I UNT (som väl tyvärr har betalvägg, så försöker sammanfatta situationen) har det skrivits om att GUB-förare fälls av biljettkontrollanter när de skall ta sig tillbaka till depån (utan buss, men för att hämta sin bil) efter ett pass. Många slutar ju på annat ställe än där de hämtar sin buss, vilket leder till att man också inte har sin bil på plats där man börjar. Då har många förare heller inte lust att betala biljett för att komma tillbaka till depån, men att man också fälls på en kostnad motsvarande en dagslön (1500kr) om det kommer en kontrollant.
Mycket riktigt ligger artiklarna bakom betalvägg, men jag funderar på hur resan definieras.
När jag pratade med kontrollanter på centralen tyckte de inte att det var något problem att resa på specen.
Som jag förstått det har det väl fungerat så att man fått använda tjänstespecen som biljett förutsatt att man reser med angiven avgång och kan styrka att man är den som står på tjänsten?
I så fall kan jag förstå om det blir bekymmer om man exempelvis blir försenad så man inte hinner med den resmöjlighet som står på tjänsten.
Vill man ha resan betald av arbetsgivaren vore det nog bra om Kommunal drev den frågan hårdare då jag gissar att ingen vill betala resor för förarna utan någon form av motprestation.
Skrivs det däremot in i BBA borde ju problemet upphöra.
Då misstänker jag dock att Kommunal måste "offra" någon annan viktig fråga.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk