SLbuss blir attakerad med snöbollar

Startat av Zella, 08 januari 2009, 15:33:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas

Citat från: Andy skrivet 10 januari 2009, 17:44:21 PM
Visst kan saker som träffar bussen överraska föraren, men som yrkesförare anser jag att man ska vara tillräckligt stabil för att  behålla kontrollen över fordonet även efter en sådan sak som att någon kastar en snöboll på bussidan.

Om man får en snöboll på sidan blir man nog inte så "rädd", men tyvärr så brukar de ofta sikta in sig på förarens sidoruta eller framrutan och det kan smälla till ganska så bra och då hajar även en härdad förare till...
Om det sedan är ägg som kastas så kan sikten i värsta fall bli så dålig så att det inte går att köra längre innan man får ut någon som kan göra ren rutan.

Danne B.

Citat från: Andy skrivet 10 januari 2009, 17:44:21 PM
Visst kan saker som träffar bussen överraska föraren, men som yrkesförare anser jag att man ska vara tillräckligt stabil för att  behålla kontrollen över fordonet även efter en sådan sak som att någon kastar en snöboll på bussidan. Att säga att snöbollen orsakade en olycka, är nästan som att säga att första världskriget orsakades av skotten i Sarajevo. Det vill säga att skylla på droppen som får bägaren att rinna över.

Det är klart att det är dumt att kasta snöboll på förbipasserande fordon. Det finns roligare saker att kasta på.

Även yrkesförare är, trots många passagerares syn på oss, människor och inte maskiner... På gott och ont!

//Danne

Nico


Citat från: Andy skrivet 10 januari 2009, 17:44:21 PM
Visst kan saker som träffar bussen överraska föraren, men som yrkesförare anser jag att man ska vara tillräckligt stabil för att  behålla kontrollen över fordonet även efter en sådan sak som att någon kastar en snöboll på bussidan. Att säga att snöbollen orsakade en olycka, är nästan som att säga att första världskriget orsakades av skotten i Sarajevo. Det vill säga att skylla på droppen som får bägaren att rinna över.

Det är klart att det är dumt att kasta snöboll på förbipasserande fordon. Det finns roligare saker att kasta på.

Några har redan påpekat det och jag ansluter mig till åsikten att yrkesförare inte är några supermänniskor som klarar av att hålla huvudet kallt till 100 % utan har man otur så har man och alla kan även ha en dålig dag på jobbet. Det har alltså inget med någon personligt stabilitet att göra i alla lägen. Sen beror eventuella konsekvenser även på yttre omständigheter, t.ex. var man kör för tillfället för på vissa platser, oavsett hur låg fart man har, så har man inte mycket till marginaler om något skulle gå snett osv. och då spelar det sällan så stor roll hur stabil den enskilde individen är.

Ingen har heller sagt något om droppen som fick bägare att rinna över och din liknelse med VK1 och skotten i Sarajevo (som i sig var kulmen på en rad händelser och en ren storpolitisk förevändning) känns även den mer än långsökt och de flesta initierade lär nog knappast använda din skrivning så den faller ganska direkt. Då liknelsen är så OT så går jag tillbaka till snöbollen i sig som här i ett allmänt scenario faktiskt kan vara den enda och direkta orsaken till att en olycka sker eller förvärras.

Har man inte mycket till marginal, man kanske ligger sen, trafikanter som samtidigt frågar en om olika saker samtidigt som man kanske närmar sig en trafikerad korsning på en trång gata... när det helt plötsligt kommer en mängd snöbollar farande rätt i siktfältet eller från sidan mot förarfönstret så blir det lätt så att man kan göra en miss som att köra på trottoarkanten vilket kan leda till att man styr ut i trafiken osv. Befinner man sig dessutom i ett s.k. tuffare område så kanske man är ännu mera spänd och fokuserad på annat vilket inte underlättar. Allt går sedan så snabbt så hur mycket rutin man än har så är det inte säkert att den hjälper för det.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman