Spårvagnstrafik i Göteborg/Mölndal (Västtrafik)

Startat av VästSverige, 24 december 2022, 18:53:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

VästSverige

Finns det några planer om mer linjer och utbyggningar?

S Svensson

Mer linjer ?
Utbyggnad av linjer är ganska kända. Spår på Engelbrektsgatan skrev någon om. Likaledes är det tänkt att bygga ut spårvägen på Hisingen. En linje mot och troligen till varvsområdet (Eriksberg och Lindholmsområdet). Sedan åt andra hållet mot Kärra. Eventuellt blir det även mot Torslanda vilket inte är någon egentlig nyhet.
Om frågan avser sådant som inte är känt, ja ? Kanske blir det ombyggnad i centrum vad jag hört.

En stad/kommun som Göteborg bygger nya bostäder. Det är dock svårt ibland att ta detta beslut och det fattas alltid pengar. I Stockholm fanns det en modell för hur bostadsbyggandet och kollektivtrafiken skulle utvecklas tillsammans. Det var ett tag sedan jag läste regionalekonomi och trafikplanering.Utan att veta om direkta planer för framtiden så bör påpekas att spårvägar med egen banvall mer eller mindre är en nödvändighet sedan befolkningen växer. I områden kring Rannebergen och Lövgärdet finns det redan från början utbyggnadsplaner och delvis byggda tunnlar. Dock avstannande byggandet och delar av planerna blev inte utförda. En plan som finns är bro eller tunnel i Eriksbergsområdet med spårvagn. Detta är något som det talades om redan då Älvsborgsbron byggdes. Jag tror det t o m finns beslut som blivit upphävda. Stadsplanering är ibland svårt att genomföra. SO Gunnarsson hade en gång en del planer med bl a taxesättning för transporter (fd arkitektprofessor på Chalmers). Det kommer bli svårt att taxefinansiera utbyggnader av kollektivtrafiknätet. Antingen det är räler  eller betongbana.