Författare Ämne: V.sttrafiks X-pressbussar.  (läst 1100 gånger)

Utloggad pegee

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
V.sttrafiks X-pressbussar.
« skrivet: 21 januari 2023, 19:29:19 PM »
Ämnet har delvis avhandlats tidigare och Staffan S kom med en god förklaring till de historiska skälen till varför de olika färgvarianterna (RÖD, LILA, GRÖN etc) blev som det blev.
Men sen då? Idag finns en fövirrande flora av benämnigar på de linjer som kör trafik som kan anses vara expresstrafik. Om man kommer utifrån till Göteborg och försöker lära
sig hur busslinjerna ser ut har man en tuff uppgift framför sig.
Varför är inte 100 -bussen en expressbuss?
SNU vad är det för något?
Vad är det för skillnad på Gråbosnabben och Marstrand Express? Båda kör trafik som kan betecknas som expressbussar.
Exemplen kan bli hur må ga som helst, men min pukt är att i expresstrafiken (Alla linjer inefattade) är det en obegriplig röra.
Snabbuss, express, bara ett  linjenummer.... Hur skall en stackars utsocnes kunna reda ut vad som är vad?
Antingen är det linjetrafik med ett linjenummer eller så är det expresstracik med ett X-nummer.
« Senast ändrad: 21 januari 2023, 19:47:08 PM av pegee »
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3669
SV: V.sttrafiks X-pressbussar.
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2023, 20:21:27 PM »
Staffan S har som sagt skrivit och även jag har förklarat.
Expressbussar är som bekant bussar som passerar vissa hållplatser. Det är utvalda ställen som bussarna trafikerar.
Hösten 1989 kom det ut vad som skulle upphandlas och efter trettonhelgen startade Blå express  Kullavik-Partille (mot Brasebacken);Gul express Landvetter flygplats till Torslanda och röd express (där vissa sträckor var "vanliga" regionala linjer) expressträcka Stenungsund-Kungsbacka och vanlig sträcka Uddevalla-Henån-Stenungsund och Kungsbacka-Varberg och därtill enstaka ytterligare bitar Stenungsund-Svenshögen och Varberg-Ullared. I samband med att pendeltrafiken startade med tåg ändrades Röd express till att köra Stenungsund-Landvetter-Rävlanda istället för till Kungsbacka.
Sedan tillkom önskemål om genomgående expressbuss Onsala till Sjövik. Det var delvis skilda omr¨åden men ibland genomgående bussar. Lila express kom Skepplanda-VaFrölunda-Mölndal och tiden är cirka 1992 och 1993. Linje220 kom sedan och blev sedermera Grön express.
Så ser det inte ut idag. Det kom att ändras både linjer-orter-sträckor och fordon.
Ett tag kördes istället expressbussar på andra sträckor. Det gör det fortfarande men man har slopat benämningen färg. En orsak är att man inte vill binda speciella fordon. Dessutom är det så att huvuddelen av expressturerna är inom Göteborg.
Vad är SNU. Jo det är versaler som borde vara en versal och två gemena. Snu förkortningen de sista hundra åren för Stenungsund hos SJ.
Nu vet jag inte vilken Du menar med Gråbosnabb för det finns två olika busslinjer som är "gamma" trafik (expresstrafik brukar ibland kallas gammatrafik) . Den ena går Göteborg-Angereds kyrka-Gråbo och en annan express linje går Göteborg-Lerum-Gråbo. Marstarandsexpress kör Göteborg-Kung-älv-Ytterby-Marstrand. Jag vill minnas att det är olika entreprenörer.
Vissa saker kan vara svårt förklra. Vad är tätortstrafik,landsortstrafik,stomtrafik, snabbustrafik och expresstrafik. Ja de benämningarna är av teoretiskt slag.
Så kommer då X-trafik Inte Hälsinglands lä'nstrafik i Göteborg. Utan tätortstrafik i Göteborg som kallas expresstrafik eftersom den inte stannar på varje hållplats. I princip har den inget som helst att göra med röd-,gul och blå expresser som gick under GLAB.  De tidigare expressbussarna hade andra nummer tidigare. Ibland vissa år snabbturer etc. Vissa linjer Va Frölunda-Centrum Göteborg och sedan Tuve/Östra Sjukhuset/Kallebäck var i princip express linjer liksom linje 140 ut till Klareberg.
Jag skall inte förvirra längre. Expresstrafik som är tätortstrafik i Göteobrg har fått egna linjenummer i serie med X före. Huvuddelen av fd GLAB expressbusslinjer är borta. Det går fortfarande Tjörn resp Orustexpresser. Kompletterad med Stenungsundsexpress.
https://www.vasttrafik.se/reseplanering/tidtabeller/    Slå i denna !

