Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: 5783 skrivet 22 augusti 2011, 20:31:30 PM

Titel: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: 5783 skrivet 22 augusti 2011, 20:31:30 PM
Idag har jag varit ute på en riktig tokresa i SL-land. En sådan där resa som jag brukade jag göra förr i tiden när jag var mer intresserad av kollektivtrafik.

Jag har åkt (delar) av följande linjer:

144
147
151
152
172
410
413
744
865

Det som förvånar mig mest är att så många av Keolis nya bussar har höga stolar och gardiner och lampor i taket som ingen använder. Något som för mig känns helt onödigt. Jag åkte många bussmodeller idag och de jag gillade mest var de nya Volvo 8900 bussarna. Sköna Vogel-stolar och inte tramsiga gardiner. Varför kör man med låggolvs-MAN-bussar ut till Värmdö (= landsbygd för mig) med höga stolar? Rena galenskapet. Skulle inte OmniLink II passa bättre på sådana linjer. Jag har varit en del utomlands och för mig känns dessa nya bussar mer som turistbussar än bussar som går i linjetrafik. Är det inte bättre att SL sänker (eller iaf) inte höjer biljettpriset och köper in enklare bussar. Tror SL att de vinner över bilister med dessa bussar? Det tror inte jag. Det folk bryr sig mest om är att bussarna går i tid, att de är hela och fräscha samt att turtätheten är bra.

Bara vad jag tycker.
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: Bussföraren skrivet 22 augusti 2011, 21:03:17 PM
Höga stolar har om inte annat med bälten eller icke bälten att göra (3 punkt)
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: 5783 skrivet 22 augusti 2011, 21:17:41 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 22 augusti 2011, 21:03:17 PM
Höga stolar har om inte annat med bälten eller icke bälten att göra (3 punkt)

Okej. Men inga använder dessa bälten.  ??? Och vem är det som har bestämt att det skall vara bälten i bussarna. Har aldrig sett det i något annat EU-land.
I Budapest som jag precis kom hem ifrån så satt jag på stolar som var minst sagt spartanska på deras bussar som går till flygplatsen.
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: ResVille skrivet 22 augusti 2011, 21:20:57 PM
Frågan är vad som är standard eller lyx. Det som var lyx för 20 – 40 år sedan på fordon är standard i dag.

Det skulle givet vis gå att plocka bort klimatanläggning, bälten, högryggade stolar med tygklädsel, belysning, gardiner och för den delen toaletter från de bussar i linjetrafik som har det.
Men vem vill sitta obältad på galonklädda soffor i gassande sol en sommardag utan klimatanläggning och gardiner? På 60 talet var det så vi åkte buss. I dag är kraven högre från resenärerna och för att öka resandet kommer nog standarden behöva höjas, något som redan är på gång med t.ex. internet på bussarna m.m.
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: 5783 skrivet 22 augusti 2011, 21:32:32 PM
Citat från: ResVille skrivet 22 augusti 2011, 21:20:57 PM
Frågan är vad som är standard eller lyx. Det som var lyx för 20 – 40 år sedan på fordon är standard i dag.

Det skulle givet vis gå att plocka bort klimatanläggning, bälten, högryggade stolar med tygklädsel, belysning, gardiner och för den delen toaletter från de bussar i linjetrafik som har det.
Men vem vill sitta obältad på galonklädda soffor i gassande sol en sommardag utan klimatanläggning och gardiner? På 60 talet var det så vi åkte buss. I dag är kraven högre från resenärerna och för att öka resandet kommer nog standarden behöva höjas, något som redan är på gång med t.ex. internet på bussarna m.m.


