Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: 76 skrivet 15 januari 2010, 20:36:15 PM

Titel: DN.se: Gräddfil för nya snabbussar
Skrivet av: 76 skrivet 15 januari 2010, 20:36:15 PM
http://www.dn.se/sthlm/stockholm-kan-fa-ny-expressbusslinje-1.1027624

CitatSL har inlett en förstudie på en ny expressbusslinje som kan komma att gå från Värmdö till Täby med mellanlandning i city. Om satsningen blir av kan den bana väg för ytterligare en ny spårvägslinje i Stockholm.

Det handlar alltså om nån slags BRT-lösning. Som ska omvandlas till spårbunden "i framtiden".
Titel: SV: DN.se: Gräddfil för nya snabbussar
Skrivet av: homer skrivet 16 januari 2010, 00:32:16 AM
varför kör dem samma nyhet 2 gånger, var väl strax innan jul de stod samma sak
Titel: SV: DN.se: Gräddfil för nya snabbussar
Skrivet av: Nico skrivet 16 januari 2010, 11:51:21 AM

Tja, nyhetstorka? Undrar även varför DN inte utveckar vad en förstudie egetligen är!? Som texten är utformad nu så får nog gemene man lätt uppfattningen att detta är ett blivande projekt och inte bara sammanfattad brainstorming eller vad man nu ska kalla det.

Sen får man väl se... SL har svårt att redan i nuläget lyckas freda och hålla tiden för bussarna i befintliga körfält. Visst kan man då bygga helt nya separata kollektivkörfält, men de kräver nog i så fall att man demolerar hela kvarter eller bygger tunnlar. Nääh, för min del känns detta fantasifoster mera som en ursäkt för att kunna sidsteppa frågan om T-bana till Täby C respektive Nacka F.
Titel: SV: DN.se: Gräddfil för nya snabbussar
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 16 januari 2010, 12:06:28 PM
Det som intresserar mig är om det verkligen finns passagerarunderlag för en sådan expressbusslinje Täby-Nacka/Värmdö? Det känns lite som när man hade förlängningen av 179 från Sollentuna till Arninge (och hela vägen till Åkersberga?) på tapeten; den idén verkar har hamnat i paperskorgen nu. Någonting säger mig att det kommer bli samma sak här...

Observera också vi 08or kallar GBGs dubbelledbussar för treledsbussar ;D
Citat– Treledsbussar har prövats framgångsrikt både i Göteborg och utomlands. Men det blir en senare fråga, säger Christer G Wennerholm.
Titel: SV: DN.se: Gräddfil för nya snabbussar
Skrivet av: Nico skrivet 16 januari 2010, 12:13:10 PM

Det här är väl i så fall tänkt att primärt fungera som matning till/från City för det är nog inte så många som lär åka hela vägen.

Vad gäller Wennerholms citat så är han väl inte ensam om att kalla denna typ av vagnar för "treledsbussar", men det är väl bara ett resultat av dålig svenska parad med okunskap? Vill kan man nog kanske kalla det för 'tredelsbussar, dvs. vänd på bokstäverna L-E-D. Annars låter nog i alla fall tvåledsvagn bättre i mina öron... om inte Wennerholm syftar på några jätteekipage som kanske de facto har tre leder eller t.o.m. fyra.  ;D

Sen var det som någon skrev i en kommentar på annat hål... egentligen räcker det med att kika ut genom fönstret för att se vilka problem ett projekt av denna typ skulle möta. Snacka om att kollektivtrafiken skulle bli väderkänslig!  :P
Titel: SV: DN.se: Gräddfil för nya snabbussar
Skrivet av: Ersa skrivet 16 januari 2010, 14:12:36 PM
Citat från: Nico skrivet 16 januari 2010, 12:13:10 PM
Vad gäller Wennerholms citat så är han väl inte ensam om att kalla denna typ av vagnar för "treledsbussar", men det är väl bara ett resultat av dålig svenska parad med okunskap? Vill kan man nog kanske kalla det för 'tredelsbussar, dvs. vänd på bokstäverna L-E-D. Annars låter nog i alla fall tvåledsvagn bättre i mina öron... om inte Wennerholm syftar på några jätteekipage som kanske de facto har tre leder eller t.o.m. fyra.  ;D

Sen var det som någon skrev i en kommentar på annat hål... egentligen räcker det med att kika ut genom fönstret för att se vilka problem ett projekt av denna typ skulle möta. Snacka om att kollektivtrafiken skulle bli väderkänslig!  :P

Åh nej! Du är nog allt lite sugen på bege dig ut för att köra en 25-30 meter lång Scania Omnicity-pusher med två "dragspel" i snöstorm och halka! ;)
Titel: SV: DN.se: Gräddfil för nya snabbussar
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 16 januari 2010, 14:16:08 PM
Citat från: Ersa skrivet 16 januari 2010, 14:12:36 PM
Åh nej! Du är nog allt lite sugen på bege dig ut för att köra en 25-30 meter lång Scania Omnicity-pusher med två "dragspel" i snöstorm och halka! ;)

Ja fy tusan, snacka om kaos ;D
Titel: SV: DN.se: Gräddfil för nya snabbussar
Skrivet av: Nico skrivet 16 januari 2010, 14:37:49 PM

Citat från: Ersa skrivet 16 januari 2010, 14:12:36 PM
Åh nej! Du är nog allt lite sugen på bege dig ut för att köra en 25-30 meter lång Scania Omnicity-pusher med två "dragspel" i snöstorm och halka! ;)

Mja, vi har ju alla våra böjelser men just detta blir nog...  ;)   Skämt åsido så känns det lite som om Wennerholm et consortes jämför äpplen med päron när de talar om att " – Treledsbussar har prövats framgångsrikt både i Göteborg och utomlands."

För det första så verkar man inte bekymra sig så mycket om de praktiska begränsningar som tvåledade vagnar för stunden har och kommer att ha. Hastigheter mm. går visserligen att höja, men väder är svårt att skydda sig emot. För det andra så är det skillnad på kollektivtrafik mellan Göteborg och Stockholm då dessa vagnar i Göteborg utgör ett alternativ till spårväg. Däremot lär tvåledade vagnar knappast utgöra ett alternativ till T-bana/Pendeltåg i Stockholm.

Vad gäller detta med 'utomlands' så är det väl främst Nederländerna och sedan några platser i Sydamerika där det provats. Vad gäller Nederländerna så säger jag inget, men vad gäller Sydamerika så är det väl ens frågan om det finns så många andra alternativ. Däremot kan man nog undra om de där har linjesträckningar på uppåt 40-50 km på egna separata körbanor?


Titel: SV: DN.se: Gräddfil för nya snabbussar
Skrivet av: Anders Noren skrivet 16 januari 2010, 16:30:45 PM
Citat från: Nico skrivet 16 januari 2010, 14:37:49 PMDäremot kan man nog undra om de där har linjesträckningar på uppåt 40-50 km på egna separata körbanor?

Tja, i brasilianska Curitiba (där dubbeledbussarna och "gatans tunnelbana" uppfanns av kommunen och Volvo i början av 1970-talet) finns linjer som är åtminstone 20 km långa som går helt på egen körbana. I och med att systemet har höggolvsvagnar, trafikerar stationer med biljettspärrar och inte går i blandtrafik är det väl närmast att likna vid ett tyskt Stadbahn-system, fast med bussar i stället för spårvagnar. (När Stockholms stombussnät lanserades i mitten av 1990-talet hänvisades ibland till Curitiba, men eftersom modet att skapa de erforderliga busskörfälten saknades blev det i stället dagens halvmesyr med osammanhängande sträckor av sidoplacerade bussfiler fulla av felparkerade bilar kombinerade med konventionella bussfickor som bussarna måste köra in och ut ur.)

Anders
Titel: SV: DN.se: Gräddfil för nya snabbussar
Skrivet av: Omnilasse skrivet 16 januari 2010, 20:22:20 PM
Det intressanta med Wennerholms kommentar var väl dock att hans säger att det längre fram kan vara aktuellt med 24-metersbussar (eller vad vi nu skall kalla ekipagen) och alltså får man väl anta att man vill starta denna linje rätt omgående (om man nu väljer att gå vidare efter förstudien som väl förvisso kommer att visa det omöjliga i projektet)