Utloggad pegee

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
SV: V.sttrafiks X-pressbussar.
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2023, 20:39:09 PM »
Det jag var ute efter var att alla busslinjer som kör en expressbussliknande trafik, Stenungsundsbussen SNU, Gråbosnabben,
Marstrand express osv, borde ha ett X-nummer. Passagerarna bryr sig inte om hur linjen administreras. För dem är den en
 snabb förbindelse från A tkll B.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3669
SV: V.sttrafiks X-pressbussar.
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2023, 20:50:37 PM »
Då får Du ta kontakt med Västtrafik. Sedan får Du nog vaska fram vilka linjer som körs som expresstrafik. De flesta har inga X före linjenummer alls.

Det finns en teoretisk bild om detta i några läroböcker och det brukas då grekiska bokstäverna alfa (tätort),beta ( vanliga linjer) och gamma (uppehåll på enstaka hållplatser).
Lycka till med arbetet ! Och som sagt vad jag menar är att lära dig hur busstrafik är uppbygd !

Utloggad Erling.L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1488
SV: V.sttrafiks X-pressbussar.
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2023, 21:16:09 PM »
hänger också på när de upphandlades o vad som står i avtalen linjerna skall heta.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Utloggad Knallhatt

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
SV: V.sttrafiks X-pressbussar.
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2023, 11:21:18 AM »
Hej

Det har att göra med avtalen. X-linjerna (X1, X2 mfl.) har kommit de senaste åren och har egen design.
”Gamla” expresslinjer (Stenungsundsexpress mfl.) har inte den designen och det är inte ekonomiskt försvarbart att måla om bussar när det bara är några år kvar på kontraktet. RödX och LilaX får X5 och X6 i nya kontrakten.

Att Stenungsundsexpress numera skyltar SNU hänger ihop med nyare destinationsskyltar som egentligen består av två skyltar, en för linjenummer och en för destination.
 I linjenummerskylten får inte långa linjenamn plats.

Varför linje 100 fick design som X-linjer men inte X-nummer är en fråga för VT……

Utloggad Tanum97

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 52
SV: V.sttrafiks X-pressbussar.
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2023, 13:43:44 PM »
Nej, linje Lila Express blir X90 i nya avtalet.

Utloggad John P

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 264
SV: V.sttrafiks X-pressbussar.
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2023, 14:23:26 PM »
Hej

Det har att göra med avtalen. X-linjerna (X1, X2 mfl.) har kommit de senaste åren och har egen design.
”Gamla” expresslinjer (Stenungsundsexpress mfl.) har inte den designen och det är inte ekonomiskt försvarbart att måla om bussar när det bara är några år kvar på kontraktet. RödX och LilaX får X5 och X6 i nya kontrakten.

Att Stenungsundsexpress numera skyltar SNU hänger ihop med nyare destinationsskyltar som egentligen består av två skyltar, en för linjenummer och en för destination.
 I linjenummerskylten får inte långa linjenamn plats.

Varför linje 100 fick design som X-linjer men inte X-nummer är en fråga för VT……

Kan det vara så att linje 100 går en längre sträcka, jämfört " X-expresser", som går i Göteborgs närområde i zon A och B. Göteborg - Borås är ju en annan typ av trafik, längre sträcka, färre stopp, en majoritet ändunktsresenärer och linjen går genom tre zoner. Egentligen kunde man skippat den rosa designen på linje 100, annat koncept som sagt och dumt att " låsa " bussar till ett visst koncept. Egentligen hade det varit bättre att jobba mer med olika design på skyltning m.m än att ha separat lack m.m, såg vid Hjalmar Brantingsplatsen en expressbuss som gick i annan trafik än tänkt och ju mer sådana avsteg ju mer faller konceptet, men självklart bättre med " fel" buss än ingen buss alls..
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Utloggad pegee

