DN.se: Gräddfil för nya snabbussar

Startat av 76, 15 januari 2010, 20:36:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

76

http://www.dn.se/sthlm/stockholm-kan-fa-ny-expressbusslinje-1.1027624

CitatSL har inlett en förstudie på en ny expressbusslinje som kan komma att gå från Värmdö till Täby med mellanlandning i city. Om satsningen blir av kan den bana väg för ytterligare en ny spårvägslinje i Stockholm.

Det handlar alltså om nån slags BRT-lösning. Som ska omvandlas till spårbunden "i framtiden".

homer

varför kör dem samma nyhet 2 gånger, var väl strax innan jul de stod samma sak

Nico


Tja, nyhetstorka? Undrar även varför DN inte utveckar vad en förstudie egetligen är!? Som texten är utformad nu så får nog gemene man lätt uppfattningen att detta är ett blivande projekt och inte bara sammanfattad brainstorming eller vad man nu ska kalla det.

Sen får man väl se... SL har svårt att redan i nuläget lyckas freda och hålla tiden för bussarna i befintliga körfält. Visst kan man då bygga helt nya separata kollektivkörfält, men de kräver nog i så fall att man demolerar hela kvarter eller bygger tunnlar. Nääh, för min del känns detta fantasifoster mera som en ursäkt för att kunna sidsteppa frågan om T-bana till Täby C respektive Nacka F.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Yujin Zhang

Det som intresserar mig är om det verkligen finns passagerarunderlag för en sådan expressbusslinje Täby-Nacka/Värmdö? Det känns lite som när man hade förlängningen av 179 från Sollentuna till Arninge (och hela vägen till Åkersberga?) på tapeten; den idén verkar har hamnat i paperskorgen nu. Någonting säger mig att det kommer bli samma sak här...

Observera också vi 08or kallar GBGs dubbelledbussar för treledsbussar ;D
Citat– Treledsbussar har prövats framgångsrikt både i Göteborg och utomlands. Men det blir en senare fråga, säger Christer G Wennerholm.

Nico


Det här är väl i så fall tänkt att primärt fungera som matning till/från City för det är nog inte så många som lär åka hela vägen.

Vad gäller Wennerholms citat så är han väl inte ensam om att kalla denna typ av vagnar för "treledsbussar", men det är väl bara ett resultat av dålig svenska parad med okunskap? Vill kan man nog kanske kalla det för 'tredelsbussar, dvs. vänd på bokstäverna L-E-D. Annars låter nog i alla fall tvåledsvagn bättre i mina öron... om inte Wennerholm syftar på några jätteekipage som kanske de facto har tre leder eller t.o.m. fyra.  ;D

Sen var det som någon skrev i en kommentar på annat hål... egentligen räcker det med att kika ut genom fönstret för att se vilka problem ett projekt av denna typ skulle möta. Snacka om att kollektivtrafiken skulle bli väderkänslig!  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 16 januari 2010, 12:13:10 PM
Vad gäller Wennerholms citat så är han väl inte ensam om att kalla denna typ av vagnar för "treledsbussar", men det är väl bara ett resultat av dålig svenska parad med okunskap? Vill kan man nog kanske kalla det för 'tredelsbussar, dvs. vänd på bokstäverna L-E-D. Annars låter nog i alla fall tvåledsvagn bättre i mina öron... om inte Wennerholm syftar på några jätteekipage som kanske de facto har tre leder eller t.o.m. fyra.  ;D

Sen var det som någon skrev i en kommentar på annat hål... egentligen räcker det med att kika ut genom fönstret för att se vilka problem ett projekt av denna typ skulle möta. Snacka om att kollektivtrafiken skulle bli väderkänslig!  :P

Åh nej! Du är nog allt lite sugen på bege dig ut för att köra en 25-30 meter lång Scania Omnicity-pusher med två "dragspel" i snöstorm och halka! ;)

Björn Lövdahl

Citat från: Ersa skrivet 16 januari 2010, 14:12:36 PM
Åh nej! Du är nog allt lite sugen på bege dig ut för att köra en 25-30 meter lång Scania Omnicity-pusher med två "dragspel" i snöstorm och halka! ;)

Ja fy tusan, snacka om kaos ;D
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Nico


Citat från: Ersa skrivet 16 januari 2010, 14:12:36 PM
Åh nej! Du är nog allt lite sugen på bege dig ut för att köra en 25-30 meter lång Scania Omnicity-pusher med två "dragspel" i snöstorm och halka! ;)

Mja, vi har ju alla våra böjelser men just detta blir nog...  ;)   Skämt åsido så känns det lite som om Wennerholm et consortes jämför äpplen med päron när de talar om att " – Treledsbussar har prövats framgångsrikt både i Göteborg och utomlands."