Underlag för en sådan här linje handlar väl om hur man bygger upp den. Helt klart är väl att förslaget från Täby-Karolinska väl skulle fungera som Stombusslinje.  Men den delen - om man väljer den sträckningen - kommer ju på sin höjd att ersätta 176-177 på sträckan Danderyd-Solna i passagerarantal. Att den skulle kunna ha sådan hastighet att det skulle vara något alternativ väg till stan är ju inte realistiskt. Kan ju ta en del passagerare som idag tar Roslagsbanan och byter inne i stan, men det är frågan om det är kapacitet nog för en riktig BRT-lösning (vad ordet egentligen inbegriper tycks ju vara oklart). Från Nacka/Värmdö finns behovet, men där handlar det snarare hur man egentligen har tänkt sig. Att man gör egna filer för dagens bussar är väl bara bra, men någon lösning genom stan som går tillräckligt fort att det blir ett alternativ till att byta till tunnelbana är väl nästan omöjligt? Ídéen där borde ju vara för N/V att behålla linjenätet men göra åtgärder med filer och annat så att busstrafiken flyter bättre och i egna fält. Men om det skall vara en BRT-lösning med 24-meters höggolvsbussar som kräver att Nacka/värmdöborna får byta från sin lokala buss vid knytpunkter - ja, då är det väl knappast så attraktivt? En del av skälet är nog att bussterminalen vid Slussen börjar få akut utrymmesbrist och att man väl försöker hitta lösningar så att bussarna inte behöver angöra terminalen (nya 446C, 435C är väl i den andan).
Titel: SV: DN.se: Gräddfil för nya snabbussar
Skrivet av: Nico skrivet 17 januari 2010, 02:30:27 AM

Citat från: Omnilasse skrivet 16 januari 2010, 20:22:20 PMEn del av skälet är nog att bussterminalen vid Slussen börjar få akut utrymmesbrist och att man väl försöker hitta lösningar så att bussarna inte behöver angöra terminalen (nya 446C, 435C är väl i den andan).

Är väl snarast som så att man slagit i kapacitetstaket för vad busstrafiken förmår erbjuda överlag på den östra sidan? Skulle inte heller tro att man har så lång tid på sig hos SL, eller hos de ansvariga länspolitikerna, att börja komma med hållbara alternativ... för Nacka och Värmdö lär knappast få mindre befolkning. 
Titel: SV: DN.se: Gräddfil för nya snabbussar
Skrivet av: Ersa skrivet 17 januari 2010, 05:04:50 AM
Citat från: Nico skrivet 17 januari 2010, 02:30:27 AM
Är väl snarast som så att man slagit i kapacitetstaket för vad busstrafiken förmår erbjuda överlag på den östra sidan? Skulle inte heller tro att man har så lång tid på sig hos SL, eller hos de ansvariga länspolitikerna, att börja komma med hållbara alternativ... för Nacka och Värmdö lär knappast få mindre befolkning. 

Cityterminalen är ju även den rätt belastad, så nog behövs alternativ alltid.
Titel: SV: DN.se: Gräddfil för nya snabbussar
Skrivet av: Leif D skrivet 17 januari 2010, 11:02:23 AM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 16 januari 2010, 12:06:28 PM
Observera också vi 08or kallar GBGs dubbelledbussar för treledsbussar ;D

Spännande de där.....
Att man i Stockholm kallar bussar som har två leder för tre ledsbussar, man kan ju efterfråga den logiken.....   ;D :o
Titel: SV: DN.se: Gräddfil för nya snabbussar
Skrivet av: Nico skrivet 17 januari 2010, 11:46:29 AM

Citat från: Ersa skrivet 17 januari 2010, 05:04:50 AMCityterminalen är ju även den rätt belastad, så nog behövs alternativ alltid.

Jovisst är det så. Ett ytterligare krux (om jag då redan påpekat gäller för Cityterminalen) är omstigningsmöjligheter i relativ närhet. Att försöka att lägga upp nya alternativ för bussangöring österifrån kan nog bli svårt då det är flera parametrar än enbart utrymme som avgör. T.ex. så vill nog inte så många hålla på att traska för långt för att ta sig mellan buss och T-bana osv. Möjligen kanske en utbyggnad av Gullmarsplansterminalen skulle kunna ta en del, men det lär nog många se som en omväg och en försämring då man får åka först söderut och sedan norrut...