Om det är likadana öppningsbara fönster som bussarna har i utlandet så skulle jag gladeligen åka med en sådan buss. Speciellt om priset var lägre. Som sagt. Jag tror inte ens att de som åker med dagens bussar uppskattar häften av all lyx. Gardiner som folk drar och sliter i och som bara blir smutsiga. Extra lampor i taket som aldrig är på etc. Och för att inte tala om denna hemska AC som antigen är för kall eller för varm. I Budapest var det 35 grader varmt förra veckan och det gick utmärkt att åka deras gamla bussar utan AC, men med rejäla rutor som går att öppna mer än 10 cm.
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: Omnilasse skrivet 22 augusti 2011, 22:46:24 PM
SL kör enligt bussbranschens standard. Frågan handlar snarare om man väljer tätortsbussar eller regionalbussar. Har man många regionallinjer i ett område - är det oftast mer ekonomiskt att kosta på den lilla extrakostnaden och kunna utnyttja vagnparken maximalt - det är alltid dyrare att ha bussar som bara kan gå på ett mindre antal linjer. Det är alltså helt utifrån ekonomiska aspekter. SL har dock försökt låta operatörerna bestämma rätt mycket själv - förutom då att det ska vara klass II bussar på linjer som trafikerar sträckor i 80 km/timmen eller mer.

Reginalbussar görs ju i regel enligt "klass II" och då ska de enligt branschstandard ha höga säten och AC. Däremot är fakiskt gardiner frivilligt.

En aspekt är ju också att försöka ha så liknande krav på bussarna som möjligt i olika landsting. Då är det ju också lättare om man vill kunna växla bussar mellan trafikområden. Så nya bussar ser ut så här, var du än kommer i landet. Inget särskilt för Stockholm.

Tanken har varit från SL att bara ha lågentré på regionalbussar, men det kan ju samtidigt vara något slags kompromiss, då det ju inte finns så många gasbussar i regionalutförande att välja på.


Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: HJP skrivet 23 augusti 2011, 09:15:31 AM
Citat från: Daniel S skrivet 22 augusti 2011, 20:31:30 PM
Varför kör man med låggolvs-MAN-bussar ut till Värmdö (= landsbygd för mig) med höga stolar? Rena galenskapet. Skulle inte OmniLink II passa bättre på sådana linjer.
****
Låggolv är till för att underlätta för trafikanterna. Det spelar ingen roll var bussen går, om man har svårt att ta sig upp i den.
Gardiner kanske är onödigt, men inte låggolv.

HJP
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: 5783 skrivet 23 augusti 2011, 09:46:07 AM
Citat från: HJP skrivet 23 augusti 2011, 09:15:31 AM
****
Låggolv är till för att underlätta för trafikanterna. Det spelar ingen roll var bussen går, om man har svårt att ta sig upp i den.
Gardiner kanske är onödigt, men inte låggolv.

HJP

Men lågentré passar ju bättre på linjer som mestadels går på landsbygden så det där argumentet köper jag inte för fem öre. Förklara gärna för mig varför SL kör city-bussar ute på landsbygden med 2-2-2 dörrar när en OmniLink med 1-2-1 passar mycket bättre. Och jag vill påstå att en OmniLink med 1-2-1 passar perfekt för samtliga av N/Vs linjer. Detsamma gäller Norrtälje, Södertälje etc. Och det behöver ju givetvis inte vara en OmniLink utan en Volvo B7RLE 8900 passar också bra etc.
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: Ersa skrivet 23 augusti 2011, 10:56:12 AM
Jag skulle vilja påstå att det inte alls är en särskilt bra idé med gamla lågentré utan fungerande nigning ute på landsbygdsgrusvägar där förhöjda hållplatser med kantsten saknas helt. Att införa lågentrébussar är en viktig del av handikappanpassningen, men inte en fullständig lösning.

Klivet upp i en lågentrébuss kan vara ganska högt för många äldre om kantsten saknas.
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: HJP skrivet 23 augusti 2011, 12:36:11 PM
Citat från: Daniel S skrivet 23 augusti 2011, 09:46:07 AM
Men lågentré passar ju bättre på linjer som mestadels går på landsbygden så det där argumentet köper jag inte för fem öre.
****
Du skrev: "Varför kör man med låggolvs-MAN-bussar ut till Värmdö (= landsbygd för mig)". Det invände jag emot, eftersom jag anser att låggolv passar överallt.
Nu skriver du att det passar bäst på landsbygden  ???

