Lite OT, men jag utvecklar det lite vidare. Tyvärr är det ju så att drift- och trafikledning m.fl. på ren slentrian kallar allt som inte är led- eller boggivagn för kortvagn. De flesta av dem vet nog inte alltid själva skillnaden. Rent praktiskt och juridiskt är det lite annorlunda. När man t.ex. pratar trafikteknik med väghållare eller fordonsteknik med säg Transportsstyrelsen osv. måste man vara lite mera specifik. Annars kan det bli tokigt, men det är alltså lite olika inom olika delar av denna bransch.
Tyvärr såg jag nu att man även verkar ha gjort en miss i senaste utgåvan av RiBuss, eller som den numera heter –
RiGata-Buss, och kastat om midivagn och kortvagn. Sedan borde det varit lite tydligare med längdangivelserna. De olika dimensionerande fordonen är då listade på sid. 11 i senaste utgåvan, men alltså med förbehållet ovan om att uppgifterna är omkastade.
Det som man annars brukar räkna som kortvagnar är bussfordon på
under 12 meters längd ned till ungefär 8-9 meter. T.ex. de M.A.N A47 som rullar på Lidingö på 921/923 liksom de liknande som Nobina har i Södertälje och Kallhäll. Dessa vagnar är då 10,5 långa, men i övrigt lika breda och höga som en normaldito. Du har ju sedan jobbat på Lidingö tidigare så du får väl fråga dina tidigare kollegor om de säger "kortbuss" resp. "kortkortbuss" eller hur de benämner dem annars?
