Utredning föreslår mobilitetshubbar

Startat av Kristofer, 07 juli 2022, 10:25:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristofer

Region Gotland har beställt en utredning av kollektivtrafiken från Ramboll. Utredningen föreslår ett nytt stadslinjenät som bland annat inkluderar Visby flygplats och Vibble. För landsbygdstrafiken föreslås en minskning från 12 till 8 linjer, varav en helt ny utmed östkusten. Som ersättning för nedlagd landsbygdstrafik ska mobilitetshubbar implementeras:

Citat från: Region GotlandMed välutformade mobilitetshubbar med pendlarparkering, cykelanslutning, någon form av service samt andra funktioner kan fler resenärer lockas att ta sig dit för att sedan ta buss resten av sträckan.

Mycket är diffust och oklart, så vi får väl se vart det leder. Mer läsning här: https://www.gotland.se/115065
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Bältes-Assar

Man kanske skulle försöka få folk att bosätta sej i närheten av varandra i någon slags ansamlingar av bebyggelse? Alltså t.ex några tusen människor som bor nära varandra i ett och samma område där man har gator och torg där man kan ha allt det där. "Någon sorts service" kan förstås ändå bli lite knepigt eftersom många av någon anledning föredrar att åka långt bort för att handla i stället för att gå till en affär runt hörnet, men det brukar ju i.a.f finnas en pizzeria i varje sånt där område.

Lars-Håkan_E

De platserna som har några tusen invånare är redan trafikförsörjda, här handlar det om ren landsbygd där det är svårt att driva busslinjer.

Nu är väl det här förslaget tillkommet i elfte timmen eftersom anledningen till att man först upphandlade ett tre års avtal för att sedan upphandla ett tio års avtal (som går igång nästa sommar) är just för att en ny trafikförsörjningsplan skulle hinna utarbetas och implementeras.

Nu har man ju tio år där alla förändringar utöver frivolymen förmodligen kostar skattebetalarna.

Bältes-Assar

I verkligheten är det väl ingen vuxen människa som tar bilen till nån "hubb" för att sätta sig på en buss, utan då blir det ju snarare att man tar bilen hela vägen dit man ska. Möjligen kan det väl spara tid för ungdomar att köra en kortare sträcka med epa-traktorn men det är ju ingen direkt långsiktig lösning!

igel

Man får ju hoppas att alla som tar bilen till SL's hubbar aka infartsparkeringar är vuxna människor.
  Att det fungerar i Stockholm beror nog på en restidsvinst. Så se till att Gotland får Stockholmsköer, 2½h att ta sig från Visby till Slite i eftermiddagsrusningen så kommer nog hubbarna att fungera.

Lars-Håkan_E

Nu är det ju inte Slite som är problemet utan att försörja landsbygden utanför Visby, Slite, Lärbro, Fårösund, Klintehamn och Hemse

Bussmicke

Ja Där bor inte många Men hur ska den linje på Östkusten kunna tänkas gå?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bältes-Assar

Är det något fel med dagens linjenät?

Ersa

Mobilitetshubb är alltså bara ett nytt fint namn för pendlarparkering, som nån politiker och/eller tjänstemän kommit på? Lite som "superbuss" istället för "bristfällig snålspecad fusk-BRT". Eller "anropsstyrd trafik" istället för "kallelseturer".

I Stockholms läns landsbygd har ett flertal relativt nybyggda pendlarparkeringar blivit så populära att att de blivit helt proppfulla med parkerade bilar. Campus Roslagen i Norrtälje och Kulla vägskäl vid Svinningevägen är två exempel. Den vid Nänninge vägskäl på Rådmansölandet är däremot ofta helt tom, antagligen på att man åker antingen buss eller bil/epa hela vägen hemifrån till Norrtälje därifrån.

BSB101

Som andra redan varit inne på, hur många kommer ta sätta sig i bilen och köra till en pendlarparkering för att byta till buss? Restiden lär förlängas och min bild av Gotland är att det sällan är svårt att hitta en parkering i närheten av sin målpunkt. Pendlarparkerar fungerar i större städer där man får en restidsvinst och/eller det är dyrt att parkera bilen vid målpunkten.

Ersa

Tja, jag nämnde då två väldigt populära pendlarparkeringar på landsbygden ovan. Om detta förfarande går att implementera på just Gotland överlåter jag andra att svara på.

Jo

Nej Visbys parkeringsavgifter är nog för låga även om man väl tillfälligt har lite högre avgifter på sommaren. Man behöver nog komma upp i nivå med Stockholm, Malmö och Uppsala för att det ska vara intressant att ta bussen sista biten och dessutom ha avgifter även lite längre från stadskärnan. Ska man ha bil för att köra halva sträckan har man redan tagit en stor del av kostnaden för att ha bil. Även om man sparar in lite bränsle, service och parkering är de fasta kostnaderna och kostnaden för kallstart redan tagen.

Kan man däremot gå eller cykla till hållplatsen så blir det kollektiva alternativet givetvis mycket billigare. Särskilt om man kan minska hushållets totala antal bilar.

Det som är riktigt att attraktivt är där man kan ta med sig cykeln kostnadsfritt och smidigt vilken nu har varit erbjudandet i Sydsverige en tid. 

homer

Utredaren sitter  på Krukmakargatan mitt på Södermalm, i rest my case ang "mobilitetshubbar" på den Gotlänska landsbygden...

Lars-Håkan_E

Att erbjuda alla att fritt medföra cykel på en busslinje är ju dumt att misslyckas om man inte börjar med släpvagnar av den modell som Bergkvarabuss använde för linjen Ölandsbron-Färjestaden när den fanns.

Lars-Håkan_E

Alltså.

Jag har bott på den Gotländska landsbygden i 27 år och det går inte att trafikförsörja landsbygd så att alla blir nöjda.

Man får köra de stora stråken Visby-Slite-Lärbro-Fårösund, Visby-Klintehamn-Hemse och Visby-Roma-Ljugarn/Garda. och sedan mata fram till Hemse söderifrån och Roma österifrån samt till Lärbro/Tingstäde västerifrån.

Enbart under skoltid då gymnasieskolan går kan även övriga landsbygdslinjer köras med en tur morgon/eftermiddag.

Och det är ju det konsulten har föreslagit, att man matar till dessa hubbar med ofta anropstyrd trafik.

Nu är ju trafiken upphandlad 10 år framåt (och det var ju för att kunna göra det som man väntade i tre år på att trafikförsörjningsplanen skulle hinna bi klar) då känns det försent att börja med detta nu.