HJP
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: tågluffaren skrivet 23 augusti 2011, 12:51:10 PM
Citat från: Daniel S skrivet 22 augusti 2011, 21:17:41 PM
Okej. Men inga använder dessa bälten.  ??? Och vem är det som har bestämt att det skall vara bälten i bussarna. Har aldrig sett det i något annat EU-land.
I Budapest som jag precis kom hem ifrån så satt jag på stolar som var minst sagt spartanska på deras bussar som går till flygplatsen.

Har dock noterat att på dubbeldäckarna är det en hel del som använder bältet. Undrar vad det kan bero på?
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: Susanne skrivet 23 augusti 2011, 14:09:07 PM
Jag tänkte på det i går då jag såg de nya bussarna på forumet.

Det är väll olika på olika linjer. Om man ska ut till Norrtälje och hoppar på i city så kan det säkert vara skönt att kunna dra för gardinen om solen gassar på och sen även ha bältet på för säkerheten. Åker man däremot bara någon hållplats i city eller i förorterna så känns bälte och gardin onödigt på bussarna, även de fina sätena som är fina i ca 1 vecka är onödiga, kan man tycka då de allt för ofta rivs sönder och det måste ju kosta företaget enorma pengar.

Titta på tunnelbanan i Helsingfors, inga tygsäten där inte och de är lätta att hålla rent och fint.
Så skulle det kunna se ut i Stockholms tunnelbana och bussarna skulle kunna lite enklare och billigare utformning invändigt.

Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: Carl Eric skrivet 23 augusti 2011, 17:16:02 PM
Några reflektioner:

Det står i lagen att man skall använda bussbältet, således så skall det finnas.


Jag såg igår inga MAN-bussar som rullade på motorvägsbussar till Värmdö kommun. De gick bla. på linje 422 (till Gustavsberg) men även på 442 och 444 (som kör en kort sträcka på motorväg).

AC är det väl självklart att man skall ha, det som "gemeneman" klagar på när det gäller kollektivtrafik är att är varmt.


MVH Carl Eric
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: Traesk skrivet 23 augusti 2011, 17:24:22 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 23 augusti 2011, 17:16:02 PM
Några reflektioner:

Det står i lagen att man skall använda bussbältet, således så skall det finnas.
Är det inte så att man ska använda bussbältet där sådant finns? Det förändrar ju saken lite.
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: Johan B skrivet 23 augusti 2011, 17:24:37 PM
Citat från: HJP skrivet 23 augusti 2011, 12:36:11 PM
****
Du skrev: "Varför kör man med låggolvs-MAN-bussar ut till Värmdö (= landsbygd för mig)". Det invände jag emot, eftersom jag anser att låggolv passar överallt.
Nu skriver du att det passar bäst på landsbygden  ???

HJP

Skilj på låggolv (= lågt golv i hela bussen) och lågentré (lågt golv från framdörren till mitten, därefter trappsteg). Låggolvare fungerar bra så länge vägstandarden är bra. På trasiga vägar elle vägar nerlusade med vägbulor är det inte lika roligt.
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: Johan B skrivet 23 augusti 2011, 17:31:21 PM
Citat från: Traesk skrivet 23 augusti 2011, 17:24:22 PM
Är det inte så att man ska använda bussbältet där sådant finns? Det förändrar ju saken lite.

Jo det är helt korrekt. Observera dock att du skall använda plats med bälte om sådan finns ledig. Det är alltså inte frivilligt att välja att stå eller sitta på klaffstol om det finns lediga säten med säkerhetsbälte.