För det första så verkar man inte bekymra sig så mycket om de praktiska begränsningar som tvåledade vagnar för stunden har och kommer att ha. Hastigheter mm. går visserligen att höja, men väder är svårt att skydda sig emot. För det andra så är det skillnad på kollektivtrafik mellan Göteborg och Stockholm då dessa vagnar i Göteborg utgör ett alternativ till spårväg. Däremot lär tvåledade vagnar knappast utgöra ett alternativ till T-bana/Pendeltåg i Stockholm.

Vad gäller detta med 'utomlands' så är det väl främst Nederländerna och sedan några platser i Sydamerika där det provats. Vad gäller Nederländerna så säger jag inget, men vad gäller Sydamerika så är det väl ens frågan om det finns så många andra alternativ. Däremot kan man nog undra om de där har linjesträckningar på uppåt 40-50 km på egna separata körbanor?


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Anders Noren

Citat från: Nico skrivet 16 januari 2010, 14:37:49 PMDäremot kan man nog undra om de där har linjesträckningar på uppåt 40-50 km på egna separata körbanor?

Tja, i brasilianska Curitiba (där dubbeledbussarna och "gatans tunnelbana" uppfanns av kommunen och Volvo i början av 1970-talet) finns linjer som är åtminstone 20 km långa som går helt på egen körbana. I och med att systemet har höggolvsvagnar, trafikerar stationer med biljettspärrar och inte går i blandtrafik är det väl närmast att likna vid ett tyskt Stadbahn-system, fast med bussar i stället för spårvagnar. (När Stockholms stombussnät lanserades i mitten av 1990-talet hänvisades ibland till Curitiba, men eftersom modet att skapa de erforderliga busskörfälten saknades blev det i stället dagens halvmesyr med osammanhängande sträckor av sidoplacerade bussfiler fulla av felparkerade bilar kombinerade med konventionella bussfickor som bussarna måste köra in och ut ur.)

Anders

Omnilasse

Det intressanta med Wennerholms kommentar var väl dock att hans säger att det längre fram kan vara aktuellt med 24-metersbussar (eller vad vi nu skall kalla ekipagen) och alltså får man väl anta att man vill starta denna linje rätt omgående (om man nu väljer att gå vidare efter förstudien som väl förvisso kommer att visa det omöjliga i projektet)

Underlag för en sådan här linje handlar väl om hur man bygger upp den. Helt klart är väl att förslaget från Täby-Karolinska väl skulle fungera som Stombusslinje.  Men den delen - om man väljer den sträckningen - kommer ju på sin höjd att ersätta 176-177 på sträckan Danderyd-Solna i passagerarantal. Att den skulle kunna ha sådan hastighet att det skulle vara något alternativ väg till stan är ju inte realistiskt. Kan ju ta en del passagerare som idag tar Roslagsbanan och byter inne i stan, men det är frågan om det är kapacitet nog för en riktig BRT-lösning (vad ordet egentligen inbegriper tycks ju vara oklart). Från Nacka/Värmdö finns behovet, men där handlar det snarare hur man egentligen har tänkt sig. Att man gör egna filer för dagens bussar är väl bara bra, men någon lösning genom stan som går tillräckligt fort att det blir ett alternativ till att byta till tunnelbana är väl nästan omöjligt? Ídéen där borde ju vara för N/V att behålla linjenätet men göra åtgärder med filer och annat så att busstrafiken flyter bättre och i egna fält. Men om det skall vara en BRT-lösning med 24-meters höggolvsbussar som kräver att Nacka/värmdöborna får byta från sin lokala buss vid knytpunkter - ja, då är det väl knappast så attraktivt? En del av skälet är nog att bussterminalen vid Slussen börjar få akut utrymmesbrist och att man väl försöker hitta lösningar så att bussarna inte behöver angöra terminalen (nya 446C, 435C är väl i den andan).

Nico


Citat från: Omnilasse skrivet 16 januari 2010, 20:22:20 PMEn del av skälet är nog att bussterminalen vid Slussen börjar få akut utrymmesbrist och att man väl försöker hitta lösningar så att bussarna inte behöver angöra terminalen (nya 446C, 435C är väl i den andan).

