några få bussar i avtalet som då bara ska köra vanliga regionlinjer för att sedan få problem med ineffektiv schemaläggning av bussar och skift. Eller har jag fel i tankekedjan?

CS

Fast kravet i upphandlingen var klass II, och om jag minns rätt innebär det också höga ryggar och det har inte Keolis vagnar i Mölndal utan de är vanliga "stadsbussar". Tänker man alltså bara slänga på ett ett enkelt tvåpunktsbälte på stadsbussäten?

Omnilasse

Citat från: CS skrivet 10 mars 2011, 09:53:42 AM
Fast kravet i upphandlingen var klass II, och om jag minns rätt innebär det också höga ryggar och det har inte Keolis vagnar i Mölndal utan de är vanliga "stadsbussar". Tänker man alltså bara slänga på ett ett enkelt tvåpunktsbälte på stadsbussäten?
Det är väl inte inte bara heller stolar och bälten som skiljer? Klass II ska ju också ha högre tålighet gentemot krock etc. Fast det kanske omnilinkarna redan uppfyller om man nu såg den här möjligheten redan i upphandlingen?. I "normalutförande" borde ju Omnilinkmodellen klara klass II, kraven, men man kan ju alltid ha valt specifikationer för att få annat istället (såsom större bränsletankar) etc.

Bussmicke

Citat från: Tomas J Fransson skrivet 07 mars 2011, 23:41:02 PM
I sommar så ta ju Keolis Mölndal över några linjer i Mölnlycke... först hade man tänkt att blanda linjer, omlopp & bussar... men nu blir det inte så pga att Härryda Kommun sagt att det ska vara bälten på alla sittplatser och då kan en förare på 751 men en 26xx vagn inte ge sig på en 6xx linje då 26xx saknar bälten på alla sittplatser.

8 scaniabussar kommer till Mölndal för Härrydatrafiken.

När i sommar tar man över?
Datum?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Donny Lindberg

Citat från: Bussmicke skrivet 02 april 2011, 01:00:42 AM
När i sommar tar man över?
Datum?

19:e Juni enligt info på Keolis hemsida.