Däremot står det i branchrekommendationerna (Buss 2010 för närvarande) att buss klass B, 2 och 3 skall ha bälte.
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: the0fiskis skrivet 23 augusti 2011, 17:38:59 PM
fungerande ac är ingen onödig lyx. gardiner nja beror på vilka gradiner det är, i dem nya så är det såna där tunna inga bra hjälper inte mycket som täckning för sol. medans dem gamla hade "tyg bitar" som täcker sol/värme, bälten, onödigt om man åker några få stationer, kan funka på bra på lång linjer.
låggolvare är skönt och bra på nästan alla sätt, jag tyckte att dem nya låggolvarna var mjuka vid gupp osv inte som b9s(66XX & 00XX (nobina)som hoppade och lät.
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: HJP skrivet 23 augusti 2011, 18:35:24 PM
Citat från: Johan B skrivet 23 augusti 2011, 17:24:37 PM
Skilj på låggolv (= lågt golv i hela bussen) och lågentré (lågt golv från framdörren till mitten, därefter trappsteg). Låggolvare fungerar bra så länge vägstandarden är bra. På trasiga vägar elle vägar nerlusade med vägbulor är det inte lika roligt.
****
Okej, men kör man på sådana vägar i Tyresö?

HJP
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: tågluffaren skrivet 23 augusti 2011, 18:40:51 PM
Citat från: Johan B skrivet 23 augusti 2011, 17:31:21 PM
Jo det är helt korrekt. Observera dock att du skall använda plats med bälte om sådan finns ledig. Det är alltså inte frivilligt att välja att stå eller sitta på klaffstol om det finns lediga säten med säkerhetsbälte.

Däremot står det i branchrekommendationerna (Buss 2010 för närvarande) att buss klass B, 2 och 3 skall ha bälte.

Har lagen ändrats nyligen? På tex Carussarna på 676an har ett fåtal platser bälte; betyder det att jag måste välja de framför de andra?
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: 5783 skrivet 23 augusti 2011, 19:54:39 PM
Jag vet inte om jag har otur eller ni har tur men inte kan jag påstå att AC fungerar bra i de SL-bussar jag åker med dagligen. (Keolis 64xx).
Det är mer regel än undantag att AC inte fungerar eller i värsta fall blåser varmt. Jag ser inte världen genom rosafärgade glasögon.

Visst det här med bälten är en bra grej men jag skulle tippa på att max 5% använder dem. Vad händer föressten om dessa bälten är sönderskurna? Det är de ju ofta. Och kom inte säg att de inte är det!
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: tågluffaren skrivet 23 augusti 2011, 20:10:49 PM
Citat från: Daniel S skrivet 23 augusti 2011, 19:54:39 PM
Jag vet inte om jag har otur eller ni har tur men inte kan jag påstå att AC fungerar bra i de SL-bussar jag åker med dagligen. (Keolis 64xx).
Det är mer regel än undantag att AC inte fungerar eller i värsta fall blåser varmt. Jag ser inte världen genom rosafärgade glasögon.

Visst det här med bälten är en bra grej men jag skulle tippa på att max 5% använder dem. Vad händer föressten om dessa bälten är sönderskurna? Det är de ju ofta. Och kom inte säg att de inte är det!

Jag kanske bara haft tur men hag delar inte din uppfattning. Och då har jag åkt mycket SL-buss.
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: Carl Eric skrivet 23 augusti 2011, 20:28:22 PM
Citat från: tågluffaren skrivet 23 augusti 2011, 20:10:49 PM
Jag kanske bara haft tur men hag delar inte din uppfattning. Och då har jag åkt mycket SL-buss.

Delar inte heller Daniels uppfattning. Visst kanske inte B9S årsmodell -05 (Keolis 64xx eller Nobina 61xx) var de med bäst AC, men fortfarande så var det vissa gånger i somras då det faktiskt var näst intill outhärdligt kallt!



Sedan så vet jag inte var du åker buss men jag kan faktiskt aldrig komma ihåg att jag har sett ett avskuret bälte är ute i Nacka-Värmdö!
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: Omnilasse skrivet 23 augusti 2011, 21:11:55 PM
Citat från: Daniel S skrivet 23 augusti 2011, 19:54:39 PM

Visst det här med bälten är en bra grej men jag skulle tippa på att max 5% använder dem. Vad händer föressten om dessa bälten är sönderskurna? Det är de ju ofta. Och kom inte säg att de inte är det!
Fast om säkerhetsbälterna är sönderskurna i bussar som går i trafik, så ska ju det åtgärdas. Det gäller ju också andra saker som nödhammare - bara för att de är populära stöldgods kan man ju inte strunta i att ha dem! (att man sedan inte begär vagnbyte för en sådan sak är förstås en annan sak).