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
SV: V.sttrafiks X-pressbussar.
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2023, 14:45:17 PM »
Det är egentligen ointressant hur de olika avtalen ser ut. Det har passagerarna ingen aning om,
och bryr sig troligen inte heller. För passageraren Svenne Svensk är det viktigaste att bussarnas
turnummer är logiska. En X-buss går från A till B med få stopp däremellan. En vanlig buss med
linjenummer går sin tur och stannar på alla hållplatser däremellan. 
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Utloggad Fifty

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 51
SV: V.sttrafiks X-pressbussar.
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2023, 16:05:54 PM »
Gällande linje 100 så var tanken att denna skulle blivit regionexpress och skilja sig från cityexpresserna genom lila färg istället för rosa. Av någon anledning ändrade man sig. Synd, den rosa färgen är inget vidare på dubbeldäckarna. Gissar att även övriga regionexpresser var tänkta för samma koncept i kommande upphandlingar.

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4401
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: V.sttrafiks X-pressbussar.
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2023, 16:13:04 PM »
I Västtrafikområdet vimlar det av konstigheter angående linjernas uppehållsmönster 8)
I många tidtabeller får man verkligen syna innehållen,ty ibland stannar vissa turer på vissa linjer inte vid vissa hållplatser...
En speciell X-linje är t ex 500X som till skillnad mot 500 inte stannar överallt mellan Skövde-Mariestad.
Även på linje 1 Skövde-Lidköping finns olika varianter där vissa inte ens stannar i Skara och inte skyltas 1X.../Ulf

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25951
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: V.sttrafiks X-pressbussar.
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2023, 17:50:44 PM »
Nej, linje Lila Express blir X90 i nya avtalet.

Vilken inkonsekvent röra...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Utloggad Erling.L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1488
SV: V.sttrafiks X-pressbussar.
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2023, 20:10:28 PM »
att den får X90 är för att den kortas har jag förstått det o skall bara gå Amhult till Frölunda torg

176,177 skall bli x76,x77 samtidigt
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Utloggad John P

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 264
SV: V.sttrafiks X-pressbussar.
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2023, 00:35:00 AM »
I Västtrafikområdet vimlar det av konstigheter angående linjernas uppehållsmönster 8)
I många tidtabeller får man verkligen syna innehållen,ty ibland stannar vissa turer på vissa linjer inte vid vissa hållplatser...
En speciell X-linje är t ex 500X som till skillnad mot 500 inte stannar överallt mellan Skövde-Mariestad.
Även på linje 1 Skövde-Lidköping finns olika varianter där vissa inte ens stannar i Skara och inte skyltas 1X.../Ulf



Linje 1 som EJ går via Skara skyltas Direktbuss Lidköping ( och Skövde i andra riktningen). Det finns även  direktbuss Trollhättan - Lidköping vissa tider, de har anslutning från tåg från Göteborg i Trollhättan, kör EJ via  Grästorp. Sedan tidtabellsskiftet skyltas linje 1; " 1 + dest., innan ; 1 Express + dest. I Skaraborg har stadstrafiken linjenummer 1-10, så att expresslinje 1 skyltats som just 1 Express har varit en klar fördel då förväxlingsrisken minskar samt att det tydliggör att det är en expresslinje med färre stopp, att detta nu är borttaget är riktigt dumt!


Bussförare på Nobina Trollhättan.

Utloggad janjoh

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 123
SV: V.sttrafiks X-pressbussar.
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2023, 18:39:50 PM »
Jag kan bara hålla med om att vanliga resenärer inte har en aning om skillnaden mellan en X-linje och SNU, GRÅ och Angereds expressen ( linje 176-177). Det är en enda röra och stackars chaufförer som halltid får påminna om påstigning fram på exempelvis Lindholmen där det är påtigning fram på många linjer men undantag linje 16 och 58. Det kommer nog bli tydligare när det blir 16, 19 och linje 21 i juni 2023. Men det fuskåks fortfarande på samtliga linjer.. många som går på bak på linje 99 från Frölunda fortfarande som ju inte är en stomlinje men det tror många.. eftersom linje 50 är det. Som jag nämnde, rörigt!