Färdskrivare, blandad tjänst och OUT

Startat av buskörare, 27 december 2022, 06:23:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Jag är utlånad till ett ställe där man kör med färdskrivare, finns en hel del EU-linjer. Men också kortare linjer och stadstrafik. Nu har jag hamnat lite mellan 2 åsikter gällande hur färdskrivaren ska användas när man kör både EU-linje och icke EU-linje på samma tjänst.
Arbetsgivaren säger att vi ska köra med färdskrivaren likadant på alla linjer den dagen, medan andra kunniga säger att man ska sätta färdskrivaren i OUT-läge (med kort i förstås) när man kör s.k out-linjer.

Nån som vet vad som verkligen gäller?

HB

Olika bolag gör sina tolkningar, men min uppfattning är att om du kör blandad tjänst, dvs både linjer under och över 50 km, så använder du färdskrivare hela dagen men då du kör linjer kortare än 50 km så ställer du färdskrivaren på OUT.


buskörare

#2
Jag är mer nyfiken på vad polisen skulle säga. Menar du att du bara ställer färdskrivaren på out om du inte kör EU-linje alls den dagen?


Lars-Håkan_E

Det här är ju en spännande fråga.

Polisen är nog inte det största problemet. allrahelst inte i Stockholmsområdet.

Däremot kan det uppstå bekymmer vid en företagskontroll lite beroende på vilka rutiner din arbetsgivare har, OUT körning ska ju kunna styrkas i efterhand om Transportstyrelsen så kräver.

Det finns två sätt att agera som förare och något av dem kan användas.

Alternativ 1: Använd förarkort när du kör något som så kräver, all annan körning (e.g allt annat arbete) registrerar du manuellt på kortet som "Annat arbete" men du har aldrig kortet i under sådan körning.

Alternativ 2: Använd alltid förarkortet men när körningen lyder under "50 km dispensen" använder du "OUT"

Sedan finns det egentligen ytterligare en variant som förekommer men den ska man nog undvika, glömmer man att använda OUT i alternativ 2 så kan man beroende på hur tjänsterna ser ut få brott mot Kör o Vilotidsreglerna som kan vara svåra att förhandla bort vid en ev kontroll även om du kört "Icke EU linjer"

Själv använder jag alternativ 1 just för att undvika trubbel med Transportstyrelsen.

buskörare

Norrtäljeförarna har blivit stoppade en del, jag har sett tunga gruppen stå vid Tekniska några gånger.
Vi måste ha kortet i under körning, ersättaren till bussPC'n (hos oss, FOL-plattan) och alkolåset är kopplat till det. Norrort har en egen extern läsare, s.k. SmartCard-läsare, men den får mig veterligen inte användas i Norrtälje ens vid out-körningar.

Det är nog alt 2 som jag fått från andra än arbetsgivaren, att man kör kanske en EU-linje före lunch och sen en out-linje efter, så anser de att det rätta är att köra med kortet i färdskrivaren med skrivaren i out-läge på körningen efter lunch. Medan arbetsgivaren verkar vilja att eftersom man kört EU-linje på morgonen, ska även det efter lunch köras med färdskrivaren i "EU-läge". Vilket vissa anser inte är rätt, utan kan ge böter vid kontroll.
Det finns tjänster med en s.k. EU-rast, där man på en paus under en out-körning ska sätta färdskrivaren på rast. För att få de första 15 min av rasten, antar jag. Vet inte hur det går med färdskrivaren i out-läge?

Jag har inte kört med färdskrivare på många år, så jag är totalt okunnig.

buskörare

I länken ovan står:

CitatOm du som förare utför undantagen transport under samma arbetsdag som du utför en transport som omfattas av reglerna, ska du redovisa all din arbetstid. Tänk också på att all tillgänglighet och alla raster ska redovisas. För att visa att det rör sig om undantagen transport kan du som förare antingen skriva det på baksidan av diagrambladet eller med inmatningsfunktionen i den digitala färdskrivaren nästa gång du använder förarkortet. Använder du förarkort under transporten kan du använda "out of scope"-funktionen i den digitala färdskrivaren. Vid en eventuell kontroll kommer det att krävas ytterligare information för att visa att det rör sig om en undantagen transport, vilket undantag som är aktuellt med mera.

Tolkar jag det rätt som att det är fullt tillåtet att köra även den undantagna körningen med färdskrivaren i "EU-läge"?

John P

Citat från: buskörare skrivet 27 december 2022, 15:06:42 PM
I länken ovan står:

Tolkar jag det rätt som att det är fullt tillåtet att köra även den undantagna körningen med färdskrivaren i "EU-läge"?


Så länge den undantagna körningen inte står i konflikt med regelverket för EU-körning lär det ju funka att köra undantagen körning som EU-körning med färdskrivaren i " EU-läge". Om  körtiden, på den undantagna körningen ( OUT), däremot exempelvis skulle vara längre än 4 timmar och 30 min, tex 5 timmar utan rast ( vilket är ok när man kör undantagen körning) så kommer det knappast att godtas som undantagen körning vid en poliskontroll OM man kört med färdskrivaren i " EU-läge". Det är däremot ok om man haft färdskrivaren i OUT-läge.    Om din arbetsgivare vill att ni ska göra så lär det nog inte vara några problem, ( men inte fel att ha lite koll), personligen förstår jag dock inte vitsen med att göra så.. Har man färdskrivaren i OUT-läge vid undantagen körning så blir det ju tydligt vad man kört ändå, men som sagt vill arbetsgivaren att ni ska göra på ett visst sätt så får ni väl göra det..
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Bältes-Assar

Ja man måste nog tänka lite som en polis / åklagare här. Har du kört på ett sätt som inte är tillåtet enligt EU-reglerna ( eller vad de nu heter egentligen men jag skriver EU här ) så har du väldigt svårt att snacka dig ur det vid en kontroll, i synnerhet utomlands, men även hemma, så det är big no no säger jag.

Har du däremot kört, rastat och vilat på ett sätt som är tillåtet enligt EU-reglerna, så är det ju en akademisk fråga om körningen var undantagen. Men tänk på att EU-reglerna räknas över flera dagar, så det som inte verkade spela nån roll i början av veckan kan göra det på slutet av den eller i nästa vecka.

Själv kan jag inte komma fram till något annat än att det är dumt att ha den i "EU-läge" när man kör undantagen körning.

Christer K

Man ska köra med färdskrivare alla dagar utan undantag. Allt för att slippa problem senare. Du som kör får en bot på 3000 kr för varje tillfälle detta inte är registrerat enligt gällande regler. När du kör läge OUT ska du dagen efter registrera körningen i färdskrivaren även om den var en OUT körning. Har haft en kollega som gjorde detta. Struntade i att lägga in de dagar som annat arbete. Blev 4 ggr 3000 kr och max beloppet är 10.000 i böter för dig som förare.
Så det enklast är att registrera allt som körning i färdskrivaren och lägga inte vila dagen efter vid nästa pass börjar.
Bara för att kollegan åkte dit så gjorde Transportstyrelsen en kontroll av samtliga förare på bolaget. Några fick betala på grund av fel i färdskrivaren och företaget fick en okänt belopp i sanktionsavgift.

// Christer L
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Bältes-Assar

Som sagt är det inte alltid lämpligt att registrera undantagen körning som körning i färdskrivaren eftersom den kan ha längre körpass m.m än vad som är tillåtet enligt EUreglerna och då åker man dit på det i stället. Det kan väl t.ex vara 2h30'körning, 10 minuter rast, 2h30'körning igen. Inte bra!

Lars-Håkan_E

Transsportstyrelsen utfärdar sanktionsavgifter till företag, inte till enskilda chaufförer.

Som chaufför kan du bötfällas vid Polisens kontroll efter vägen när det gäller händelser 28 dygn bakåt.

Det som uppdagas vid TS:s företagskontroll hamnar på företaget oavsett om det är en chaufför eller annan som felat.

buskörare

Jag har haft blandade tjänster där man måste sätta färdskrivaren i rastläge på en paus på delen som inte innehåller EU-körning, så det går inte att köra i OUT alla gånger. Självklart står de på specen då, men oavsett så är nog arbetsgivaren införstådd med hur de blandade tjänsterna måste planeras. Därför tror jag inte det är nån risk för den typen av överträdelser här.

Det är också tydligt att det här är en fråga som inte nån verkar ha ett säkert svar på?

Lars-Håkan_E

Problemet är att det går så många skumma rykten.

Att registrera icke EU körning som annat arbete ska vara helt riskfritt enligt PM från både Transportstyrelsen och Polisen

buskörare

Men här är man tydligen beroende av den där pausen som EU-rast för att få ihop rasten den dagen.