Personligen tror jag som sagt att man österifrån snart kommit till vägs ände för hur mycket stomtrafik man, i kombination med rådande infrastruktur, förmår lösa med buss. Förr eller senare får man nog från beslutande håll krypa till korset och förlänga T10/11 ut till Nacka F (eller till och med till Gustavsberg) och sedan lägga matarbussterminaler i anslutning till spårburen stomtrafik. Även västerut gäller delvis något liknande, men där skulle man nog ganska lätt kunna förlänga 12:an ut till Träkvista. Sen lär väl som sagt nya möjligheter uppstå på Mälaröarna bara vägarna blir klara.
Titel: SV: DN.se: Gräddfil för nya snabbussar
Skrivet av: Omnilasse skrivet 17 januari 2010, 11:50:13 AM
Citat från: Nico skrivet 17 januari 2010, 02:30:27 AM
Är väl snarast som så att man slagit i kapacitetstaket för vad busstrafiken förmår erbjuda överlag på den östra sidan? Skulle inte heller tro att man har så lång tid på sig hos SL, eller hos de ansvariga länspolitikerna, att börja komma med hållbara alternativ... för Nacka och Värmdö lär knappast få mindre befolkning. 
Sant, men det är terminalen som till stor del skapar problemet, i princip kan du ju ha nästan obegränsat med bussar (man kan ju alltid lägga upp fler direktlinjer som gör att bussarna trafikerar olika hållplatser inom Nacka/Värmdö - men den kritiska passagen blir ju mellan Danvikstull och Slussen. Problemet är väl här att Slussen är en sådan bra bytespunkt att det är svårt att hitta alternativ. Även till cityterminalen tar det ju närmare 10-minuter från Slussen med direktbussarna, vilket ju är länge tid än att ta tunnelbanan (inklusive bytestid etc). Problemet är ju att ska en BRT-lösning göras så har man ju nästan nått kapacitetstaken även för en sådan (under förutsättning att den faktiskt ska ersätta befintlig trafik - som ju då måste vara syftet). En dubbelledbuss i höggolvsutförande kan ju komma upp i cirka 80-platser, men det skulle ju bara marginellt förbättra situationen, bussarna behöver ju också mer plats för hållplatser etc då de ju är 6 meter längre. Redan till höst kommer vi ju upp i en motorvägsavgång per minut (inkl. 471) bara från Orminge-området i högtrafik. Med dubbelledbuss, kan man kanske utglesa till  40 turer i timmen - men totalt tar ju bussarna ändå lika mycket plats och att göra utrymme för den här trafiktätheten i innerstaden på "vanliga" innerstadsgator, ja det är väl nästa omöjligt? Man kan alltså spara några förartjänster - men om de ändå måste åka en längre linjesträcka för att man inte kan vända vid Slussen, ja då blir det ju ändå inte någon besparing.
Titel: SV: DN.se: Gräddfil för nya snabbussar
Skrivet av: Omnilasse skrivet 17 januari 2010, 12:02:17 PM
Citat från: Nico skrivet 17 januari 2010, 11:46:29 AM
Jovisst är det så. Ett ytterligare krux (om jag då redan påpekat gäller för Cityterminalen) är omstigningsmöjligheter i relativ närhet. Att försöka att lägga upp nya alternativ för bussangöring österifrån kan nog bli svårt då det är flera parametrar än enbart utrymme som avgör. T.ex. så vill nog inte så många hålla på att traska för långt för att ta sig mellan buss och T-bana osv. Möjligen kanske en utbyggnad av Gullmarsplansterminalen skulle kunna ta en del, men det lär nog många se som en omväg och en försämring då man får åka först söderut och sedan norrut...

Personligen tror jag som sagt att man österifrån snart kommit till vägs ände för hur mycket stomtrafik man, i kombination med rådande infrastruktur, förmår lösa med buss. Förr eller senare får man nog från beslutande håll krypa till korset och förlänga T10/11 ut till Nacka F (eller till och med till Gustavsberg) och sedan lägga matarbussterminaler i anslutning till spårburen stomtrafik. Även västerut gäller delvis något liknande, men där skulle man nog ganska lätt kunna förlänga 12:an ut till Träkvista. Sen lär väl som sagt nya möjligheter uppstå på Mälaröarna bara vägarna blir klara.
Gullmarsplan är väl också rätt full och behövs nog för Tyresö/Handenbussarna - den kapacitet som finns kvar, så det kan ju endast vara en tillfällig lösning. Jodå, man utreder ju tunnelbana till Nacka problemet är ju att projektet tar sådan tid, man räknar väl med att kunna vara klar med den till någon gång på 2020-talet och det behövs ju en lösning nu. Håller med om att cityterminalen endast kan vara ett mindre komplement, tog det som exempel bara på att man försöker hitta lösningar förbi Slussen. Jo Mälaröarna borde nog också få spårväg med tiden - ser dock ett problem med att förlänga 12:a tror egentligen att det är ett bättre alternativ att dra ett nytt spår från Brommaplan (kapaciteten räcker inte till på tolvan utan att i praktiken bygga 2 parallella spår,(då stoppen tar för lång tid för spårvagnen genom Nockeby - och man måste ha vagnar som inte stannar på vägen mellan Alvik-Nockeby för att resan inte skall upplevas för långsam). Det är också för många korsningar över spårvägen att det inte skulle bli effektivt. Bättre då att bygga en snabbspårväg från Bromaplan (eller en helt ny banan från Alvik - men det tror jag både är ekonomiskt och politiskt omöjligt).
Titel: SV: DN.se: Gräddfil för nya snabbussar
Skrivet av: Nico skrivet 17 januari 2010, 12:07:59 PM