Är väl snarast som så att man slagit i kapacitetstaket för vad busstrafiken förmår erbjuda överlag på den östra sidan? Skulle inte heller tro att man har så lång tid på sig hos SL, eller hos de ansvariga länspolitikerna, att börja komma med hållbara alternativ... för Nacka och Värmdö lär knappast få mindre befolkning. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 17 januari 2010, 02:30:27 AM
Är väl snarast som så att man slagit i kapacitetstaket för vad busstrafiken förmår erbjuda överlag på den östra sidan? Skulle inte heller tro att man har så lång tid på sig hos SL, eller hos de ansvariga länspolitikerna, att börja komma med hållbara alternativ... för Nacka och Värmdö lär knappast få mindre befolkning. 

Cityterminalen är ju även den rätt belastad, så nog behövs alternativ alltid.

Leif D

Citat från: Yujin Zhang skrivet 16 januari 2010, 12:06:28 PM
Observera också vi 08or kallar GBGs dubbelledbussar för treledsbussar ;D

Spännande de där.....
Att man i Stockholm kallar bussar som har två leder för tre ledsbussar, man kan ju efterfråga den logiken.....   ;D :o
;-)

Nico


Citat från: Ersa skrivet 17 januari 2010, 05:04:50 AMCityterminalen är ju även den rätt belastad, så nog behövs alternativ alltid.

Jovisst är det så. Ett ytterligare krux (om jag då redan påpekat gäller för Cityterminalen) är omstigningsmöjligheter i relativ närhet. Att försöka att lägga upp nya alternativ för bussangöring österifrån kan nog bli svårt då det är flera parametrar än enbart utrymme som avgör. T.ex. så vill nog inte så många hålla på att traska för långt för att ta sig mellan buss och T-bana osv. Möjligen kanske en utbyggnad av Gullmarsplansterminalen skulle kunna ta en del, men det lär nog många se som en omväg och en försämring då man får åka först söderut och sedan norrut...

Personligen tror jag som sagt att man österifrån snart kommit till vägs ände för hur mycket stomtrafik man, i kombination med rådande infrastruktur, förmår lösa med buss. Förr eller senare får man nog från beslutande håll krypa till korset och förlänga T10/11 ut till Nacka F (eller till och med till Gustavsberg) och sedan lägga matarbussterminaler i anslutning till spårburen stomtrafik. Även västerut gäller delvis något liknande, men där skulle man nog ganska lätt kunna förlänga 12:an ut till Träkvista. Sen lär väl som sagt nya möjligheter uppstå på Mälaröarna bara vägarna blir klara.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 17 januari 2010, 02:30:27 AM
Är väl snarast som så att man slagit i kapacitetstaket för vad busstrafiken förmår erbjuda överlag på den östra sidan? Skulle inte heller tro att man har så lång tid på sig hos SL, eller hos de ansvariga länspolitikerna, att börja komma med hållbara alternativ... för Nacka och Värmdö lär knappast få mindre befolkning. 
Sant, men det är terminalen som till stor del skapar problemet, i princip kan du ju ha nästan obegränsat med bussar (man kan ju alltid lägga upp fler direktlinjer som gör att bussarna trafikerar olika hållplatser inom Nacka/Värmdö - men den kritiska passagen blir ju mellan Danvikstull och Slussen. Problemet är väl här att Slussen är en sådan bra bytespunkt att det är svårt att hitta alternativ. Även till cityterminalen tar det ju närmare 10-minuter från Slussen med direktbussarna, vilket ju är länge tid än att ta tunnelbanan (inklusive bytestid etc). Problemet är ju att ska en BRT-lösning göras så har man ju nästan nått kapacitetstaken även för en sådan (under förutsättning att den faktiskt ska ersätta befintlig trafik - som ju då måste vara syftet). En dubbelledbuss i höggolvsutförande kan ju komma upp i cirka 80-platser, men det skulle ju bara marginellt förbättra situationen, bussarna behöver ju också mer plats för hållplatser etc då de ju är 6 meter längre. Redan till höst kommer vi ju upp i en motorvägsavgång per minut (inkl. 471) bara från Orminge-området i högtrafik. Med dubbelledbuss, kan man kanske utglesa till  40 turer i timmen - men totalt tar ju bussarna ändå lika mycket plats och att göra utrymme för den här trafiktätheten i innerstaden på "vanliga" innerstadsgator, ja det är väl nästa omöjligt? Man kan alltså spara några förartjänster - men om de ändå måste åka en längre linjesträcka för att man inte kan vända vid Slussen, ja då blir det ju ändå inte någon besparing.