Huvudmeny

Teoriprov

Startat av Zella, 17 februari 2010, 14:03:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

Jag ska på intervju hos Nobina i Sthlm... innan intervjun ska ett teoriprov med ca 30 frågor göras.

Nu är jag lite nervig inför frågorna... kan det vara vanliga trafikfrågor om skyltar, datumparkering m.m...
eller är det om luftsystemets uppbygnad, kör och vilotider... häften av frågorna skulle vara bussreleterade.

Hur kan man förbereda sig... 20 av 30 ta en vidare i rekryteringen.


MrX

Jag tror det rör sig om grundläggande kunskaper om trafiken. Om du bläddrar igenom en teoribok typ "Du och jag i trafiken" eller liknande så borde du greja det. Det borde inte vara så svårt för någon som redan är yrkeschaufför, du har det i ryggmärgen ;) Jag gjorde aldrig det provet eftersom jag redan var anställd på Nobina men fick skriva ett annat med 60 frågor och det var som ett klassiskt teoriprov för bil, dock var gränsen för godkänt väldigt låg ;)

Zella


buskörare

I Örebro tror jag det var samma som uppskrivningen för D-kortet. Fanns 3 olika med lite olika inriktning, men alla var blandade både trafik och bussrelaterat.

Ersa

Va? Teoriprov för att få anställning, även om man redan har D-kort, YKB och kört buss i flera år med goda referenser?
Är det något nytt i branschen?

Wetjo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 februari 2010, 22:54:32 PM
Goda referenser säger inte så mycket faktiskt, om jag som anställare inte känner referenten själv, jag kan utan vidare nämna ett 10 tal förare med de bästa referenser men som jag aldrig skulle vilja ha som anställda

Från min tid på Arbetsförmedlingen har jag erfarenhet av detta...
En sökande hade bländande avgångsbetyg från en arbetsgivare. När nämnde arbertsgivare efter ett år sökte ny personal tipsade jag om min sökande.
Svaret jag fick var att: Inte ens med rekryteringsstöd kom personen ifråga in i företaget igen. Han är "bränd".
Han hade fått bra betyg för att arbetsgivaren inte ville vara taskig...  :-\
Frågan är vad som är bäst?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 18 februari 2010, 05:42:09 AM
Från min tid på Arbetsförmedlingen har jag erfarenhet av detta...
En sökande hade bländande avgångsbetyg från en arbetsgivare. När nämnde arbertsgivare efter ett år sökte ny personal tipsade jag om min sökande.
Svaret jag fick var att: Inte ens med rekryteringsstöd kom personen ifråga in i företaget igen. Han är "bränd".
Han hade fått bra betyg för att arbetsgivaren inte ville vara taskig...  :-\
Frågan är vad som är bäst?

När jag en gång pluggade en Hermodskurs i att bli personalassistent (jag fullföljde aldrig kursen) fick jag lära mig att man kunde bli skadeståndsskyldig mot kommande arbetsgivare om man skrev bättre betyg än vad som var motiverat. I synnerhet gällde det om man förteg sådant som ekonomiska oegentligheter eller onykterhet i tjänsten.
Detta var på 1970-talet, men är det inte så i dag?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Wetjo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 februari 2010, 09:36:59 AM
När jag en gång pluggade en Hermodskurs i att bli personalassistent (jag fullföljde aldrig kursen) fick jag lära mig att man kunde bli skadeståndsskyldig mot kommande arbetsgivare om man skrev bättre betyg än vad som var motiverat. I synnerhet gällde det om man förteg sådant som ekonomiska oegentligheter eller onykterhet i tjänsten.
Detta var på 1970-talet, men är det inte så i dag?

Praxis är väl att inte skriva negativa "recentioner" i ett tjänstgöringsbetyg.
Du skriver alltså inte att Pelle är dålig, men du lämnar "rekommendationer" eller "bästa rekommendationer" eller "varmaste rekommendationer" osv...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 18 februari 2010, 12:14:05 PM
Praxis är väl att inte skriva negativa "recentioner" i ett tjänstgöringsbetyg.
Du skriver alltså inte att Pelle är dålig, men du lämnar "rekommendationer" eller "bästa rekommendationer" eller "varmaste rekommendationer" osv...

Jag menar närmast att om någon stulit biljettkassan så kan man låta bli att nämna något om dem utan att bli skadeståndsskyldig men man får inte skriva "Pelle har skött sin ekonomiska åligganden utan anmärkning" eller liknande.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)