Precis, och det är därför jag menar att man nått till vägs ände med bussar som stomtrafik österifrån och snart måste börja med vettiga alternativ. Detta med BRT är som sagt mest ett spel för gallerierna för att kunna skjuta vissa obekväma beslut framför sig trots att man kanske borde ha fattat dessa beslut redan för 10-15 år sedan... och nu sitter man nästan på övertid.

Förutom Tyresö och Norrtälje så är det ju egentligen bara Saltsjö Boo och Värmdö som saknar spårburen stomtrafik i någon form och med tanke på hur expansivt området blivit så går det nog snart inte att ha bussarna kvar i sin nuvarande form. Vad gäller Bromma och Mälaröarna så går det väl fortfarande, men även det området expanderar kraftigt och Bromma vare sig kan eller vill nog ta emot mera trafik.

Vad gäller bussar så har tiden helt enkelt sprungit ifrån denna typ av jätteterminaler för lokalbusstrafik till/från City. Visst finns fortfarande Tekniska högskolan kvar, men en krass gissning är att man förr eller senare lär plocka bort även den. I stort sett alla övriga innerstadsterminaler har ju försvunnit eller flyttats ut allteftersom T-bana mm. byggts ut.

Vad gäller Slussen så lär ju inte problemen bli mindre den dagen man väl sätter spaden i jorden och börjar bygga om hela Slussenområdet. En snabbspårväg från Brommaplan till Mälaröarna skulle nog inte heller det vara fel. På det stora hela behöver man dock nog snart sätta fart om man inte ska tappa kollektivtrafikresenärer till biltrafiken.
Titel: SV: DN.se: Gräddfil för nya snabbussar
Skrivet av: Ersa skrivet 17 januari 2010, 23:38:56 PM
Citat från: Nico skrivet 17 januari 2010, 12:07:59 PM
Vad gäller bussar så har tiden helt enkelt sprungit ifrån denna typ av jätteterminaler för lokalbusstrafik till/från City. Visst finns fortfarande Tekniska högskolan kvar, men en krass gissning är att man förr eller senare lär plocka bort även den. I stort sett alla övriga innerstadsterminaler har ju försvunnit eller flyttats ut allteftersom T-bana mm. byggts ut.

Det lär nog kunna börja med att allt fler avgångar kortas ner till Danderyds sjukhus. Kanske rentav hela linjer. Detta har ju redan skett så smått i början av 2000-talet då vardagstrafiken på 625:an kortades ner till Danderyd. Några år senare drabbades även helgtrafiken på linjen. Får man gissa att 670 och 676 blir ensamma vid Tekniska till slut?
Titel: SV: DN.se: Gräddfil för nya snabbussar
Skrivet av: Omnilasse skrivet 18 januari 2010, 00:51:37 AM
Citat från: Ersa skrivet 17 januari 2010, 23:38:56 PM
Det lär nog kunna börja med att allt fler avgångar kortas ner till Danderyds sjukhus. Kanske rentav hela linjer. Detta har ju redan skett så smått i början av 2000-talet då vardagstrafiken på 625:an kortades ner till Danderyd. Några år senare drabbades även helgtrafiken på linjen. Får man gissa att 670 och 676 blir ensamma vid Tekniska till slut?
Även 670 kortades ju ned till Danderyd något år på 2000-talet under kvällstid, men protesterna blev våldsamma. Just nu verkar väl tanken vara att tunnelbanekapaciteten inte räcker till och att kunderna skall erbjudas en bekväm resa - men när väl det nya signalsystemet är på plats - så kanske vi får se ett sådant förslag - om man nu har modet att utmana resenärerna, för det kommer säkerligen inte att vara populärt...Min uppfattning är dock nog att flertalet som stiger på vid Tekniska gör det för att det är skönt att kunna välja plats i bussen och också att den står framkörd- inte att resan skulle vara vare sig bekvämare eller gå fortare med buss. Det är ju betydligt fler som går av vid Danderyd än som går på...
Titel: SV: DN.se: Gräddfil för nya snabbussar
Skrivet av: Ersa skrivet 18 januari 2010, 01:00:09 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 18 januari 2010, 00:51:37 AM
Även 670 kortades ju ned till Danderyd något år på 2000-talet under kvällstid, men protesterna blev våldsamma. Just nu verkar väl tanken vara att tunnelbanekapaciteten inte räcker till och att kunderna skall erbjudas en bekväm resa - men när väl det nya signalsystemet är på plats - så kanske vi får se ett sådant förslag - om man nu har modet att utmana resenärerna, för det kommer säkerligen inte att vara populärt...Min uppfattning är dock nog att flertalet som stiger på vid Tekniska gör det för att det är skönt att kunna välja plats i bussen och också att den står framkörd- inte att resan skulle vara vare sig bekvämare eller gå fortare med buss. Det är ju betydligt fler som går av vid Danderyd än som går på...

