http://8till5.se/2016/12/13/lund-och-helsingborg-far-nya-bussar-till-europa/ (http://8till5.se/2016/12/13/lund-och-helsingborg-far-nya-bussar-till-europa/)
I artikeln anges att man haft 60 000 resenärer till Malmö I år? Kan det stämma, när jag sett bussarna så har det inte direkt varit trångt.
Om man skulle räkna på att det är 2 ankomster och 2 avgångar om dagen så ger det ett snitt på 40 pax/tur.
Känns inte så rimligt.
Jodå - jag åkte en enda gång med dom och bussen var överbokad...det är rätt mycket folk som åker...
Bussen var full ända ner till Hamburg från Stockholm. Överbokad innebär att klantskallarna till förare inte viserade biljetterna i sin handdator utan bara tryckte på gasen, vilket fick till följd att flera biljetter blev no-show...och såldes om så när dom i Malmö skulle gå på var bussen redan full :-)...mycket smart
Låter som ett bra sätt att få upp statistiken, men jag tycker synd om resenärerna som inte kommer med.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Jag körde några svängar till både Hamburg och Berlin i våras när Bergkvarabuss/Elite var Flixbus partner i skandinavien och alla de turerna - främst natturer som jag körde hade bra beläggning. Tror minsta antalet pax jag hade på någon tur var 35 styck. Ganska ofta var det fullsatt eller kanske bara 2-3 platser över så att andrechauffören fick sitta på den obekväma guidestolen...
Deras biljettsystem är egentligen ganska smart ur handhavadesynpunkt och du ska inte - förutsatt att chaufförerna gör rätt - kunna sälja för många biljetter. - men missar man att visera biljetterna kan man ändå markera de påstigna i maskinen även om deras QR kod inte går att läsa av. Men jag vet inte vem det är som kör nu, ett tyskt eller tjeckiskt bolag?
Lite synd att Bergkvara släppte det, var enkel och bra körning - särskilt på nätterna när man var två så körde man ungefär 3 timmar effektiv tid.