Huvudmeny

Vy Buss Gävle

Startat av Peter Öden, 20 januari 2023, 15:06:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden




Hej !

Några bilder jag tog idag på förmiddan. Bilderna visar buss 71263 och 71264.
De tas ur trafik vid kommande månadsskifte. Som ersättning för dessa kommer 71525 (ny Solaris Urbino 12 CNG)
samt 71410 och 71411 (tidigare 70410 och 70411) från Hässleholm.

Mvh Peter Ö

Peter Öden

Hej igen !

Även buss 71262 tas ur trafik vid månadsskiftet.

Mvh Peter Ö

Bussmicke

Märkligt att 71xxx inte var utsatt i Hässleholm
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AO

Då går en epok i graven i Gävle. Ingen MAN i en stad där de helt dominerat sedan 2010. Länge talades det om att någon skulle flyttas hit från Lund men så blev inte fallet alltså?

Lite tråkigt är det ju att 15-meters vagnar ersätts med 12-meters. Lär ju bli trängre på bussarna i peak-tider. Men i övrigt, kul med lite omflyttningar :) Och spännande att se hur de byggt om Skånevagnarna.

zjbus

Man kan ju också fundera på varför det är så bråttom att ta bussarna ur trafik som är endast 10 år gamla och har några månader kvar innan besiktningen går ut?

Lars-Håkan_E

Sannolikt en avtalsfråga

Walter

Bussarna i Lund är tillgängliga först till sommaren. Avtalet där löper till augusti men några kan säkert avvaras när trafiken minskas under sommaren.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Buss_Lund

Jag har hört att vybuss ska behålla Lund några av MAN A21 dom ska användas till nånstans i Sverige eller Norge som reserv bussarna efter vybuss lämna Lund på sommaren men ryktet säger så


busseriresa

Har jag drömt eller ska Vy sätta in Solaris el-led också???

Angående MAN långbussarna så är de så smala i gången att folk med rollatorer inte kan komma in ordentligt utan måste gå in genom bakdörrarna!

John P

Ok, men att personer med rollator använder bakdörrarna är väl vanligast?
Att det går att komma ombord fram med barnvagn, rollator eller rullstol i en del bussar så är väl trots allt påstigning i bakdörren generellt vanligas för dessa resenärer runt om i landet.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Peter Öden



Hej !

Blev en tur idag på eftermiddagen med linje 11 och en av "nykomlingarna" till Vy Buss i Gävle.

Mvh Peter Ö

Bussmicke

#12
Är 410 också igång?
Trevligt att 71xxx märkt ut till skillnad mot latheten i Skåne..

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AO

Härligt!
Är de ombyggda på insidan så de ser ut som övriga som redan rullar?

Väldigt kul att se att de, trots att bussen lackats om, valt att lacka den som det är meningen att den ska lackas. Inget kladd och smet med färg på ställen där det inte ska vara.

Peter Öden

Hej !

Både 71410-411 är ombyggda invändigt. Planlösningen lika som andra Solaris.
All tyg utbytt så de är lika som övriga Solaris, noterade på 71411 och det borde vara lika på 71410
att det finns vid framdörrarna en utfällbar ramp som ligger i golvet. Kollade ej hu det var vid bakdörrarna.
Jämfört med våra övriga Solaris så saknade det en glasskiva på vänster sida bakom barnvagnsplatseb.

Mvh Peter Ö