Det ser ju mest ut som någon form av pensionärstrafik, vilket jag kan tänka mig är syftet. Konstigt nog framgår det inte i tidtabellen vad som är Södra Lohärad, kan man till och med hävda att Södra Lohärad omfattar Täby med lite god vilja. Och hur små vägar kan man beställa till, jag antar att det körs med buss med lågt insteg, då krävs det lite bättre framkomlighet än för taxi.
Känns som att en tidtabell för en sådan här special linje borde vara lite mera informativ än bara upplysa om tidsslottarna, för det är väl det minst digitaliserade klientelet man vänder sig till med trafiken.
Det som upprör mest i skogarna är när tidiga ordinarie morgonturer för skolbarn vid 07-tiden försvinner, och ersätts med bokningsbar trafik, som inte kan beställas förrän ett klockslag någon timme efter att skolornas lektioner startat.
Det finns tydliga kartor med exakta gränser över dessa tre områden, som även visar alla befintliga hållplatser runtom området, som man ska kunna trafikera till/från. Man behöver alltså inte boka en resa mellan området och just Vallentuna, Rimbo eller Norrtälje busstationer, utan vill man åka från t.ex Himmine eller Undra till en hållplats vid väg 76 eller 77, för att där byta till en ordinarie buss, ska även det fungera. Samt från Fasterna kyrka ner till Gottröramacken. Samt omvänt.
Att kartorna samt tillräcklig information fortfarande inte finns ute till allmänheten kan man givetvis ha gott om åsikter om, och det är det många som redan har.
Bussarna är de vanliga Mercedes Sprintrar som förekommit i fordonslistorna här i forumet i ett antal månader. De är ombyggda med klassisk sidodörr med rullstolsramp innanför, och har såklart plats för rullstol och/eller barnvagn. Bussarna har ingen passagerarstol längst fram, och den dåvarande passagerardörren längst fram är bortbyggd.
De lär knappast ha sämre framkomlighetsegenskaper än en konventionell ej ombyggd Sprinter.