SL historia från 1990-talet 24

Startat av Bussmicke, 31 december 2007, 20:08:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke







//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Möllers

trevligt hur många Orion II körde det i stockholm har du ingen bild på DAB Silkeborg 11-0860S du har alla bilder på bussar utan DABen.
Den var kanske svår att hitta i stockholm då kanske  ::)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias Möller. skrivet 31 december 2007, 20:10:43 PM
trevligt hur många Orion II körde det i stockholm har du ingen bild på DAB Silkeborg 11-0860S du har alla bilder på bussar utan DABen.
Den var kanske svår att hitta i stockholm då kanske  ::)

Jag hittar fem Ontario II (som modellen fick heta i Sverige, Orion II är det kanadensiska namnet) hos SL. En av dem kördes av Wasatrafik. Jag kan hitta två DAB Silkeborg 11-0860, en i Hornsberg och en i Söderhallen. Jag vet dock inte hur de användes eller hur länge. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Den i Hornsberg gick på servicelinjen i Solna medan den i Söderhallen aldrig varit i trafk.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson



Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 januari 2008, 10:07:04 AM
Jag hittar fem Ontario II (som modellen fick heta i Sverige, Orion II är det kanadensiska namnet) hos SL. En av dem kördes av Wasatrafik. Jag kan hitta två DAB Silkeborg 11-0860, en i Hornsberg och en i Söderhallen. Jag vet dock inte hur de användes eller hur länge. 

Här är en bild på en av Björknäs Ontario-bussar. Enligt mina antecknignar fanns H107 4007-08 i Björknäs, 4010 hos Wasatrafik och 4011 i Norrtälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Karsten

Citat från: Norrortsmicke skrivet 01 januari 2008, 15:23:13 PM


Här är en bild på en av Björknäs Ontario-bussar. Enligt mina antecknignar fanns H107 4007-08 i Björknäs, 4010 hos Wasatrafik och 4011 i Norrtälje.


En bensindriven 4009 dök senare upp i Björknäs som ersättare för 4007 och 4008. Det ansågs visst inte bra att köra H3 när någon näbbmus strejkade..

Bussmicke

Citat från: Karsten skrivet 01 januari 2008, 16:19:34 PM
En bensindriven 4009 dök senare upp i Björknäs som ersättare för 4007 och 4008. Det ansågs visst inte bra att köra H3 när någon näbbmus strejkade..

Var 4007,8,10,11 Dieseldrivna?
Trodde alla var bensinare.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 januari 2008, 16:21:12 PM
Nej men förmodligen avsevärt billigare, dessa kallades inte för inte för Bensinslukare.

Bränsletörsten var i många fall helt oerhörd.

//Lars

4,5 liter per mil enligt generalagenten. 6 liter per mil enligt en västsvensk bussägare. Gällde alltså bensinvarianten. Gissar att dieselvarianten låg på högst hälften av detta.
Linjebuss i Partille hade bensindriven Ontario V, alltså en vanlig 12-metare. Den uppgavs dra 12 liter milen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Möllers

#8
Har ni bilder på Ontario V då  :o
Var det bok bussen  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias Möller. skrivet 01 januari 2008, 16:55:01 PM
Har ni bilder på Ontario V då  :o
Var det bok bussen  ???

Nej, den var avsedd för vanlig linjetrafik och hade också inredning därefter. Den användes dock synnerligen sporadiskt. Såldes så småningom till Göteborgs Stadsmission. Vad de använde den till vet jag inte.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Citat från: Bussmicke skrivet 01 januari 2008, 16:39:45 PM
Var 4007,8,10,11 Dieseldrivna?
Trodde alla var bensinare.

Hur var det med detta?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Möllers

Ni som bor i göteborg eller ni ska fota där i framöver i 2008 det finns en Ontario V i göteborg nu.
Skulle vilja se en bild på den iår det skulle vara skoj  ;D
Jag kollade på VV men trodde den var på skroten med det var den inte.

blubb

Citat från: Mattias Möller. skrivet 01 januari 2008, 18:37:49 PM
Ni som bor i göteborg eller ni ska fota där i framöver i 2008 det finns en Ontario V i göteborg nu.
Skulle vilja se en bild på den iår det skulle vara skoj  ;D
Jag kollade på VV men trodde den var på skroten med det var den inte.

den som söker kommer också att finna!

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/Goteborgs_stadsmission/slides/Goteborgs_stadsmission_PAN970_Gamlestadstorget_Gbg_020903.html

Tobbe

Citat från: Karsten skrivet 01 januari 2008, 16:19:34 PM
En bensindriven 4009 dök senare upp i Björknäs som ersättare för 4007 och 4008. Det ansågs visst inte bra att köra H3 när någon näbbmus strejkade..
Villken av dom gick som lokalbuss i gustavsberg?

Bussmicke



Gustavsbergs Fastigheter H97 4009 Gustavsbergs C 26/1 1995
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.