Men något minne av att det skulle vara något större problem med bältena på bussarna har jag inte. Däremot andra "fel", som dock inte påverkar säkerheten. Man sliter bort de svarta plasthylsorna etc. Sedan är det förstås en intressant sak om bussarna ska uformas för det bus som förstör, eller för de som busspendlar. jag tycker nog för de senare, i annat fall blir det väl bara hårda plastsäten etc.

Nu har jag förstått att kamerorna i bussarna har fungerat dåligt, men annars kan det ju inte vara så svårt att identifera de som förstör. Ofast är de ju dessa individer kända - iaf av närpolisen. I dag verkar ju knappt kamerorna användas för att beivra skadegörelse (om de ens får användas för det).
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 23 augusti 2011, 21:30:03 PM
Citat från: Traesk skrivet 23 augusti 2011, 17:24:22 PM
Är det inte så att man ska använda bussbältet där sådant finns? Det förändrar ju saken lite.
Och alla nya bussar skal väl också enligt lag utrustas med bälten. Undantaget är bussar för ren stadstrafik.
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: 5783 skrivet 23 augusti 2011, 22:18:35 PM
Jag åker till 90% i det som numera kallas Stockholm Sydväst.
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: Ersa skrivet 23 augusti 2011, 22:34:15 PM
Ursäkta, men vad är nu detta för tråd? SL-trafiken har länge dragit med en kvalitetsnivå som legat c:a 10 år efter övriga Sveriges busstrafik. Vad är det för fel att det nu börjar införas kvalitet på många håll?

Jag hade varit väldigt glad om SL krävt bälten och AC på hela sträckan av VBP-linjen 639 som går på motorväg/motortrafikled Stockholm-Söderhall. Men nu blir istället det 8-10 års trafik utan dylika krav. Men år 2021 kanske det blir högre kvalitetskrav?
Titel: SV: Varför all denna "lyx"? (SL)
Skrivet av: Omnilasse skrivet 24 augusti 2011, 08:55:58 AM
Citat från: Ersa skrivet 23 augusti 2011, 22:34:15 PM
Ursäkta, men vad är nu detta för tråd? SL-trafiken har länge dragit med en kvalitetsnivå som legat c:a 10 år efter övriga Sveriges busstrafik. Vad är det för fel att det nu börjar införas kvalitet på många håll?

Jag hade varit väldigt glad om SL krävt bälten och AC på hela sträckan av VBP-linjen 639 som går på motorväg/motortrafikled Stockholm-Söderhall. Men nu blir istället det 8-10 års trafik utan dylika krav. Men år 2021 kanske det blir högre kvalitetskrav?
Nja, kravet på säkerhetsbälte finns egentligen , fast bara indirekt, även i SL:s avtal. Det står faktiskt i underlaget att "Buss tagen i trafik fr.o.m augusti 2011 ska vara av klass II om den trafikerar väg skyltad med hastighetsgräns överstigande 70 km/h". Med "buss tagen i trafik" kan här inte avses registreringsdatum - alltså när det fysiska exemplaret av bussen tagits i trafik - det gäller ju för andra delar när det gäller krav på äldre bussar, utan här måste det avse att Nobina inte annat än undantagsvis får köra med bussar utan säkerhetsbälte på motorväg. Som bekant har ju "klass II" bussar alltid haft krav på säkerhetsbälte. Det framgår alltså helt klart att det är detta som SL avser. Så någon möjlighet för Nobina att köra med bussar utan säkehetsbälte mellan Stockholm och Söderhalls trafikplats finns inte. Tyvärr är det otydligt formulerat i underlaget - men som sagt, av sammahanget framgår det att detta är ett absolut krav.