Man kan väl välja plats i en framkörd väntande buss i Danderyd också? Det går ju med 625:an som ju startar här. Vad är egentligen den stora skillnaden? Det är ju inte så att alla Rospiggar arbetar exakt vid Tekniska, utan de allra ska ju ändå åka vidare med tunnelbanan eller bussar från Tekniska och inåt stan.
Titel: SV: DN.se: Gräddfil för nya snabbussar
Skrivet av: Nico skrivet 18 januari 2010, 01:18:19 AM

Mycket vad gäller Tekniska högskolans terminal handlar nog mera om traditioner och vana än direkta behov. Majoriteten som kliver av/på där kommer troligen med T-banan så skulle man flytta ut bussarna till DS så skulle det väl bli en del gny ett tag, men sedan gå över. Skulle man t.ex. göra det i samband med övergång till sommartidtabell så skulle man även dela upp erfarenheten för resenärerna så att en del redan var tillvanda vid starten av vintertrafiken.
Titel: SV: DN.se: Gräddfil för nya snabbussar
Skrivet av: Omnilasse skrivet 18 januari 2010, 08:50:35 AM
Citat från: Ersa skrivet 18 januari 2010, 01:00:09 AM
Man kan väl välja plats i en framkörd väntande buss i Danderyd också? Det går ju med 625:an som ju startar här. Vad är egentligen den stora skillnaden? Det är ju inte så att alla Rospiggar arbetar exakt vid Tekniska, utan de allra ska ju ändå åka vidare med tunnelbanan eller bussar från Tekniska och inåt stan.
Självklart, men du missförstod mig nog lite. Jag beskrev situationen i dag, det vill säga att folk går på bussen vid Tekniska, eftersom den utgår därifrån, inte att det skulle vara ett bekvämare resalternativ, förutom möjligtvis för de som skall vidare med 4:an, eller jobbar precis vid Tekniska (vilket väl är en väldigt liten andel) och det var ju egentligen för att stödja att det inte fyller en så värst stor funktion, utan snarare att trafikanterna går av vid Tekniska och stundtals kommer med en buss senare, för att man upplever det frustrerande att stå vid en hållplats och vänta och att det kanske bara finns en "dålig" sittplats kvar. Ibland ser man ju t.om. folk vänta på nästa buss vid 676 vid Tekniska, för att få välja sittplats.  Det är ju två saker egentligen som vi diskuterar 1. Det rimliga i att 639, men då även kanske 670 och 676 bör utgå från Danderyd istället. 2. En rimlig bedömning av om det kommer att genomföras. När det gäller det förra är vi nog helt överens (även om man kanske skulle passa på att fräscha upp terminalen lite i Danderyd först), när det gäller det senare pekade jag på att trenden nog snarare inom SL är den motsatta just nu. För att återknyta till expresslinjen är ju även där lite av tanken (liksom med bussarna till cityterminalen), att trafikanterna skall slippa byten, snarare än att man skall spara restid. Hur man än gör, kommer man ju knappast komma under 5-minuter (som bytestid och restid med tunnelbana till centralen tar), om man inte bygger en egen tunnel genom staden för BRT-lösningen.