Hur många bussar/linjer har påstigning genom flera dörrar?

Startat av janjoh, 16 oktober 2022, 16:24:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

janjoh

Hur många bussar har påstigning bak nu i Stockholm? I Göteborg har vi linje 16,17,18,19, 25,50, 52 och 58. De kommer nog behålla påstigning i samtliga dörrar på grund av stort antal resande och stora flöden medan övriga busslinjer nu både i centrala Göteborg och runt stan har krav påstigning fram. Det finns värdar på Brunnsparken och Nordstan som kontrollerar så påstigning sker fram på dessa linjer. Snart blir det fler expressbusslinjer och de har amtliga påstigning fram :)


Denna tråd har knoppats av från den om om »Stripade vagnar på SL linje 4...«

Ulf Berlin

Tack IvveRivve.
"Än så länge"är det endast SLs linje 4 som har detta(676 på sommaren?)och värdar finns tidvis på vissa knutpunkter./Ulf

joacimw

Att linje 60 har påstigning fram  i Göteborg tycker jag är väldigt märkligt
De stannar upp all spårvagnstrafik i brunnsparken

Jo

Det går väl säker att räkna fram någon schablon eller att man genomför manuell passagerarräkning på vissa turer för att få ett genomsnitt såsom man gjorde på många tågsträckor innan blippandet.

Gano

Skåne :

Malmö - Linje 5 och 8

Lund - Alla stadsbusslinjer

Helsingborg - Linje 1

Hässleholm? De har läsare vid alla dörrar, men osäker om påstigning gäller även där bak

SkåneExpressen 1, 2 och 10 har också läsare vid alla dörrar, men osäker om påstigning bak även gäller där.

danneh

Misstänker att L52 har det fram tills att ersätts av L63, känns troligt att L63 får påstigning fram. Detsamma gäller 50 när den läggs ner, men är ju ett tag kvar tills dess.

Walter

Ett litet sidospår till detta är att i senaste mötet för Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne finns en punkt om justering av linjenätet i Malmö för T25.

I det ärendet finns en skrivelse från Malmö stad att om Skånetrafiken inte får i uppdrag att införa visering i samtliga dörrar för all stadstrafik kommer Malmö stad innan det sker, inte genomföra några mer anpassningar av gatumiljö eller signalsystem för kollektivtrafiken.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Gano

Fullt rimligt. Påstigning i samtliga dörrar borde vara praxis i alla större städer. Det märktes tydligt under corona att flödet blev betydligt bättre när påstigning kunde ske i fler dörrar. Finns nog mycket tid som kunde kapas genom att ha påstigning i samtliga dörrar.

Vagnskada

Påstigning i alla dörrar är också en fördel för chaufförens arbetsmiljö.
Passagerarna får själva ansvara för att ha en giltig biljett, och chaufförens roll som "kontrollant" försvinner. Därför tror jag att det effektivaste sättet att ordna detta i storstäder är påstigning i alla dörrar kombinerat med frekventa biljettkontroller. Precis så var det ordnat under min tid som förare i Norge och det var väldigt bekvämt och enkelt för mig som körde bussen. Fuskarna var helt enkelt kontrollanterna/väktarnas ansvar.

Nico

Så fungerar det ju på många andra håll. T.ex. på ett antal platser i Tyskland sedan ett halvsekel tillbaka eller mer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

...men ofta är det efter 20.00 endast påstigning genom framdörrarna på många platser./Ulf

Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman