Nu är det slutkört med Ikarus 260, 280, 405, 415, och 435 i Budapest

Startat av Bussfanatikern, 19 oktober 2022, 05:12:24 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bussfanatikern

Har fått veta att slutet närmar sej för dom ikoniska och episka Ikarus-bussarna av modellerna 260, 280, 405, 415 och 435 i Budapest. Enligt folk på YouTube så kommer dom kvarvarande bussarna att rulla sin sista dag den 11:e November.
Därefter går en knappt 50-årig epok i graven och tydligen så finns det bara 7 bussar av modell 260 samt 26 bussar av modell 280 kvar i trafiken nu. Samtliga körs av BKV och används som ersättning för spårvagn samt tunnelbana på dom sträckor som nu är långtidsavstängda för reparationer.
Den 14:e November kommer dock både spårvagns- och tunnelbanetågtrafiken på dom aktuella sträckorna att åter släppas på, vilket gör att dessa inte längre behövs.
Även modellerna 405, 415 och 435 kommer att tas ur trafik då, vilket innebär att det endast kommer att finnas låggolvsbussar kvar i trafiken
Hur länge till trådbussvarianten, Ikarus 280T, får rulla vet jag dock inte men jag antar att det kanske bara är året ut och av dessa lär det nog bara finnas cirka 10 stycken kvar i trafiken.
Även 415T och 435T som också är trådbussvarianter lär försvinna snart.
Vore kul om alla som har bilder på dessa kunde lägga upp dom och skapa en liten kavalkad så att vi kan hylla dom gamla trotjänarna.

Bussmicke

Trist att en äkta Östbuss nu försvinner men tiden har sin gång tyvärr.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Hej,här kommer några bilder tagna i Budapest i oktober 2019
(Be mig inte att stava till platserna bilderna är tagna ;)):





...och ett par trådbussbilder:


...några kortvagnar sågs också:


Tack för alla dessa tillfällen man har fått åka med dom :)

De första gångerna man åkte med dom i f d Östtyskland hade dom manuell växellåda med en lång växelspak,
men här i Budapest hade dom nog automatlåda(?)
Manuell öppning av samtliga dörrar var det i alla fall./Ulf






Nico

De har verkligen gjort sitt och det är ju alltid tråkigt när en epok går i graven. De var ju ett vanligt inslag i nästan alla länder i f.d. Östeuropa. Själv minns jag dem primärt från olika städer i Ungern, Tjeckien, Slovakien och framförallt gamla Jugoslavien. Har inte varit där på ett tag nu, men t.o.m. i Belgrad tror jag de är väck numera.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Knut

Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Joakim Wahlberg

Trist! De har ju verkligen varit en ikon för Budapest, men visste inte ens att de fortfarande användes, tyckte det var längesen jag såg en sån i Budapest. Första gången jag var i Budapest 2015 var det fortfarande en hel del sådana kvar, och det var lätt få åka en Ikarus-trådbuss.









De tre sista är från 2018, och den första från 2015.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Fredrik Gelin

Rullar det några nyare Ikarus fortfarande, eller är det bara "Västerländska" bussar som gäller utan tråd numera?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Bussfanatikern

#7
Det finns ett antal Ikarus 412, ett exemplar av Ikarus V187 och sju av Ikarus EAG E91, varav fem är i trafik. Det finns även Ikarus 415T och Ikarus 435T för trådbusstrafiken.

Ulf Berlin


Bussfanatikern

#9
Ikarus 280 har tydligen fått respit till fredagen den 25:e November och i December kommer Ikarus 280T, 415T och 435T att fasas ut för att successivt ersättas av Solaris Trollino 12 samt 18 meter.

Bussfanatikern

Det finns gott om dokumenteringar av busstypernas sista trafikdagar på Tuben.